welk frame het beste voor 3s

Hoi,

Het is tijd voor mij om zelf ook een quad te gaan bouwen maar er zijn zoveel mogelijkheden.
Nu de nieuwe inimini en de EpiQuad te koop zijn wil ik eens weten als die beide op 3s lipo’s vliegen.
Ik had eerst de zmr of emax nighthawk in gedachte maar deze lijken me toch een sterker frame te zijn.
Wat denken julllie daarvan? EpiQuad gaat in mijn voordeel vanwege de prijs maar moet het pdb nog afwachten.
Ik wil natuurlijk iets goed en wil er ook best meer voor betalen.

Lastige vraag om te beantwoorden. Alle frames die je noemt zijn goed en wordt veel mee gevlogen. Op de Epiquad na dan. Die is er, maar nog zonder PDB. Weinig over te zeggen dus. De iniMini is er ook pas net, maar de berichten zijn positief en goed. Nog niets negatiefs tegen gekomen.

Elk frame heeft ook zijn voor en nadelen. En alles vliegt zowel op 3S als 4S. Heeft alleen met power te maken. Uiteindelijk gaat het om de gehele setup van motors, ESC’s en Lipo… Niet alleen de Lipo. De frames zijn er in ieder geval goed genoeg voor. Persoonlijk zou ik voor de iniMini gaan. Het PDB daarvoor zit gewoon goed en simpel in elkaar.

De ZMR en Nighthawk zijn net wat zwaarder. Zou een minpuntje voor 3S kunnen zijn tegenover de iniMini en Epiquad. Maar nu wordt er ook gewoon met 3S op ZMR en Nighthawk gevlogen.

Het feit dat de armen één geheel zijn bij de Epiquad zou normaal een negatief punt zijn. Bij breuk moet je namelijk de hele quad uit elkaar halen. Daarentegen geven ze 40% korting op een nieuw frame bij breuk. Dat zegt ook wel weer wat denk ik.
Ze ontwikkelen wel weer een PDB waar de FrSky ontvanger al in zit als ik het goed lees. Ook weer een voordeel qua ruimte.

Dan is er nog de keuze 4" of 5"… Maar dat is meer een persoonlijke keuze denk ik.

Ik vlieg zowel 3S als 4S op mijn ZMR. 3S is leuk, maar wel een beetje tam. 4S vliegt wat mij betreft makkelijker omdat je sneller en met meer kracht fouten kan corrigeren.

Bedankt voor jullie antwoord, ik ga denk ik toch voor een EpiQuad aangezien de prijs, en ik kan wel wachten nog op de pdb aangezien ik nog wel geduld heb om hem te gaan bouwen. Een naze32 komt er zeker op maar welke motors en esc kan ik er dan het beste op bouwen?

Je ziet nu dat er veel met de 1806 2300 Tigers gevlogen wordt icm 4045 props op die kleine frames. Je wil eigenlijk gewoon een lichte motor met hogere kv waarde. 3100kv zie je ook al voorbij komen. Voor de ESC’s zou ik de Littlebee’s 20A nemen. Ondanks het lage gewicht en kleine afmeting toch erg sterk.

Hoe zit dat dan eigenlijk met die tiger-motors, ik zie dat die geen ccw en cw hebben, stel je de draairichting later zelf in.
Ik heb wel een stuk gelezen nog onder het kopje motors maar snap het even niet meer.

Ik dacht ook een naze 32 te gaan kopen maar zie dat er ook alweer wat beters uit is,
het gaat hard in dit wereldje voor een beginneling :crazy:

En de PDB heb ik ook niet perse nodig alleen maakt het makkelijker te bouwen toch?

Dat betekend alleen dat de schroefdraad van de propassen allemaal normale rechtse draad is, en dat wil je, want dan kan je er gewoon ‘gamma’ borgmoertjes op draaien als je er eentje kwijt raakt. Alle brushless motortjes draaien net zo lief links of rechtsom. De volgorde van het aansluiten van de draden op je esc bepaald de draairichting. Als je 2 draadjes omwisselt, dan draait de motor de andere kant op. Ook kan je het vaak nog in de software van je ESC aanpassen.

