Wat is beter voor laden lipo's?

Aloha luikes,

Ik ben me aan het afvragen wat nu het beste cq snelste is voor het opladen van een rammel lipo’s ( en om het lastiger te maken, 3S en 4S en verschillende maH lipos).
Gebruik nu een Horizon 4 x 50watt lader. Maar dat duurt even voor ik alle lipos geladen heb. Laden doe ik op net iets boven 1C
Wil nu mss een extra 4x50 watt lader kopen om dit sneller te kunnen doen.

Maar… ik vraag me af of het misschien beter is een 2 kanaals x00watt lader te kopen met een duo parallel charging bordjes om zo snel lipos te kunnen laden.

Graag jullie gedachtes hierover en eventuele kombinaties die zich bewezen hebben.

Alvast bedankt

Het beste is en blijft gewoon laden op 1 tot 2 C en dan niet normaal laden maar gebalanceerd laden en ja dat duurt wat langer maar je lipo’s gaan gewoon langer mee. Ik koop liever een lader erbij ( heb er 4 ) dan dat ik lipo’s sneller ga laden.

Ga je een lipo boven de 2 C laden dan is er gewoon grote kans op capaciteit verlies en een kortere levensduur.

Een parallel bordje wordt veel gebruikt, maar dat is niet geheel zonder risico.
Er zijn wel een paar ‘regeltjes’ waar je jezelf aan moet houden.
Dan heb je genoeg aan een 6/7A lader. Daar kun je dan tot 4x 1500mAh lipo’s op 1C mee laden.

Trosje DC-4S laders. 8 Euro per stuk en dan heb je voor iedere lipo een aparte lader die netjes balanceert en langzaam laad. Als je genoeg lipo’s hebt maakt het qua snelheid niet echt meer uit of je er per keer eentje snel laad of een hele zwik tegelijk maar langzaam. Voordeel is wel dat je lipo’s in goede conditie blijven omdat je ze altijd langzaam en perfect gebalanceerd laad.

Turnigy Accucel-6 80W en een 50W versie, met aan de 80W een balance boardje, kan prima op ~1C laden, in een uurtje 4 batterijen en de goggles geladen, in twee uurtjes mijn hele voorraad van 8 batterijen :smiley:

Gaat prima hoor, dat parallel laden. Zolang ze maar van dezelfde voltage zijn en als de verschillen onderling maar niet te groot zijn

[member=115]DanO[/member] wat voor voeding gebruik je voor de charger als ik vragen mag?

Dit is een turnigy reaktor 300w met ingebouwde voeding, voor m’n 50w imax gebruik ik een computer voeding

aha. Ok thnx.
Even uitvogelen hoe het parallel laden gaat. :thumbup: