Wat aan te raden voor beginners?

Even een nieuwe topic gemaakt.
(vervolg van: http://www.fpv-racing.nl/even-voorstellen/hallo-iedereen/)

Wat aan te raden voor beginners?
Dit is een redelijk nieuwe hobby, en er zijn zoals ik waarschijnlijk nog mensen die redelijk groen zijn achter hun oren en die niet goed weten wat best te kiezen. ;D
Zelf zou ik uiteindelijk ook mijn racer zelf willen maken en alles hierover leren maar voorlopig zoek ik meer naar een kant en klaar, ready to fly systeem zodat ik fpv kan beginnen oefenen.
Dit moet zeker nog zo geen monster zijn zoals waar jullie mee vliegen, maar het mag ook niet te simpel zijn.
Ik zoek ook op velden en bossen, en mischien in een paar oude gebouwen te oefenen en wil geen problemen met de verbinding hebben omdat het eigenlijk maar “speelgoed” is.

Wat voor systemen kunnen jullie hiervoor aanraden?

ik ben ook een beginner

ga ten eerste voor een goede flight controller zoals Naze 32 (moederbord ) 32 bit
begin over die flight controller maar goed info te lezen
die flight controller zou ik persoonlijk zeker gebruiken als je iets bouwt

frame kan je zelf maken zelfs van een plaatje triplex zelfs :slight_smile:
wat wil je ?
hoeveel wil je uitgeven?
wil je meteen met een bril op?
wil je eerst oefenen ?
ik zou zeggen typ je behoefte,zodat mensen goed advies kan geven :wink:

Ik zat zelf meer aan een kant en klaar systeem te denken omdat ik qua techniek op dit gebied een noob ben.
Alles is redelijk nieuw voor mij in deze hobby, flight controllers instellen en dergelijke heb ik allemaal nog geen ervaring mee.
Als ik genoeg hulp krijg via dit forum wil ik eventueel wel een build proberen en al doende leren.

Hoeveel het kost maakt me minder uit, niet dat ik geld teveel heb maar ik ben van mening dat ik beter iets goed kan kopen dan achteraf wat teleurgesteld te zijn van de resultaten. Hoe duurder het wordt, hoe langer het wel zal duren voor dit klaargeraakt :wink:

Ik wil ook meteen met de bril op, ik wil volledig kunnen opgaan in deze ervaring.
Oefenen ga ik zeker moeten doen, maar zodra ik alles onder de knie heb wil ik ook beginnen afspreken om mee te doen met racen of zelf mooie locaties opzoeken om wat te freestylen.
Daarom dat ik liever ook ineens iets deftig koop, want ik heb geen zin om als ik het een beetje begin te kunnen weer iets nieuws moet kopen.

Oefenen kan je het beste met een zo goedkoop mogelijke copter doen. De Cheerson CX-10 kost 15 euro bij banggood.com en is een goede manier om de basis te leren (hoveren, bochten maken, crashen). Mocht je het voor elkaar krijgen deze kapot te vliegen is je verlies beperkt tot 15 euro, wat al minder is dan bijna elk onderdeel op een racer.

Een racer kan je bijna kant en klaar kopen, de ImmersionRC Vortex is dan een goede keuze. Afstandsbediening, ontvanger, batterijen en een videobril moet je er nog bij kopen, maar de rest komt kant en klaar uit de doos. De Vortex is een echte racer en doet absoluut niet onder voor een zelfbouw racer. Mocht je iets aan de Vortex weten te slopen zijn er zat reserve onderdelen te krijgen.

Het zelf bouwen van een quad kan je net als pufpuf ook laten doen, je hebt dan een solide basis om zelf verder te knutselen. Een andere optie is om een ander forumlid te trakteren op taart/bier/propellers in ruil voor begeleiding bij het bouwen. Je kan dan wat sneller opschieten dan alles zelf doen maar leert net zo veel.

Als je je 250 af hebt/uit de doos hebt gehaald en alles is aangesloten, props erop zou ik het volgende plan aanhouden:

1. Armen van de quad, beetje throttle om te checken of alle props draaien.
  2. quad met de voorkant van je af, beetje throttle (op de grond blijven) en checken of tilt/roll/yaw werken zoals verwacht door elke kant van de quad een beetje op te tillen. De quad blijft te aller tijden contact met de grond houden.
  3. quad met de neus van je af, hoveren en een paar meter links/rechts/voor/achter vliegen. Quad blijft dezelfde kant op wijzen. Vlieg zo je eerste accu leeg en eventueel meer to je er een beetje gevoel en zekerheid bij krijgt. Gebruik later ook de yaw om 45 graden links/rechts te draaien. Je hoeft niet gedraaid te vliegen, gevoel krijgen bij de yaw is waar het om draait.
  4. Bij zelfbouw is dit het punt om je quad te tunen. Even online inlezen en dan met de manoeuvres bij (3) de pids aanpassen tot de quad goed reageert. Hierbij zou je wederom hulp kunnen inroepen van een ander forumlid. Je hoeft niet voor perfectie te gaan, maar meestal kan het nog wel wat strakker dan de defaults.
  5. Tijd om aan FPV te beginnen. Zet je bril en quad aan en check je videosignaal. Zoek flink wat ruimte en leg je quad zo weg dat je ergens naar kan kijken ter oriëntatie. Nu kan je of kleine sprongetjes gaan maken en last hebben van propwash (heb ik gedaan) of gelijk iets meer gas geven zodat je wat hoogte hebt (paar meter is voldoende). Focus op een oriëntatiepunt en probeer te hoveren.
  6. Voor/achter/links/rechts oefenen in fpv. Hierna rond je heen kijken met yaw.
  7. Het echte vliegen gaat beginnen! Start met een klein rondje en langzaam complexere figuren vliegen.
    Vlieg een ruime 8 om een paar bomen, zoek uitdagingen en ga met anderen vliegen!

