Welke keuze uit remote controllers

hallo eenieder,
ik sta voor wat keuzes.
momenteel kijk ik naar de volgende controllers:

• TBS Tango 2 pro
  • FrSky Taranis X9D Plus 2019 (ACCESS) EU LBT
  • RadioMaster TX16S
    een paar dingen weet ik al:
  • TBS is digitaal, rest analoog (digitaal klinkt beter maar is dat ook zo?)
  • radiomaster multi protocol (klink goed voor als ik eens een keer een obscure drone wil vliegen)
  • radiomaster 16 kanalen, frysky 24, TBS ?? (hoeveel nodig, handig?)

wat voor mij van belang is:

• Future proof (heb een eenmalig budget en wil niet alles moeten verkopen omdat ik wat anders nodig heb)
  • Goed bereik
  • moet ermee op de simulator kunnen vliegen (VelociDrone lijkt me wel wat?)
  • moet aan een goede ontvanger kunnen worden gekoppeld (zowel <=3inch als +- 5inch drone)
  • duurzaam

wat is jullie advies hierin?
wat vinden jullie de voor en nadelen?
NB.
leg met het jargon aub uit
(bv “De TBS Tango 2 PRO ondersteunt het gebruik van LUA scripts” ??? wat is een LUA script??)
NNB.
Misschien iets voor een sticky topic een verklarende woordelijst;)

Beste Henk,

Zelf kan ik advies geven over de Tango 2 Pro. Ik ben begonnen met een Taranis QX7S, maar ik ben vrij snel overgestapt op de Tango 2 Pro.

Ik gebruik hem nu zo’n 3 maanden (nagenoeg dagelijks gebruik in Velocidrone).

Ik ben zelf voor de Tango 2 Pro gegaan omdat ik de kleine vorm factor heel erg prettig vind. Ik kwam van een Taranis met Hall effect gimbals af (het “premium” type gimbal voor de sticks) maar de Tango 2 (ook Hall effect, maar een iets kleiner formaat) bevallen mij net zo goed.

Qua bereik en future proofing zit je in principe goed, met de laatste versie Tango 2 zou je tot 500 mW kunnen zenden en daarmee kom je ruim voorbij het bereik van je video zender. Verder is de laatste versie ook geschikt gemaakt om op de achterkant een zendermodule te plaatsen (deze bay moet je dan wel zelf nog installeren, maar kost ongeveer een tientje). Hierdoor ben je dus niet meer aan alleen Crossfire gevonden. Ik wil zelf bijvoorbeeld een IRC Ghost module installeren zodra deze in LITE vorm uitgebracht word.

Verder brengt TBS regelmatig updates uit voor de Tango 2.

In Velocidrone (aanrader) is het ook heel simpel om de Tango 2 te gebruiken, hij werd bij mij direct herkend en na 1 maal het calibrator programma in Velocidrone te draaien was ik helemaal up-and-Running!

Wat mij wel opviel is dat er duidelijk minder switches zitten op de Tango 2, niet te weinig, maar wel minder als op een Taranis. En hij kan wat glad in de handen worden na lang gebruik (zweethandjes). Hiervoor heb ik hele mooie op maat gemaakte grip tape stickers gekocht (ongeveer 7 euro).

Conclusie:
Mocht je zoeken naar een radio in een compacte vorm factor, dan denk ik absoluut dat de Tango 2 een winner is, zeker met de crossfire control link (die zich gewoon keer op keer bewezen heeft), heb je toch een voorkeur voor de grotere radio’s dan zou ik verder kijken.

@Netraam003, maarten,
bedankt, dit is zeer verhelderend.
Ik zat al een beetje te kijken naar de tango 2 Pro.
want hoewel de X9D en de TX16S er wel heel erg stoer uitzien denk ik niet dat ik daar veel aan heb. (dat uiterlijk bedoel ik)
het klopt toch dat na het binden en instellen ik alleen nog de gimmballs en scahkelaars nodig heb?

jij sprak over een ghost module, is dat vergelijkbaar met de TBS tracer?
zo ja, wat is het verschil?
en (ff een waarschijnlijk domme vraag) is dat een alternatief voor FrSky? of vergelijk ik nu appels en peren.
alleen de receiver zou toch moeten worden veranderd in de drone, de andere onderdelen blijven toch gelijk?

henk

@Kevig

Henk,

Voor real life vliegen met een quad kom je zeker geen schakelaars te kort. Real life zijn er zelfs een aantal schakelaars die ik onbenut laat. Mijn setup:

2-weg schakelaar links: Arm
3-weg schakelaar links: vliegmodus
2-weg schakelaar rechts: Beeper
3-weg schakelaar rechts: Turtle mode

En dat is alles wat ik nodig heb.

