Wat voor radio gebruik jij?

Ik ben me aan het oriënteren op het kopen van alle benodigdheden voor een quadcopter die ik zelf in elkaar wil zetten. Hier start ik nu aan draadje om eens te kijken wat jullie voor transmitter en receiver jullie gebruiken.

Bij de gear die jullie showen zie ik o.a. Spektrum staan. In veel tuts wordt ook verwezen naar Turnigy dat goedkoper is en toch behoorlijk (of zelfs meer) specs heeft.

Ik zit te denken aan een Turnigy 9X. Dat zou toch prima moeten functioneren, of kan ik daarvan beter de r of zelf pro kopen?

Ben benieuwd naar jullie reacties :slight_smile:

Deze maandag is echt perfect om lekker lang op internet rond te struinen. Ik merk nu op dat de FlySky en Turnigy praktisch dezelfde inhoud hebben. Ook heb ik mijn boodschappenlijstje bij HK proberen af te maken en zie dat daar vet veel shippingcosts worden gerekend. Dat verklaard wellicht het prijsverschil met de Spektrums, die ik voor die €40 meer aangeboden zie worden.

Of is er meer om naar uit te kijken?

Ik heb een spektrum DX9, maar dat is meer omdat ik die al had voor mijn vliegtuigen. Ik zie veel FrSky (ofzoiets) voorbijkomen voor FPV racing omdat die meer bereik zouden hebben ( :?: )

Ja FrSky zie ik ook voorbij komen, maar daarvoor kun je (ook) een module achter in de zender klikken, heb ik begrepen.
Duidelijk dat jij al een zender had en dus niet meer hoefde te kiezen :slight_smile:

Ben benieuwd of anderen ook ervaring hebben met deze merken/types.

Ik heb een Spektrum DX7 die ik gebruik met AR500, AR7000, AR6110 en orange ontvangers (met satteliet) op de multicopters.
Verder nog een Turnigy 9XR als reserve/les zender voor mn TBS Disco.

Ik heb nog geen klachten over spektrum. Ontvangers goed inbouwen zodat de antennes rondom zoveel mogelijk vrij zicht hebben en als het kan de eindjes op 90graden ten opzichte van elkaar plaatsen.

Turnigy 9XR is ook een prima zender. Voelt wel wat goedkoper aan als mn Spektrum, maar dat was te verwachten.

Turnigy 9XR zou ik boven de gewone 9X kiezen. Van de 9XR zijn zo goed als alle onderdelen los te krijgen en je hebt al gelijk een verwisselbare module en backlit screen.

Ik heb eindelijk sinds vorige week de spektrum DX6i met AR6210 en nog iets met 2 antennetjes eraan. Ik zou nog niet echt weten waar die voor dient en wat er nog meer bij zou kunnen passen of wat er allemaal mee te besturen is. Er zal vast wel iemand hier zijn die me daar meer van kan vertellen.
Vandaag op de ipad eens gezocht in de appstore naar iets van SPEKTRUM.
Ik kwam daar de app Spektrum STi tegen.
Heeft iemand hier al eens van gehoord?

Dat extra ding met antennes is je satelliet ontvanger, die kan je op je AR6210 aansluiten om nog beter signaal binnen te krijgen.
Tegenwoordig kan je op verschillende flightcontrollers ook rechtstreeks die satelliet aansluiten, zodat je het gewicht van de normale ontvanger bespaart.

Ik gebruik een Turnigy 9X met FrSky DJT module achterin, heb er een backlight ingebouwd en een 2650mAh Lipo, totaal iets van 85 euro, incl. een 8 kanaals ontvanger. Voor de vliegtuigen heb ik een FrSky Taranis, met telemetrie etc. Heb ook nog een Spektrum DX6i, die staat nu stof te vergaren. Heb met de DX6i al wat vreemde dingetjes meegemaakt, zoals spontaan omkerende timers (optellen ipv. aftellen), modellen zomaar weg, etc. Op de club waar ik vlieg zie en hoor je wel eens wat, daardoor is mijn beeld van Spektrum niet zo best momenteel, en als iemand mij vraagt wat het beste is zou ik zondermeer FrSky aanbevelen. Hun ACCTS systeem is gewoon erg goed, de ontvangers spotgoedkoop, evenals de telemetrie sensors. De FrSky D4R-II ontvanger is bij uitstek DE ontvanger voor een miniquad.

Hey Hallo.

Ik ben ook van de grond af aan begonnen.
Ik heb gekozen voor de taranis x9d plus met als ontvanger de d4r-ii
Ppm 2 breakout kabels en je krijgt alles Door op je zender.

doet die satelliet ontvanger dan iets speciaals, of zorgt die alleen voor een beter ontvangst. Die 2 draadjes moeten die zo los blijven hangen of moeten die in een speciaal positie worden gezet.
Als ik die rechtstreeks op mn FC aansluit heb ik die normale ontvanger toch ook nog nodig of niet?

Op hoop van zegen heb ik gisteravond een bestelling gedaan bij banggood.com. Een soort van gokje, kijken wat het doet.

