Wide angle of niet?

Gewoon uit nieuwsgierigheid: gebruiken jullie een wide angle lens of een ‘normale’ lens. Ik vlieg tot nu toe met een normale lens.
Voordeel van wide angle lijkt me dat je simpelweg meer ziet, maar het nadeel weer dat het erg vervormd aan de buitenkant van je beeld en dat dit wellicht heel onrustig overkomt. Ander nadeel is dat de wide angle lens die ik heb liggen verder naar voren steekt en daardoor voor de quad uitkomt. Niet handig bij een botsing. De normale camera blijft binnen het frame.

Op de ene heb ik een “normale” 600tvl cmos van Fatshark zitten. Op de andere een 700tvl, met wide angle. Idd veel beter zicht met de wide angle, maar ook veel lastiger hoogte schatten als je laag vliegt en over de grond scheert.

Gisteren daarom enorme buiteling gemaakt; camera plaatje van de bovenkant verdwenen (ondanks de zip-ties), HD camera 20m verderop terug gevonden, zand in m’n motoren, 3 props naar z’n gallemiezen, maar gelukkig niks met het frame en de hardware. Plaatje & cameraatje zitten er weer op (weer met zip-ties), nu nog de footage knippen en een mooie compilatie crashes bij elkaar zetten :lol:

Voor de 600tvl gebruik ik de 2.8 lens en op de Mobius de normale lens(a).

Ook op de 600tvl een 2.8 lens, werkt voor mij het beste. Ben begonnen met 3.6 mm, toen 2.8 geprobeerd en daarbij gebleven. Voor m’n Dart 450 gebruik ik een 800tvl effio met 2.1 mm lens, om lekker een beetje rond te kunnen kijken.

600 tvl 2,8mm
en
mobius 2,8mm

prima beeld

Ik heb ook de standaard 600tvl fatshark camera. Heb eerder met een 450 quad ook wel gevlogen met de gopro als FPV cam (met 170 graden wide angle). Dat laatste werkt best goed als je rustig vliegt en dingen wilt filmen. Je ziet veel meer van je omgeving en kan beter zien waar je quad zich bevind. Maar voor racen vind ik de normale lens eigenlijk wel heel prettig. Je vliegt toch alleen maar recht vooruit en hoeft ook alleen in beeld te hebben wat min of meer recht voor je zit. Wide angle lijkt me dan een beetje verspilling van pixels voor dingen die je toch niet nodig hebt :slight_smile:

Dat lijkt misschien zo.
Maar in werkelijkheid gebruik je met een 3.6 lens niet het hele oppervlak van de optische sensor waardoor je juist minder pixels gebruikt :wink:

Ah… eh… hoe werkt dat? Dus je lens is wide-angle, maar gebruik je de buitenste paar graden van je beeld alsnog niet, waardoor het weer minder ‘wide’ wordt? Alsnog, je hebt maar een beperkt aantal pixels in die fatshark goggles. Daar wil ik alleen dingen op hebben die ik nodig heb :slight_smile: Dat bedoelde ik. Of begrijp ik je niet goed?

De 2.8 lens is wijder als de 3.6 lens en de 2.1 lens is nog wijder.

Plaatje hieronder laat ongeveer zien wat ik bedoel:
Vierkant is je sensor, ronde het beeld dat door de lens komt:

De maten zijn fantasiematen, maar het gaat om het idee :wink:

Als het goed is projecteert de lens altijd een volledig beeld op je sensor. Er zal wat over de rand vallen, maar het is dat of donkere hoeken. Als je een lens hebt die bij je sensorgrootte past (belangrijk!) zal deze altijd volledig beeld leveren ongeacht de focusafstand (3.6/2.8/2.1). Een wideangle lens zal hier meestal wel een groter lenselement voor nodig hebben en dus aan de voorkant wat groter zijn. Als je echter een lens gemaakt voor een 1/4" sensor voor een 1/3" sensor parkeert zal je bijna altijd donkere hoeken hebben. Een lens voor een grotere sensor is geen probleem, alleen dan is de vraag of deze past in de behuizing. Ook zal je in het laatste geval een groter lenselement hebben dan strikt noodzakelijk.

Duidelijk Freakert, weer wat geleerd ;D

Ik heb natuurlijk nooit met een quadcopter gevlogen
Maar als ik na alle youtube filmpjes kijk.
Valt me dit op
Met wijder lens lijkt is het moeilijker om je positie te bepalen het midden zeg maar .
Lijkt erop dat met een 2,8 lens je beter kunt inschatten waar je bent .

Ik vlieg met 2.8 dacht aan 3.6 voor een beter beeld maar zie alles prima met 2.8. Nog wijder en je perspectief ligt heel anders

het is wijder en geeft meer beeld.
leuk om te cruisen
Maar voor racen ,lijkt het me niks

ik heb een filmpje van me bril als het goed is in het topic staan welke bril gebruik je das 2,8mm
het beeld vervormt ook niet zo heel erg.