Voor in de Sim gebruik ik de push buttons achterop nog om een Race te starten/herstarten.

Op de Taranis gebruikte ik nog een draaiknop in de Sim om de hoek van de camera snel te veranderen maar dat doe ik nu met het toetsenbord.

Vwb Ghost, dit is inderdaad heel erg vergelijkbaar met Tracer (de techniek werkt iets anders, maar het resultaat is bij beide een control link met extreem weinig vertragen “Latency”). Crossfire is werkelijk waar meer dan afdoende voor mij, maar mocht ik ooit echt gaan racen dan zou ik zo’n control link wel willen proberen.

Waarom Ghost ipv Tracer:
Liefst zou ik voor alles binnen het TBS ecosysteem blijven, echter heeft mijn FPV goggle een integratie voor Ghost, een aantal hele mooie functies die dan geautomatiseerd kunnen gebeuren (denk aan automatisch starten van DVR zodra de quad ge-armed word enzo). Goggle die gebruik is overigens een Orqa FPV.ONE.

Wat betreft receivers heb je helemaal gelijk, puur vervangen van receiver en je bent klaar. Wat wil punt van aandacht is is dat verschillende soorten receivers (FrSky/Crossfire/etc) soms wel iets anders aangesloten moeten worden op de flight controller maar dat staat vaak goed aangegeven in de handleiding.

Maarten

hoi maarten,

bedankt voor je advies.
ik ga voor de Tango 2 Pro. en de tracer
de tracer ipv ghost door wat jij zij over binnen hetzelfde ecosysteem blijven.
voor de bril zat ik te denken aan de fatshark HDO2.
voorzover ik kan zien zit er niet veel verschil tussen beide, en de verschillen tussen de beide worden weer opgevangen door de VTX modules en gelaats rubbers.

weet jij of ik de fatshark zonder vtx module en de Tango2pro zonder tracer in de simulator kan gebruiken?
in dat geval kan ik mijn uitgave spreiden.
dus eerst de “of the shelf” tango en fatshark, en pas later de bijbehorende modules

NB.
het lijk erop dat wij de enige op dit forum zijn?
(drones.nl lijkt afgezien van advertenties voor vals geld en valse rijbewijzen ook al niet erg aktief te zijn)

@Kevig

Henk,

Ik ben inderdaad bang dat wij ongeveer de enige actieve leden hier zijn nog…

Als je voor de Tango 2 gaat zou ik evt overwegen of je gewoon het ingebouwde crossfire wil gaan, werkt gewoon perfect en is ingebouwd, dus geen extra kosten meer voor extra modules (Tracer betaald zich pas uit als je echt op hoog niveau gaat racen).

De Tango 2 is out-of-the-box direct aan te sluiten op de simulator (juiste kabel moet dan wel nog even gekocht worden, paar euro en heb je ook nodig om op te laden).

Vwb de goggles kun je inderdaad ook direct zonder receiver aansluiten op de sim, ik deed het in het begin wel, maar tegenwoordig gebruik ik gewoon een beeldscherm, werkt gewoon wat simpeler.

Maar het kan inderdaad wel!

Maarten

Maarten,
wat mij aansprak van tracer(ghost) tov crossfire is de verminderde interferentie met ander gebruikers.
zodra de covid voorbij is en het verenigingsleven weer opstart wil ik in groepsverband gaan vliegen.
dan vind ik het leuk als ik als nieuwkomer niet de grote storende factor ben.

mijn budget is “vreemd”, ik heb een vrij groot budget waarvan ik het eerste deel zelf moet betalen.
hierdoor maakt het niet zoveel hoeveel ik uitgeef, maar (in het begin) wel hoeveel tegelijkertijd.

Je had het over een kabel voor de tango, hoe heet zo een kabel dan kan ik die gelijk meebestellen?
(of is dit een USB kabel?)
henk

Hoi!

Ik mis - uit de zeer bruikbare reacties - nog een detail dat voor mij significant verschil maakt en dat is de mogelijkheid tot een multiprotocol module.

Als ik zie hoevaak ik deze persoonlijk gebruik zou ik niet zonder kunnen.
Met een dergelijke module beschik je over mogelijkheid om met een groot scala aan protocollen te binden. Dat betekend dat je met de module een groot aantal verschillende soorten én merken ontvangers kan koppelen en gebruiken. Je bent dan niet gebonden aan 1 platform. Crossfire en R9 wordt niet ondersteund door een multiprotocol zender. Voor corssfire en Frsky R9 zijn aparte modules te koop.

Wanneer je voor een compacte zender kiest waar een module in kwijt kan dan heb je wel de kleinere versie nodig. Ik weet niet zeker of TBS ook een kleinere module heeft of dat daar een adapter voor te krijgen is.

hoi Sven,

fijn te zien dat er toch nog meer mensen op het forum zijn!