FlySky Upgraded 2.4G 9CH RC Helicopter Transmitter FS-TH9XB Mode 2

QAV250 Carbon Fiber ARF Combo EMAX MT2204 12A ESC CC3D

Ik ga dit gewoon eerst 'ns in elkaar zetten, zorgen dat het vliegt en dan kijk ik later wel wat er nog allemaal aan getuned/upgraded moet worden. Ik lees er geen sléchte dingen over en vind dit een mooi prijs om eens te experimenteren.

Gaaf! Ik ben benieuwd :slight_smile:

In welke regio zit je? (je staat nog niet op de kaart zag ik)

FrSky Taranis X9D Plus met D4R-II ontvanger aan deze kant… Betaalbaar en ontzettend veel functionaliteit. Wordt zeer veel gebruikt in het FPV wereldje heb ik al gemerkt. En gezellig ook, de hele tijd iemand die tegen je praat!

Ik gebruik de Futaba FF9 met een losse 35Mhz module, welke ik heb vervangen door een FrSky 2,4Ghz module.
Die vlieg ik icm een d4r-ii ontvanger. Nog nooit problemen gehad met bereik. Denk ook niet dat je snel buiten het bereik gaat vliegen met een mini. Met een vliegtuig is dat toch anders.

Hallo Allen!

Ik ben van een Spektrum Dx6i overgestapt naar FrSky Taranis.
Spektrum is een prima systeem maar meer kant en klaar dan FrSky.
Ik heb 1 km gehaald met de standaard Dx6i en AR6210 (met satteliet) zie de video hiervan hier:

Dus bereik is geen probleem :wink:

De Spektrum die ik had bood genoeg mogelijkheden voor je quad maar is in de kern gericht op helikopters en vliegtuigen.
Niet voor Quads.
Het werkt prima alleen alle benamingen in de Dx6i refereren naar Flaps of swash plate enzo…
Daarnaast is speciale functies opzetten niet goed mogelijk (zoals de wel taranis kan).
Daardoor is de Taranis wel een stuk ingewikkelder.
Iets wat in het begin wat intimideert maar je wel alle ruimte geeft voor de toekomst (denk ik).
Youtube en internet staat vol met uitleg en zeker deze handleiding is zeer welkom:
https://docs.google.com/document/d/1qlh09LzxtpPt7j_aqG8yiOu2yoYMzP9XA-PJA81rDJQ/mobilebasic?pli=1

Daarbij komt dat je met FrSky ook het meest waar voor je geld krijgt (veel kanalen en telemetry en voice).
Inmiddels heb ik al m’n quads over op FrSky nu bevrijdt en geen moment spijt! :wink:

Succes!!

(ps iemand die misschien nog Spektrum ontvangers wil kopen, ik heb nog twee AR6210 liggen :slight_smile: )

Futaba T8FG met FrSky receiver. Als ik nu zou moeten kiezen zou het de Taranis worden. Hou wel van een sexy stem die tegen je praat en verteld wat de status van je lipo is tijdens het vliegen … hahahaha… zonder gekheid. Het is een mooie zender voor weinig met telemetry erin.

Leuke video.

Denk dat de Frsky Taranis idd de beste koop is voor FPV quad(-racen).
Kom er helaas wat laat achter, paar maanden terug RC weer opgepakt na jaren en toen maar een nieuwe Graupner MX-12 gekocht, ter vervanging van mn 40jaar oude Graupner/JR 40Mhz.

Prima radio, zit telemetrie op en alles, maar ondersteuning van graupner zelf is 0 en accessoires ontzettend duur.
Het moet lukken om m op PPM te zetten waardoor de Naze32, die nog onderweg is (grappig hoe banggood alle orders in stukjes hakt), kan aangestuurd worden, dus ik doe het er voorlopig maar mee.

Maar voor het betere werk, als de quad eenmaal gebouwd is en in de lucht gehouden kan worden denk ik dat er een Taranis bij moet komen. Al met al loopt deze hobby wel wat uit de hand nu, van simpele goedkope foamies bouwen tot fpv-quadracer in minder dan een half jaar… :wink:

Ik heb een Turnigy 9XR met een FrSky module en een D8R-II. Deze setup omdat FrSky een goeie prijs heeft en goed bereik. Hij piept alleen heel even als ik de quad op lange afstand draai, wat altijd spannende momentjes zijn :slight_smile:

@Hoek_NL waarom zou er taranis de meest ideale zender zijn om quads mee te vliegen??? Ik gebruik zelf een futaba ff9 met een FrSky zendmodule… Werkt super goed, nog geen problemen mee ondervonden.

Ik heb alleen geen telemetrie op mijn zender, maar dat is geen gemis voor mij…
Als je telemetrie wenst is het waarschijnlijk de makkelijkste zender om dit voor elkaar te krijgen.

De ideale FPVracer zender heeft flink storingsvrij bereik, Channel reverse, Subtrim en eindpunten menu en minimaal 1 schakelaar.

Alles wat er meer op zit is bonus.