ZMR lowrider v2

Na mijn eerste lowrider ben ik nu al een tijdje (virtueel) aan het knutselen om de verbeteringen voor m’n tweede quad af te krijgen. Focus van deze build:

• Custom PDB
  • Blackbox
  • MinimOsd
  • Blheli ESCs
  • XT-60 aan de zijkant
  • Makkelijk te repareren
  • Future-proof (F3 Flight Controller)
  • Plaats voor een HD cam (Foxeer legend?)

Om dit te bereiken en alles in 2cm hoogte te puzzelen was een heel werk. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een oplossing waarbij de FC met een adapter-pcb op de PDB komt (net als cytrynka PDB) zodat bij een upgrade van de FC alleen het adapter-board opnieuw hoeft en de hoofd-pdb nog steeds bruikbaar is. Omdat dit adapterboard het hart van de quad word komt hier ook een header voor de D4R-II op en aansluitingen voor de MinimOsd Micro en de OpenLogger. Hiernaast is er nog net plaats voor een switching regulator om 5v te leveren voor het hart.

De 3d parts worden grotendeels hetzelfde als in mijn vorige build. De camerahouder moet aan de bovenkant aangepast worden zodat hier plaats is voor een platte cam (waarschijnlijk de Foxeer). Hiernaast moet er ook voor de achterkant nog een cover komen zodat deze mooi dicht is.

Stock onderdelen:

• ZMR bodemplaat
  • ZMR armen
  • Cobra 2204 1960kv motors
  • BL/SN20A Escs
  • Sony 600tvl HS1177M camera
  • Naze32 rev5
  • Lumenier/Fatshark VTX 600/25mw
  • D4R-II
  • Foxeer Legend 1 hdcam
  • Spironet antenne

Progress so far:
OpenLogger adapter (geassembleerd)

openlog adapter.png

MinimOsd adapter (geassembleerd)

Minimosd top.png

Hart pcb v0.2 (redesign, shipped)

PDB (schema)

Verder hier de 3d parts van mijn eerdere build.

Foto album

Gaaf hoor, zou wel eens een voorbeeld kunnen zijn voor mijn tweede quad.
Ik ben heel benieuwd, wanneer verwacht je dat je onderdelen bij elkaar hebt?

De header voor de D4R-II staat op backorder, word over twee weken geleverd door distrelec. Aanlooptijd voor pcb’s bij oshpark is ongeveer 3 weken en ik moet voor de pdb zelf nog een fab vinden die 4oz copper pcb’s doet. Verder moet de Vtx nog uit amerika komen (getfpv, gister verzonden). De D4R-II is onderweg vanuit banggood. Prints kunnen binnen een paar dagen gedaan zijn. De rest van de onderdelen zwerven al hier rond:

ZMR frame
Naze32
BL20a Escs
Cobra 2204 1960

Cobra’s zitten ook al op de armen.

Update: de adapters voor de OpenLogger en MinimOsd zijn besteld bij OSHPark en staan in de queue om gemaakt te worden.

Leuk om het proces te volgen. Je neemt er duidelijk de tijd voor en je bent een van de weinige die ook rekening houdt met de toekomstbestendigheid / reparatie mogelijkheden.

Update

Onderweg vanuit de fab
Adapter pcb Openlogger
Adapter pcb MinimOsd

Ontvangen
D4R-II connectors
D4R-II
Lumenier VTX

Schema van het hart-pcb is bijna klaar, routing van de traces zou dan niet al te moeilijk moeten zijn. Videokabels komen met een through-hole verbinding aan het hart, hier kan eventueel ook een pinheader op om zo de kabels te kunnen wisselen. Beide seriële poorten hebben solder jumpers in de TX en RX zodat onderbreken van een lijn (voor bijvoorbeeld de openlogger TXO) of switchen van de uarts (met draadbruggen) mogelijk word. Komt ook een solder jumper met 3 pads voor 5v+ voor de camera op zodat als je een VTX zonder 5v+ gebruikt je de switching reg op het hart kan gebruiken om de camera van stroom te voorzien (genoeg vermogen over).

Update

Hart voor het PDB is klaar en besteld, word nu aan een panel toegevoegd bij Oshpark om daarna naar de fab te gaan. Heb aan de startpost plaatjes van de diverse boards toegevoegd. Layout van het PDB heb ik in mijn hoofd zover af, nu alleen nog alles uittekenen en routen. Als de gerber files van het PDB af zijn moet ik nog een fab vinden die 4oz koper doet zonder al te hoge kosten.