Hoewel ik na wat advies en onderzoek besloten heb mijn spullen binnen het TBS ecosysteem te houden, was dat multi protocol ook een punt voor mijn.
gelukkig heeft TBS een multiprotocol module(voor zover ik weet) ook een multiprotocol module

groet
henk

@Kevig

Henk,

Kabeltje dat je nodig hebt om de Tango2 te connecten is een standaard usb naar usb-c kabel, zijn eigenlijk overal wel makkelijk te krijgen (bol.com/mediamarkt/zelfs de Hema).

Wat @sven aangeeft qua multiprotocol is inderdaad wel een goeie aanvulling, maar zoals je zelf al gezien had verkoopt TBS inderdaad een module die met de Tango 2 gebruikt kan worden.

Voor wat betreft de keuze tussen Tracer en Ghost is het best ingewikkeld, maar wat mij nu weerhoud van Tracer is dat er behoorlijk wat meldingen zijn dat het opgegeven bereik bij lange na niet gehaald word (opgegeven is 25km, mensen hebben al failsafes gehad op 2,5km) niet dat we in Nederland vaak dat soort afstanden zullen vliegen, maar toch…

Ghost schijnt wat dat betreft toch iets beter uit de verf te komen, maar daar is weer het probleem dat er niet gemakkelijk aan te komen is, en het nog maar de vraag is wanneer de lite module (compatible met de Tango 2) uit zal komen.

Ik persoonlijk blijf crossfire vliegen tot Ghost beschikbaar word voor de Tango 2, maar dat komt ook omdat Ghost integratie heeft met de goggles die ik gebruik (Orqa FPV.ONE)

Maarten

@Netraam003
maarten
goed punt, ik wist dat niet van het bereik.
dan ik het inderdaad verstandiger te blijven vliegen met crossfire tot de problemen met Tracer zijn opgelost, en/of ghost beschikbaar is/komt.

Henk

gelukkig heb ik usb kabels in overvloed (ook naar USB-C)

@Kevig @Simon
Interessant filmpje inderdaad,

Hier nog een video waar de huidige problemen met Tracer besproken worden:

https://youtu.be/KT6wX0ZQCDU

1 Like

Vandaag een heugelijke dag!
nadat post NL er 12 dagen over gedaan heeft om het pakketje in te scannen is vandaag mijn Tango 2 Pro aangekomen.
tevens ben ik dus vandaag begonnen met vliegen in de velocidrone.
(nou ja, vliegen?..)

@Netraam003: (hoop dat je nog op het forum kijkt)
Jij had toch een Orqa Fpv.One?
Ik begin toch met meer en meer interesse te kijken naar deze bril, daarom wat vragen.
Komt de Orqa met een module?
Is de TBS Fusion wat?, of de rapidfire beter?
Bevalt de bril?
Wat was voor jou de reden om voor de orqa te kiezen?

ik overval je wel met een hoop vragen maar het valt mij op dat in de meeste reviews voor de fatshark hdo2 wordt gekozen omdat ze al lang bestaan en een goede service geven.
en hoewel dat niet onbelangrijk is vind ik het interessanter dat de orqa met substantiële vernieuwingen komt zonder dat ik een nieuwe bril hoef te kopen.
DJI valt voor mij af omdat ik niet van die gesloten systemen hou (Apple syndroom)

mvg
Henk

edit:
ik zag op een filmpje dat zij een camera hadden die mee bewoog met je hoofd.
dus als je opzij keek met je hoofd dat de camera mee bewoog.
Dat vond ik ook erg interessant, maar geloof dat het er nog niet is.

@Kevig

Hey Henk! Top nieuws! Je gaat veel plezier hebben van de Tango, dat weet ik zeker :grin:.

2 tips, ik heb onlangs nieuwe stick-ends gekocht, namelijk de Crown Jewels van TBS, maakt ook nog een wereld van verschil, vloog nog een stuk strakker van het een op het andere moment! En de speciale grip tape setjes die verkocht worden zijn een aanrader omdat de controller met zweethandjes wat glad word, ik heb de ummagawd versie geprobeerd en vond die niet zo fijn, maar de tweet FPV versie is geweldig!

Wat betreft de Orqa, klopt, dat is de bril die ik gebruik! Er komt geen module bij, die zul je er nog bij aan moeten schaffen, ik ben zelf voor de rapidfire gegaan omdat dat toch nog steeds DE module to beat is, hoewel de fusion schijnbaar akelig dicht in de buurt begint te komen.

Echter de Orqa’s zijn geoptimaliseerd voor de rapidfire waardoor een aantal functies het beste werken icm een rapidfire, en daarnaast wil ik compleet overstappen op het IRC ecosysteem, dus rapidfire, Tramp vTx en ghost.

