Yaw slip / driftend de bocht door

Ik merk dat ik ivm. het zicht vaak (licht) driftend de bocht door ga met mijn quad. Op die manier kun je natuurlijk verder vooruit kijken.

Zelf zou ik zeggen dat het niet veel uitmaakt aangezien de quadcopter feitelijk niet echt een voorkant heeft. De propellors zitten immers in een vierkant, dus zijwaarts vliegen zou je net zo snel moeten kunnen doen als voorwaarts.

Hoe doen jullie dat? Wat is volgens jullie het snelste? Of maakt het in feite niet zoveel uit?

Als je 1 seconde verliest door het driften maar 5 seconden wint omdat je strak op de volgende bocht af kan hoeft het niet nadelig te zijn iig

driften of een betere term als het functioneel is “banked turn” maakt je zelfs sneller als je het beheerst.

Yaw bochten zorgen voor echte drift en is niet de beste stuur techniek.

Driften en banked turns zijn 2 verschillende dingen :wink:

met beide manieren kijk je andere kant/richting op :wink:
daarom noem ik ze beide op

Ik ben in dit geval wel benieuwd naar wat fysiek het verschil is. Zijn hier filmpjes van te vinden (qua techniek?)

Ikzelf heb het idee dat ik drift als ik de bocht door ga, wat ervoor zorgt dat ik altijd snelheid verlies in de bochten. Hoe kan ik dit er beter doorheen sturen?

Dan zijn dit soort filmpjes wel handig om te zien wat je met je sticks doet.

lol , zo ?http://www.youtube.com/watch?v=FvMUGxwTDSQ zo banking ,
of zo http://www.youtube.com/watch?v=0eOZ9RRf0T8 om ze as :thumbup:

De theorie m.b.t. bochten is volgens mij niet anders dan bij vliegtuigen. Over de praktijk bij quads kan ik later pas enigszins oordelen, daarmee begin ik net. Maar zo werkt het m.i.:

Je kunt een bocht op drie manieren maken: 1) Gecoördineerd, wat hetzelfde is als een banked-turn. Er zijn dan geen versnellingskrachten richting de zijkant. De inkomende luchtstroom komt dan van voren tijdens de gehele bocht. Hierbij is de luchtweerstand het laagst omdat doorgaans het frontale oppervlak van de voorkant het kleinst is en dit is dus ook de manier om de snelste bochten te maken waarbij zo min mogelijk snelheid verloren gaat aan weerstand. Alleen wanneer beide sticks, roll en yaw, in precies de juiste verhouding met elkaar gebruikt worden kun je een optimale banked turn maken.

De twee andere manieren zijn beide sub-optimaal. Ze zijn wel verschillend. Mogelijkheid 2) Een slippende bocht. Dit is een bocht met relatief teveel roll en te weinig yaw. De inkomende luchtstroom komt dan van kant van de binnenkant van de bocht. Deze wordt dus zijwaarts aangeblazen. In een linkerbocht dus vanuit de linkerkant. De zijkant is meestal qua oppervlak groter, en dat resulteert in extra weerstand. Je zou dit kunnen vergelijken met een onderstuur-situatie in de autosport. Een slippende bocht is stabiel, want na een verstoring zal er een herstellend moment optreden, doordat de quad horizontaal gaat vliegen en een teveel aan rol opgeheven wordt.

1. Een schuivende bocht. Dit is een bocht met relatief teveel yaw en of te weinig roll. Dit is wat ik driften zou noemen en vergelijkbaar met overstuur. De quad wordt nu vanuit de buitenkant aangeblazen, dus in een linkerbocht vanuit de rechterkant. Een schuivende bocht is instabiel, na een verstoring zal de quad steeds meer willen gaan schuiven.

Dit is slechts de theorie voor normale bochten. Als je vierkant een scherpe bocht door wilt kan slippen en schuiven juist als techniek gebruikt worden.