Update

Postbode is blijkbaar gisteren langsgeweest! Grote envelop met veel paars erop: Adapters zijn binnen! Net eventjes eentje ontdaan van ruwe randjes en de componenten even gepast. Ziet er al goed uit!

Foto’s (maximaal 265k per foto is wel een beetje erg weinig)

256kb per foto is echt meer dan genoeg. Gewoon een beetje verkleinen. Zie dit topic.

Mooi man :slight_smile: Die met de componenten erop zal dan de logger zijn, die kleine herken ik gelijk:minim!
Dat is meteen de hele logger trouwens? of is het een aanstuur print?

[member=474]MikeMohawk[/member] Deze PCBs zijn nodig om op de minimosd en openlogger een low profile 2mm header te krijgen. PCB op de laatste foto met 10-pin header en minimosd erop is dus het verloopje voor de minimosd, de andere past een openlogger en een 6-pin header op. Deze twee pcb’s worden met de headers op het hart geprikt. Als je kijkt naar de startpost zie je onder op het hart ruimte voor de openlogger en minimosd waar ze met de header opgeprikt kunnen worden. Ik maak ook nog een verloopje terug naar 2.54mm header zodat je ze kan flashen met ftdi (pinout voor uart is hetzelfde voor de twee low profile headers).

Update

Het hart is binnen! Gister even wat onderdelen er tegenaan gehouden om te kijken of alle pads op de goede plaats zitten en het lijkt allemaal goed gelukt! Daarna vlug de tas ingepakt en in P0 gaan racen. Komende week het hart even doormeten op kortsluiting en dan alles wat ik tot noch toe heb verzameld assembleren en testen!

Foto album

Na wat rekenwerk (zie topic over motor tilts) besloten de tilt volledig op de motoren te doen en de cams recht te laten liggen in het frame. De quad is dan het meest aerodynamisch en compact.

BAM! Ziet er goed uit! Altijd fijn gevoel eh als connectors passen ^^.

Update

Het hart van onderdelen voorzien en aan het testen geweest. Voor het testgemak maar even twee low profile female headers aan de vreg gemaakt zodat met een jumper cable de lipo hieraan verbonden kan worden.

Probleem 1: Header pootjes gingen scheef. Losgesoldeerd en daarna met een female header erop aan het solderen gegaan, dan blijft de male header netjes recht.

Probleem 2: Ergens een 5v verbinding gemist (stond in upverter nog als warning, dom). Met een kleine draadbrug tussen de Rx header en een via kunnen fixen. OSD en buzzer uitgang krijgen nu netjes 5v.

Probleem 3: Short tussen motor uitgang 3 & 4. Aan het testen geweest op een ongesoldeerd bord en het zit waarschijnlijk tussen de Naze32 en het hart. Met de zuiger bezig geweest in een poging tin te verwijderen maar dat is niet gelukt, vanavond met een mes het tin doorsnijden zodat de Naze los komt en dan inspecteren wat het probleem is.

Foto album

Ziet er goed uit !
Wordt een mooi geheel zo allemaal bij elkaar.

Voor probleem 3 kan je misschien ook desoldeer litze gebruiken om het tin te verwijderen.

Word een beetje moeilijk om de litze tussen de naze en het hart te krijgen. Een hobbymesje is hard genoeg om door de tin te snijden. In het ergste geval gaat dit hart met een tang in stukken om de Naze te redden, ik heb nog twee exemplaren om mee te prutsen :wink:

Het is ook solderen voor gevorderden wat je doet. Alles moet minimalistisch. Zelfs de connectors die je hebt gekozen zijn kleiner(of is het alleen korter?) dan normaal. Mooi ontwerp hoor. Wil hem wel eens in het echt zien.

Update

Back to the drawing board. Wijze les, direct soldeer verbinding werkt prima voor iets kleins als een openlog of minimosd maar is niet zo’n succes met de naze. Ik ga het ontwerp van het hart aanpassen zodat de naze er nog wel tegenaan kan liggen maar de verbinding naar het hart word met draden gedaan met uitsparingen in het hart waar de verbindingen naar de naze zitten. Warrige uitleg maar plaatjes volgen binnenkort!

Het hart waar nu een naze op vast zit zal ik wel met een dremel een kniptang slopen als ik de naze nodig heb.

De connectors hebben 2mm spacing en zijn inderdaad low profile. Prima met de hand te solderen, nog steeds een stuk groter dan een QFP48 smd soc en die heb ik ook wel eens met de hand gedaan :lol:.

Betekent dit dat je een nieuwe PCB gaat laten maken?