Wie kan/wil mij helpen met afstellen van mijn Quad

Hoi,

Ik heb een Black Out frame H 250 met NAZE32 en Betaflight.
Maar ik weet niet zeker of ik dat ding goed afgeregeld heb.
Vliegen moet ik ook nog leren.
Dus wie wil mij helpen. Mijn huis staat in Dordrecht, maar ik wil best een (klein) stukje rijden.
Alvast bedankt.

Wat bedoel je met afgeregeld? De PID tuning?
Dat is vaak een struikelblok, maar het loont erg om het te leren. Bij vrijwel elke wijziging aan je setup (props, motors, regelaars, firmware update) wordt de tuning van je quad anders.

Ik kom helaas niet in de buurt van Dordrecht, maar hier heb je een boel informatie waar je zelf alvast mee aan de slag kunt.
Ik heb er ook een tweetal links bij gedaan naar een aantal andere handige dingen om te weten.

PID tuning:

Setup van de naze:

De basics van RC, erg veel nuttige informatie en uitleg van verschillende termen:

Bedankt voor je reactie.
Ik heb idd niet vermeld dat ik al alles op Youtube m.b.t. de NAZE door genomen heb.
Maar mijn Quad draait alle kanten op, dat ligt natuurlijk aan de piloot. Of misschien niet.
Dat laatste wil ik gewoon uitsluiten. En dus iemand met ervaren vragen om mij te helpen en gelijk naar mijn quad te kijken.

Jammer dat je niet in de buurt woont.

Als je je probleem wat beter beschrijft of misschien zelfs een video hebt, dan kunnen we je vanuit hier helpen.
Daar zijn dit soort forums voor natuurlijk!

Wel even aangeven waar je setup uit bestaat, hardware en software en wat je allemaal al geprobeerd hebt.

Black out Mini H
NAZE32 / of NAZE32 rev6
Cobra 2204/1960
DYS Sn20A
Lipo 3S 1800mAh

Futaba TX / 6303SB RX (Sbus)

BetaFlight/NAZE 2.6.0 Mar 31 2016
PID LuxFloat niets veranderd…

Naze rev5 of rev6… das nogal een verschil. Welke is het?

En probeer eerst eens PID controller Rewrite met de default waarden.
De default waarden zijn geschreven voor Rewrite.
Nieuwe PID scaling voor Luxfloat zit in 2.6.1… niet in 2.6.0. Dan zou het niet uit moeten maken volgens mij.

Ik heb nu de NAZE rev5 gemonteerd… Las ergens op een forum dat de rev6 nogal wat problemen kon geven.
Jammer want nu heb ik geen blackbox en nog wat meer.
Ik zal die versie 2.6.1 er in zetten je weet maat nooit.

Hmmmm NAZE geeft nu een Bootloader Issue.
Leuk… vanmorgen ging alles nog ok.

Hoe krijg ik dit weer goed? Boot-pads kortsluiten geeft geen resultaat.! :crazy:

Als hij niet meer wil flashen, dan moet je inderdaad de bootloader pins gebruiken.
Als dat niet werkt, geen idee. Vink wel aan dat hij automatisch moet flashen als je de bootloader pins gebruikt.
Weet even niet meer hoe dat letterlijk heet zo uit mijn hoofd. Ook meteen FC laten wissen, kun je ook aanvinken.

Maar je kunt rustig de rev6 proberen. Niet alle rev6 geven problemen. Lijkt willekeur te zijn.

Ben druk bezig met die bootloader pins… zoals ik al probeerde aan te geven. Maar dat gaat niet echt goed.
Of eigenlijk geeft geen resultaat.
Lijkt wel of de proc. van de NAZE32 vast staat. LEDs flashen ook niet … raarrrrrr. :evil:

Ik heb daar ook al eens mee zitten klungelen. Is de prullenbak in gegaan.
En wij zijn niet de enige. Is het een rev5 clone bordje?