Er is heel veel inderdaad, maar een naze32 is echt prima. Niet alleen voor een beginner. Daarnaast is er superveel over te vinden online, altijd makkelijk.

Klopt!

Let wel op of je een Naze32 rev5 of rev6 bestelt. Rev6 is de nieuwere maar niet meteen beter.
Als je op Cleanflight/Betaflight over gaat is rev6 nog niet 100% top. Als je dan wat snellers wilt, ga dan richting een Motolab Tornado of zoiets. Persoonlijk zou ik nog even bij een rev5 blijven.

Maar er is inderdaad steeds meer te krijgen en wanneer je vandaag iets koopt, loop je morgen al weer achter.
Zo is het nu eenmaal…

Bij ESC’s met BlHeli firmware kun je de draairichting gewoon via de BlHeliSuite software aanpassen.
Hoef je geen draden meer te wisselen. Dat geld bijvoorbeeld voor de FVT Littelbee’s, Rotorgeeks RG20’s en DYS 20A’s.

Gewoon een rev5 Naze32 kopen. Daar werkt cleanflight prima op en er is ontzettend veel over te vinden op het internet. Van de nieuwe generatie F3 bordjes is er nog niet echt een die beter is dan de anderen. Je kan beter even wachten tot de community besloten heeft welk bordje het meest gebruikt word, daar zal over een jaar het meeste voor te vinden zijn. Op dit moment is documentatie over de diverse F3 bordjes nog minimaal of zelfs helemaal afwezig, niet echt een aanrader.

Wat [member=250]jaimevisser[/member] hierboven zegt dus :wink:

Of je pakt een KKmini, vliegt ook heerlijk ;D

Als je er nog niets van weet lijkt het allemaal zo moeilijk maar zo te lezen valt het allemaal wel mee, je zal denk ik vooral voor beginners wel probleempjes tegen komen maar is ook weer op te lossen in de meest gevallen.
Ik dacht eerst in de kerstvakantie er een te gaan bouwen maar zal wel eerder worden, ik heb er al zin in.

`

Een KK(mini) is leuk voor op een budget beginner 450 size, absoluut niet aan te raden voor een mini.

Voor de beginner is een naze32 ideaal om mee door te groeien, je kan van level naar acro en vervolgens ook nog naar clean/betaflight met de nieuwste technologiën. Mocht je dan eventueel verder gaan met F3 bordjes ben je in ieder geval gewend aan de cleanflight interface.

Dit is al wat zeker op mijn lijstje staat

EpiQuad 180H
Naze 32 rev5
tiger motors of de multistar elite om de kosten te drukken als die niet zo slecht zijn in ieder geval
littlebee 20A

Een Devo7 heb ik al liggen en een devo RX 601 receiver als dat ermee gaat lukken ( maar denk snel over te stappen naar een taranis X9D

Dan denk ik nog het FPV gebeuren en kleine dingen zoals kabeltjes

Dag allen,

Vorige week heb ik het EpiQuad 180H frame ontvangen. En vandaag vier Tiger MN1806 2300kv motoren, HQ 4045BN props, vier LittleBee 20A’s en een 3S 1300mAh 45C LiPo.

Dit wordt m’n eerste zelfbouw. Gelukkig vliegt m’n TB250, want het zal wel een poosje gaan duren voordat deze gaat vliegen verwacht ik. Ik heb nog een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Het PDB voor de 180H is nog niet leverbaar. Ik heb begrepen dat daar een FrSky compatible receiver in zit, maar ik heb echt geen idee of die ook met mijn zender gaat werken (RadioLink AT9). Ik weet ook niet hoe ik daar achter kom. Zo niet, dan begrijp ik het concept van een geïntegreerde ontvanger ook niet helemaal. Kan iemand hier wat meer over vertellen? En als mijn zender niet gaat werken, kan ik dan beter een andere PDB aanschaffen of evengoed die EpiQuad PDB afwachten?