Ik ben echt ECHT geweldig blij met de bril, heel erg tevreden mee. Voor mij was de voornaamste reden dat de bril future proof is, nog steeds komt elke paar weken een update uit die bugs verhelpen en nieuwe functies toevoegd. En als ik dan naar het menu kijk hoe gelikt alles eruit ziet en dan een fatshark menu zie dat eruitziet alsof het al 15 jaar oud is… de hele ervaring met de Orqa voelt premium, klinkt heel snobbig, maar als ik de Orqa op zet dan krijg ik het gevoel alsof ik het beste van het beste op mijn hoofd heb, of dat feitelijk zo is weet ik niet, maar voor mijn gevoel wel! :grin:

@Netraam003,

Hoi Maarten, bedankt.
ik denk dat het inderdaad de Orqa gaat worden, maar dan met het TBS ecosysteem.
Daar het verschil tussen rapidfire en fusion niet groot is maar TBS het zelfde upgrade/update beleid voert als Orqa en zowel Orqa en TBS proberen maximaal compatibel met de grote spelers te zijn denk ik dat dit de meest futureproof combinatie is.

Wel heb ik nog paar dingen die ik moet uitzoeken voor ik tot aanschaf overga
als eerste waarom staat bij droneshop de bril als niet meer leverbaar?
betekend dat dat ze niet meer gemaakt worden of dat zij die niet meer voeren.
kortom, is Orqa een “rising star” of een “sinking ship”

mvg
Henk

@Kevig

Hoe dan ook denk ik dat je een prima ervaring zult hebben, ik wil je alleen meegeven dat de Orqa gemaakt is om met rapidfire te gebruiken, bijvoorbeeld de module cover past alleen rapidfire onder (voor fusion zul je er een moeten laten 3D printen). Ook zijn een aantal funties zoals visueel de vTx table tevoorschijn toveren en daar een gewenst kanaal in selecteren dmv de bril alleen bruikbaar icm rapidfire.

Daarnaast kan in de Orqa een connect module geplaatst worden, in de basis kun je deze gebruiken om je beeld naar een telefoon te streamen en om dvr footage draadloos naar je telefoon te downloaden. Maar hier kan ook een ghost receiver op worden aangesloten die dan weer een aantal zaken automatisch in de drone regelt.

Tbs is hartstikke goed, maar als je met de Orqa echt future proof wil zitten dan denk ik dat het IRC ecosysteem “the way” is.

Vwb droneshop vind ik ook vreemd dat ze geen orqa’s meer verkopen, maar ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ze elders inmiddels behoorlijk wat goedkoper dan adviesprijs te krijgen zijn (Banggood heeft ze af en toe zelfs op 400 euro).

Maarten

@Netraam003

toch maar weer goed dat we het hierover hebben.
die cover vind ik niet zo een probleem, ik heb zelf een redelijk goede 3d printer dus dat komt wel goed.
maar die functionaliteiten moet ik nog maar eens naar gaan kijken.
gelukkig heb ik nog tijd, kan toch pas in maart weer iets bestellen

mvg
Henk

@Kevig

Ik zou zelf het liefste ook volledig gebruik willen maken van het TBS ecosysteem, echter is het naar mijn mening de moeite waard om wat dit betreft naar IRC over te stappen om zo de extra functies te krijgen.

Mochten er vragen zijn, gewoon berichtje sturen! :grin:

@Netraam003

Het geluk is weer eens met mij, Tango kapot!
Via de computer aangesloten, en nadat het lampje groen (dus volledig opgeladen) werd aangezet.
Dit koste enkele pogingen, elke keer 4 blokjes bij een oranje knipperend licht en dan ging het display weer uit terwijl het lampje oranje bleef knipperen.
Maar na een paar keer proberen ging hij aan en kon ik vliegen in velocidrone.

Toen ik het echter probeerde zonder dat de voeding geplaatst was lukte het niet!
Wederom 4 blokjes bij een oranje knipperend licht en dan ging het display weer uit terwijl het lampje oranje bleef knipperen.

Bij het plaatsen van de voeding werd het lampje rood om binnen 1 a 2 minuten weer groen te worden

Ik vermoed dat de batterij kapot is of dat de laadmodule defect is.
heb een bericht gestuurd naar de leverancier, wachten op antwoord

edit:
opgelost, denk ik
ik hield de schakelaar ingedrukt tot de animatie verscheen, maar…
heb net ontdekt dat je de schakelaar moet loslaten na de 4 blokjes en het trilsignaal
te lang indrukken laat hem weer uitschakelen
wel vreemd dat de aan/uit schakelaar naadloos van aanschakelen naar uitschakelen
ik verwachte dat je opnieuw moet indrukken na de opstart cyclus
Ik zal wel dom zijn dat ik dit niet door had