Goeie vraag… staat op AfroFlight 32 rev5. Als ik het goed zie…
Ben al met demontage bezig. Dan ga ik maar weer naar de rev6. Die doet het NU nog wel!

Mijn f3 boardje zag de bootloader ook niet meer. Niet via de usb met of zonder geshortte pinnen.
Via een ftdi usb tooltje ziet ie 'm wel.
Ook een uitkomst als je weer eens je usb van je fc hebt getrokken. :smiley:

Hmmm. Zo’n breakout printje heb ik ook nog ergens van mn Arduino.
Welk type/mark FC heb je nu?

Banggood clone van de SPRacingF3 Flight Controller.
Heb er nog 1. Daar gaat ie gewoon over de usb. :crazy:

Misschien helpt het om de drivers op je computer te de-installeren en opnieuw te installeren. Dat heeft voor mij een keer gewerkt met een CC3D en bootloader problemen. Dat zou ik zeker proberen.

Zelf heb ik een Naze rev6. Werkt prima tot nu toe. Veel heb ik er nog niet mee gedaan. Want met de default instellingen zou je al een prima vliegende quad moeten hebben waarmee je zonder veel moeite moet kunnen hoveren en eenvoudige manoeuvres kunt doen in angle-modus. Dus zonder enige kennis van PID instellingen zou je quad zeker niet alle kanten op moeten draaien. Als dat wel zo is heb je een heel ander probleem. Dan denk ik eerder aan een kanaal wat omgekeerd is, slechte kalibratie, trim uitslagen op je zender, of misschien vlieg je zonder te weten in acro modus. Zoiets.

Bedankt voor de tip.
Maar ik denk niet dat het aan de drivers ligt. Andere NAZE gaat als ok.
Dus denk ik drivers zijn goed…

Helaas zou ik haast zeggen. Ik werk zeer secuur. En heb alles gecheckt.
Kanalen heb ik gecontroleerd via Cleanflight > OK
En ja ik kan switchen tussen Acro of Angle maar dat maakt op het oog weinig uit.
Probleem is dat stil hangen of Hoover net boven de grond (ground-effect) lukt ook niet.
Maar misschien kan ik niet vliegen… :oops:

Hou wel in de gaten dat je GEEN ondersteuning hebt… Dit is niet te vergelijken met een phantom of iets dergelijks.
Je hebt ook aardig wat meer power op de sticks nu. Zelfs hoveren is iets wat je dus moet leren als je nog nooit gevlogen hebt.

Als de motoren smooth klinken, niet haperen en er wordt niets heet, dan zal hij vast goed vliegen.
Hij gaat ook niet heftig trillen wanneer je gas geeft de lucht in? Als dat niet zo is, dan is het prima in eerste instantie.
Tunen komt dan later wel, nu niet belangrijk.

Zorg eerst dat je de quad kunt laten hoveren. Als dat lukt, rustig aan wat bewegingen naar voor/achter en links/rechts.
Ga ook zeker minimaal 10 meter van de quad af staan!! Daarna kun je rustig aan de bril een keer opzetten, dan heb je in ieder geval een beetje het gevoel van de sticks. De rest komt wel. En doe dit ook altijd op een groot grasveld of iets dergelijks, zodat je geen auto’s en vooral jezelf niet beschadigd!

Zoek ook in de app groepen naar mensen die bij je in de buurt vliegen. Ga daar een keer kijken en neem je quad mee.
Zij hebben zo gezien of hij aardig vliegt.

Kan je een keer een filmpje posten op youtube dan kunnen we zien wat je bedoelt.
Ik woon vlak bij je in de buurt, maar helaas ook nog een beginner. Wij vliegen vaak op een veld in Rotterdam zuid. Je kan wel is komen kijken samen met je quad. En je hebt een veld bij Hendrik ido ambacht, laatste veld achter de Happy Italy, op een windstille zonnige dag staat het altijd vol met piloten.

En wat voor TX heb je, Taranis? Dan kan je een simulator is proberen, is toch wel erg handig om wat bochtjes te oefenen.