En dan de Flight Controller. De NAZE32 rev6 wordt aanbevolen. Maar ik lees dat Cleanflight daar nog niet of niet zonder fratsen op gaat draaien. Waarom deze FC dan wordt aanbevolen weet ik niet. De USB aansluiting zou dan netjes aan de zijkant zitten. Maar als dat het enige is dan zet ik er net zo lief een CC3D op. Of zijn er andere redenen om toch die Naze32 hiervoor te gebruiken?

Verder lees ik hier dat de ESC’s geflashed worden. Daar zie ik nogal tegen op. Is deze handeling vereist? Of kan ik ze zo uit de doos gebruiken? Er staat toch firmware op?

Bij het frame zat naast een topplate ook nog twee kleine vierkante carbon plaatjes. Eén met een gat, en die is voor voorop om de camera lens door te steken. Maar er zit ook nog een ander vierkant plaatje bij. Die zal dan wel voor achterop zijn of zo, maar ik kan geen enkele afbeelding vinden waar ik dat plaatje terugzie. Dus weet iemand van jullie waar die voor dient en hoe deze gemonteerd moet worden? Klopt het dat er gaatjes geboord zijn ontzettend dicht tegen de rand, een halve millimeter ofzo? Dat lijkt mij weinig solide. Ik vraag me af of ik dit onderdeel wel had moeten krijgen en of deze wel correct gefabriceerd is. Weet iemand dat?

Alvast bedankt!

Een veel gebruikte ontvanger in het FPV wereldje is de FrSky D4R-II en tegenwoordig de X4R-SB. De zender die daar bij hoort is de FrSky Taranis. Ook een zeer veel gebruikte zender. De Turnigy X9D kan met een FrSky module ook gebruikt worden.
Dat is waarschijnlijk de reden dat ze die ontvanger inbouwen. Ik ga er even vanuit dat je ook gewoon je eigen ontvanger aan kunt sluiten. Zou in mijn ogen raar zijn als dat niet zou kunnen.

De Naze32 rev5 wordt ook nog gewoon verkocht. Die zou ik eerder verkiezen boven een rev6. De rev6 heeft op dit moment vooral wat gedoe met drivers. Cleanflight werkt daardoor nog niet 100%. Zal best komen, maar waarom overstappen op een kleine upgrade terwijl er veel mooiere bordjes zijn te krijgen die pas echt wat stappen vooruit gaan als de Motolab Tornado of SPracingF3 o.a…
De rev5 werkt gewoon 100% goed en kan alle bekende software zonder problemen aan, Baseflight, Cleanflight en Betaflight.
Mensen zijn veel te gefixeerd op nieuwe upgrades wanneer een ouder bordje nog prima voldoet of er andere merken zijn met betere specs. De rev5 wordt ook breed ondersteund op het internet. Zeer veel info over te vinden.

ESC flashen is niet zo’n probleem. Helemaal al niet wanneer deze beschikt over een BlHeli bootloader als de Littlebee’s en Rotorgeeks ESC’s. Dan kun je flashen via de USB poort. Heb je geen apart apparaat meer nodig als de Arduino Nano.
Wanneer je Betaflight wil gaan draaien, is BlHeli 14.1 wel een vereiste. Daar zijn wat zaken in gewijzigd.
De nieuwere Littlebee’s worden volgens mij al geleverd met 14.1. Vaak staat het erbij.

Nog even een aanvulling :slight_smile:

De naze32 kan je in de software gewoon elke draairichting geven die je wil ( Yaw richting aanpassen). Zo kan je ook je usb gewoon aan de zijkant plaatsen.

Kan dat 2e plaatje niet een mount zijn voor een cam net als op de D-Quad ?

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nog even voordat ik de knopen ga doorhakken. En dat plaatje zou best wel eens inderdaad een camerasteuntje kunnen zijn. Had ik zelf kunnen bedenken. :oops:
Ik zal nog een foto maken.

Haha, wegwezen jij ;D

Nope, KKmini is echt niks mis mee :wink: