Welke zender

Nu ben ik altijd wel van mening dat als je iets koopt als beginner zijnde, je iets goed moet kopen waar je langere tijd plezier van hebt en wat je ook langere tijd kan gebruiken.

in mijn geval begin ik helemaal bij nul en heb ik een beetje moeite met de keuzes aan zenders die er in omloop zijn.
Nu zie ik hier heel veel frSky voorbij komen maar op een of andere manier zit ik een beetje te azen op de DEVO zenders en dan met name de: F12e of F7

En waarom die 2; omdat je dan het FPV kan oefenen voordat je met een fat-shark rond loopt :geek:

alleen heb ik geen idee wat het kwaliteit is van die zenders dus misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft?

Ken de zender niet, maar kijk goed naar de randvoorwaarden.
Welke videozender (VTX) werkt hiermee? Werken de frequenties van de ImmersionRC 600mW bijvoorbeeld ook?
En wat voor ontvanger zit erbij? Is deze PPM aan te sluiten? PPM is geen must, maar wel fijn bij het bouwen.
Scheelt je veel kabelwerk.

Had ook eerst een scherm voor de video beelden, maar had al snel door dat dit niet werkte voor mij. Denk dat voor 95 % van de mensen een bril of Head Play/Quanum goggle makkelijker racen is dan een schermpje… Voor een camera multicopter is het een ander verhaal, daar worden bijna uitsluitend schermpjes gebruikt. Een investering in een zender met ingebouwd scherm om te racen lijkt me dan wat onzinnig.

Je kan ook al een RC systeem vinden onder de 100 EUR, zoals een FlySky FS-i6 2.4G 6CH bvb… eventueel aangevuld met een FPV hobbyking Quanum DIY goggle met ontvanger en antennes, die kan je al samenstellen voor 150 EUR.

De tweedehandsmarkt afschuimen kan ook geld besparen…

Voor je het weet ben je gebeten door het FPV racen en loop je rond met een 450 EUR dure Fatshark op je snoet :crazy:

heb even flink een nachtje zitten speuren, en zoals het er nu uit ziet ga ik dan toch voor de FrSky taranis X9D plus.
maar wat is nu een goeie reciever wat je daarvoor kan gebruiken want daar zit ook nogal keuze in ?

en wat is PPM aansluiten eigenlijk?? :oops:

taranis is een goeie keuze.
ontvanger de D4R ii van frysky lekker klein en alles wat je nodig hebt zit erin.

PPM wat de vertaling is durf ik je zo niet te zeggen maar door een 1 kabel plus min en signaal kan alle input heen
sbus dan zit je met 4 of 8 stekkertjes elk kanaal heeft zijn eigen stekker. waar ppm dat niet heeft.

ander voordeel met taranis en de D4R ii is standaard telemetry (Geen OSD nodig extra) deze kan direct op de naze worden aangesloten.
ideaal zender praat tegen je zeg maar dus met een bril op je giegel kan je vliegen zonder je druk te maken over wat de accu is enz je zender blert wel tegen je.

vlieg er zelf ook mee ik ben blij dat ikdie keus heb gemaakt.

Taranis is idd veel zender voor relatief weinig geld (tov van Graupner/Futaba/Spektrum,…) Vraagt wel een inspanning om al die instellingen onder de knie te krijgen maar youtube is daar een heel handig hulpmiddel voor! Voelt wel wat plastiekerig aan tegenover de grote merken…
PPM staat voor puls - pauze - modulatie, dacht ik nog te herinneren van de schoolbanken. Vroeger had je ook nog PCM of puls - code - modulatie en FM of frequentie modulatie… (heb zelfs nog een Robbe AM zender gehad, Amplitude modulatie, van 1981)

De D4R-II (25EUR) is een prachtige en goedkope ontvanger met telemetrie. Dit heeft mij onder andere overhaalt om toch voor Frsky te gaan, die ontvangers van de “grote” merken blijven toch nog iets te duur. (vanaf 45 EUR, vaak zonder PPM)

Moest ik nu een zender kopen, zou ik voor de Taranis X9E gaan, tja ben van een andere generatie waarbij een klaptafeltje rond je nek heel normaal was… :lol: Vind het nog steeds lekkerder sturen tussen je duim en wijsvinger ipv enkel je duimen…
Diegene die naar Deventer afzakken, zullen mijn klaptafeltje kunnen bewonderen ;D

Bedankt voor de input, nu wordt het is tijd om wat te gaan bestellen zachtjes aan

Goede keus :slight_smile: de Taranis is cool :thumbup:

Als eerste zender heb ik de Sky-Hero LINK9 aangeschaft. Veel zender voor relatief weinig geld. Hij bevalt mij uitstekend. http://sky-hero.com/magensky/aa/index.php/radio-link-9.html/

Ik heb ook als 1e zender geinvesteerd in de taranis, en gebruik deze in combinatie met de d4r-ii ontvanger. Ik heb hier geen spijt van, telemetrie is heel handig, en de taranis kan je echt voor vanalles instellen.

zag trouwens dat er heel veel combo’s zijn met de X8R reciever, samen met de D4R-II zie je het niet zo vaak staan? iemand eenig idee waarom dat zo is behalve het aantal kanalen?

Is mooie ontvanger met goed stevige antenne, maar niet echt aan te raden voor een 250 of kleiner racer wegens de grootte.
Gebruik deze wel op mijn grotere tricopters, ook op CPPM.

Omdat dit het totaal pakket is wat Frsky zo aanbied :wink:

Voor een mini is de D4R-II veel meer geschikt zoals SonandDad ook al aangeeft. Je kan deze direct met een naze32 verbinden voor telemetrie gegevens en dat kan met de X8R niet. Voor telemetrie heb je ook nog dit nodig voor een X8R :

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_58203__FrSky_FLVSS_LiPo_Voltage_Sensor_With_Smart_Port_1pc.html

Dus dan heb je en een hele grote ontvanger op je mini en dan nog die sensor die je direct op je balanceerstekker van je lipo moet aansluiten. Ik gebruik de X8R wel op een F550.

aha duidelijk , danku voor de antwoorden