welke quad bij veel wind

Hoi, heb hier in zeeland mooie vlieglocaties maar vaak veel wind.
Welke size en setup zou daar het meest geschikt voor zijn ?
Heb nu een tarot 280 op 3s en dat gaat al beter dan mn vorige grotere quad.
Met mn vliegtuigen en heli’s was groter meestal beter wat wind betrof, maar nu met race fpv quads weet ik het niet.
iemand ervaring hiermee ?
Groet, Kees

Met veel wind wil je meer power, 4S dus! Tot windkracht 4 goed te doen. Daarboven is het niet leuk vliegen meer. Je quad weegt nu eenmaal niet veel. Dan doet power uiteindelijk ook niet veel meer. Dan ben je meer aan het corrigeren dan vliegen.

Ik zelf vlieg met een 180 size quad. Ik vlieg met bft 5 a 6 nog wel. Als je quad goed getuned is kan hij prima vliegen met deze harde wind. Alleen je moet meer tegen de wind in leunen zodat de wind je niet wegwaaid

Vind dat een hexa het best presteerd bij harde wind :slight_smile: Bijvoorbeeld een BO mini hex op 4 cell, gaat prima bij harde wind ook omdat hij nog wel aardig wat weegt met lipo erop.

Thanx mannen.
Dus niet te groot, powerr en een beetje gewicht is niet zo’n probleem.
Eigenlijk wel logisch, je gooit makkelijker een baksteen tegen de wind in dan een zak boterhammen bv. :wink:
Dan maar eens kijken naar een epi of dquad.

Het is m.i. een misverstand dat gewicht een factor van belang is bij harde wind. Dat is niet correct. Los van te verwaarlozen massatraagheidseffecten bij vlagerige wind doet gewicht er simpelweg niet toe. In het luchtruim, dus los van de grond, is het namelijk altijd windstil. Per definitie. Alleen de grond schuift onder je door vanuit de quad gezien. Dus is alleen de snelheid van belang. Je moet tegen de wind in kunnen vliegen om terug te komen als je benedenwinds bent geraakt. Dat is het enige. Mijn eenvoudige 3S quad kan moeiteloos tegen harde wind in vliegen. Hier een filmpje van m’n TB250 tijdens een dag waarop reguliere vliegactiviteiten gestaakt werden vanwege te harde wind: https://www.youtube.com/watch?v=Ecr-8wKKHdY

Mm interessant. De vlagen zijn idd het probleem. Als ik op snelheid om de hoek van het bos kom wordt ik soms gewoon naar beneden gezet, maar soms ook niet, afhankelijk van de vlagen. Misschien toch wat meer open veld opzoeken.
Power is opzich het probleem niet, hij jakkert er zo tegenin. Het is meer het onvoorspelbare gedrag. Ben nu bezig mn kk mini te vervangen voor een naze32 met betaflight. Misschien gaat dat ook beter.

De kk mini vervangen door een naze32 is een heeeeeel goed begin!

mm heb nu naze 32 met betaflight 2.3.3
Vliegt strak in acro met default pid, maar in angle en horizon schud hij als een malle.
Krijg het nog niet goed, maar nu zijn mn props op… :wink:
Iemand een idee ?
tarot 275, 1806 2300, 3s 1500
Schiksie misschien ? jij hebt ook zoiets dacht ik gelezen te hebben…
misschien vanuit luxfloat beginnen met afstellen als mn props binnen zijn

Hoe bedoel je schudden? Misschien moet je de gains van de level omlaag gooien en kijken wat hij dan doet

Als je Level wil vliegen, kun je beter gewoon Cleanflight nemen.
Betaflight is vooral gericht op Acro vliegen. Level is wel geïmplementeerd, maar is geen hoofdzaak om strak te krijgen.

Gebruik anders de zoekfunctie binnen het topic op RCgroups, dan vind je misschien wel wat info.

En probeer PID controller 1 eerst eens. Dat kan ook schelen. PID1 is fijner te tunen dan PID2 in Betaflight.

Ik heb met de quads die draaien op betaflight nog geen gekke dingen gezien in level mode. Dat frame heb ik inderdaad ook maar vliegt prima ook in level mode op beta flight. Hoe staan je pids ?

Maar ik ben het wel met royce eens. Als je echt met levelmode wilt vliegen kun je beter met gewoon cleanflight gaan vliegen. Betaflight is meer gericht op acro volgens mij. Denk als je net begint dat je nog niet het verschil merkt tussen cleanflight en betaflight.

Probleem is dat mensen die niet met Betaflight bekend zijn, niet helemaal de ins en outs weten. Dus geen idee hebben wat er speelt.
Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar een volledige dump (als backup) terug zetten in een nieuwe release.
Dat gebeurt veel waardoor je de ene na de andere opmerkinge krijgt… ‘het werkt niet’, ‘reageert niet goed’ etc. etc.

Als je met Betaflight gaat werken, dien je eigenlijk bijna altijd het topic bij te houden. En dat is een uitdaging! :wink:
De releasenotes geven je ook al wat inzicht bij een nieuwe release, maar geven je geen totaalbeeld.

Betaflight is en blijft test-software… Beta!

Mannen weer bedankt voor het meedenken, super.
Ga er vanavond ff induiken.
Heb geen laptop, dus afstellen in de tuin en dan is level mode wel makkelijk ( voor mij dan )
Eerst maar cleanflight idd om het simpel te houden. Nieuwe props, gebalanceerd.
Testweer is het niet komend weekend, dus kan ff duren voor ik wat weet.

nou ja zeg, wil ik weer terug naar cleanflight, wil hij niet meer connecten.
Firmware flashen dus ook niet.
no respose from bootlader, programming failed.
De truc met de bootpads verbinden helpt ook niet.
Zal een mailtje doen naar mrp.

Gisteren heb ik even gevlogen in acro, met alle settings default. ( betaflight )
Vloog best strak, klein beetje wiebel na input op roll en pitch. p paar tiende lager, en het was goed.
niet echt snelheid kunnen maken, daar is de tuin net te klein voor.
Toen naar level, en dat was een drama. na input steeds meer wiebel li re en voor achter, tot hij op zn kop lag. ( was heul snel )
terug naar acro, was weer goed.
toen de dinges van level verlaagd tot hij stabiel bleef, maar heel traag op stickinput.

als ik weer een werkende naze heb, weer maar testen met cleanflight
Nogmaals bedankt, leuk forum dit !

gebruik de gui van baseflight om te flashen! Met cleanflight kan ik tegenwoordig ook niet meer flashen

bedankt, geprobeerd maar zelfde resultaat.
heel gek, probleem ontstond gisterenavond toen ik de naze zonder probleem verbonden had met cleanflight.
wilde terug naar cleanflight flashen maar vanaf dat moment kom ik er niet meer in.

compoort en baudrate wel goed?

ja stond standaard al goed. 115200