Zwarte lijnen na crash

Heb daarstraks een flinke crash gemaakt met mijn quad. Het frame kon het prima aan, propjes waren stuk. Dus ik nieuwe propjes erop gedaan en weer de lucht in. Echter krijg ik nu zwarte lijnen als ik throttle geef. Zonder throttle is het beeld nog als voorheen. De lijnen gedragen zich als de “normale” witte storing die je krijgt bij mindere ontvangst, maar dan zijn de lijnen zwart en soms vrij hoog. Ze zijn horizontaal btw.
Nu heb ik wel gelezen over dirty power (rotte stroom, net als in die reclame van toen ;D), maar ik heb dit voorheen nooit gehad, het was duidelijk dat dit door de crash is gebeurd. Jullie enig idee over een mogelijke oorzaak?

Ik neem aan dat je stroom vanaf je vtx voed? Kan zijn dat een kabeltje niet goed zit, of je video kable langs de stroom kabels gaat of je vtx stuk. Je kan het beste met een LC filter gaan werken.

Naar de camera bedoel je? Nee, de cam zit direct op op mijn pdb en alleen de signal loopt naar de vtx. Ook gaan de videokabels volledig “bovenlangs” en de power onderlangs dus die zouden elkaar niet in de weg moeten zitten. Een vtx die stuk is daar dacht ik ook meteen aan toen ik het net zag. Het liefst wil ik geen filter, want dat hoefde voorheen ook niet. Het is een 180 size frame dus de ruimte is beperkt en het gewicht ook. En het is al niet zo’n hele cleane build :wink:

Ik moet hem nog gaan debuggen hoor (vanavond hopelijk), maar hoe meer suggesties hoe beter, dan heb ik een richting waarin ik kan zoeken. Zal de cam eens direct op de vtx aansluiten om te zien of dat uitmaakt.

Ik heb dit ook ooit gehad, dat was toen inderdaad omdat er een stekkertje los kwam. Tegenwoordig smeer ik hotglue over die verbindingen heen.

Hotglue, check :thumbup:

Gister de quad uit elkaar gehaald en getest en de zwarte lijnen waren spontaan weg!
Aantal dingen vervangen, weer getest, weer goed.
Bovendeel van het frame (hier zitten de vtx en cam aan vast) los gelaten, getest, goed.
Bovendeel vastgemaakt, getest, weer zwarte lijnen.

Het lijkt er inderdaad op dat er een aantal draden te dicht bij elkaar komen :?:
Welke draden moeten er nu zover mogelijk van elkaar af als we kijken naar de volgende draden;

• ESC plus min <- accu/pdb
  • ESC sig min -> Naze
  • vtx plus min <- accu/pdb
  • vtx sig min -> cam
  • cam plus min <- accu/pdb

Kan ik er misschien ook iets tussen doen? Tussen de draden bedoel ik, dus niet in de stroomcirkel :?:

Ik hoor altijd dat je de Lipo kabels niet strak naast de antenne/VTX moet plaatsen.
Ik heb dat bij al mijn quads en nergens last van echter… Volgens mij is het vaak gokken en trail/error toepassen.

Hmm zal die vanavond eens expliciet van en bij elkaar houden dan.

Ik had dit ook eens, toen bleek dat de sma connector van mn antenne los zat!

Hm, ik heb m’n VTx letterlijk op m’n Lipokabels rusten en heb nergens last van dus dat lijkt me sterk.
Signaaldraden naar de ESC’s en ESC +/- aansluitingen daar zou ik het eerder bij vandaan houden. Maar hoeveel ruimte heb je nou eigenlijk op een frame? Nie veul, komt al snel iets bij elkaar in de buurt. Maar ik gok op een niet zo goede verbinding toch ergens.

Het blijkt de camera te zijn :frowning: Als ik erop tik valt soms het hele beeld weg, dan wordt het zwart. Ik heb de cam onder de loep genomen, maar kan niets vinden helaas [emoji17] Nieuwe hs1177 is besteld, hopelijk houd die het langer uit. Ik heb veel pech met mijn cams zeg. Thx voor alle suggesties!

Mark had laatst een cam die ook geen beeld gaf. Na verwijderen van de lens bleek dat de CCD aan een kant van de pads losgekomen was (en enkele pads helemaal losgelaten hadden).

Zoiets lijkt mij buitengewoon lastig te repareren, niet?

[member=481]Sensei_d[/member] Mwah, is wel te doen met wat geduld. Het zijn vooral de twee pads die los zijn van de pcb die erg vervelend zijn. Heb wel eens kleiner dan dit gesoldeerd.

Of wel in de woorden van de standaard hobbyist… gewoon een nieuwe kopen! :wink:

Ja, qua tijd wat je aan een reparatie kwijt zou zijn is die cam natuurlijk economisch gezien total-loss. :lol:

Heb ook eens een losgeslagen CCD proberen terug vast te zetten… na half uurtje prullen beslist dat de case en lens leuke reserveonderdelen zijn geworden… :S

Ik wordt er ook steeds makkelijker in :lol:

gebruik je 5v of 12v voeding voor de hs1177?
Ik heb al een aantal keer gehad dat 5v net iets te weinig was. Het is ook minimum voltage in de specs.
Nadat ik ze op 12v gevoed heb nooit meer last van

12V, na alle berichten over 5V inderdaad. Het moet de klap zijn geweest, het zij zo. Nieuwe is al onderweg, zoals SonAndDad al zegt; heb ik meteen wat reserveonderdelen [emoji39]