achteraf gezien,begrijp ik niet waarom ik hem niet zelf heb gemaakt
in het begin komt er veel op je af ,daarom deed ik het
achteraf gezien ,geeft zelf bouwen meer waardering als het vliegt
ook als er iets kapot gaat repareer je het zelf makkelijker.

het gaat je altijd meer kosten dan verwacht !!
een soldeerboutje hier
een schroefje en een boutje daar hou daar rekening mee

lees mijn topic en je ziet waar ik voor heb gekozen
en dat is een beetje standard gebruikt in de Fpv wereld
ik begin ook pas en daar had ik al dingen uitgezocht ,min of meer mijn set up

Welja, met de cheerson cx-10 en het goedkoper modelletje van de hema heb ik al ervaring.
Cheerson ligt er even uit omdat er een motortje kapot is, maar met de goedkope van de hema vlieg ik nog rond.
Met deze 2 vliegen lukt me aardig, daarmee dat ik nu iets professioneler wil.

Ik twijfel nu echt tussen die kant en klare ImmersionRC Vortex of toch zelf proberen bouwen met hulp van iemand.
Voordeel is dat ik bij een volledige zelfbouw echt alles leer wat ik moet weten, maar ik ben bang dat dit mischien wat veel is in 1 keer.
Bij de kant en klare ImmersionRC Vortex leer ik minder in het begin, maar als ik crach moet ik ook dingen leren vervangen en leer ik het op het gemakje.

Wat denken jullie? en zijn hier mensen eventueel bereid om me bij te staan bij de build moest ik hiervoor kiezen? (uiteraard voor taart/bier/props ofzo ;))

begin bij de bodem :slight_smile:

Zet jezelf op de kaart van het forum en zoek iemand in de buurt :wink:

yep ik heb veel hulp gehad hier:)

lees bouwverslagen van mensen daar leer je van !
die zijn hier ook gepost op het forum

Wat Jamie zegt is idd al een perfect leidraad!
Let wel dat je steeds de props eraf haalt als je de machine op de werkbank aan de lipo hangt! Die motortjes zijn klein maar kunnen je verschrikkelijk verwonden. (Vraag me niet hoe ik dat weet…)
Elke 250 quad gaat je voldoening geven, een frame kost tussen de 25 en 200 EUR, verschil zit hem vooral in de soort kunststof en naamsbekendheid… Als je een specialleke wil, zijn er ook mensen die hun frame zelf ontwerpen, uitfrezen en verkopen…
Mijn zoon van 13 vliegt met een carbon ZMR250 met DYS 1806 2300 kV motortjes, Hobbywing 10A ESC, CC3D controler met Cleanflight, en Nano-Tech 3s 1500 mAh 45C lipo accu. Heeft hier al veel fun mee gehad. Later komen de duurdere spullen wel aan bod…
Voor een besturing neem je best een 2,4 GHz met minstens 5 kanalen (Taranis is tegenwoordig beetje de norm maar momenteel moeilijk verkrijgbaar, Graupner, Futaba of Spektrum zijn ook ok)
Voor het hele FPV verhaal kijk je best naar Immersion videozender van 600mW, Fatshark of Skyzone bril en een Sony P0420 camera.
Moesten je oren nu al beginnen tuten, vind je nog veel info op YouTube en vraag iedereen maar de oren van z’n kop! Tot zondag!
Erwin
Verleden plezier in dit leerproces, de allerleukste periode in heel het rc verhaal!

lees dit maar

dan heb je een beetje idee wat er bij komt kijken .

Als transmitter heb ik een Turnigy 9X/R met een Frsky module erin. Super solid en niet duur!

En als je echt goedkoop uit wil komen kun je eens naar dit soort fpv brillen kijken:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_78125__Quanum_DIY_FPV_Goggle_V2_w_5_inch_LCD_Monitor_Kit.html
veel plezier! :smiley:

Bedankt,
voor de bril ga ik toch voor een fat shark gaan denk ik.

Ok, ik heb ondertussen veel aan het opzoeken geweest en veel youtube filmpjes gekeken en ik denk dat ik me toch aan een build ga wagen :clap:
Als ik alles heb en aan de build begin zal ik wel een nieuwe topic maken, maar nu ga ik eens overlopen wat ik in gedachten had en horen van jullie of dit alles een goede keuze is.

-Zender zou de FrSky Taranis X9D Plus transmitter with case van MRP worden
-ontvanger FrSky D4R-II receiver 2.4 Ghz with telemetry

-frame/motors/esc’s/fc/… zou ik de EMAX nighthawk 250… kit van banggood willen nemen en de flight controller vervangen door een Naze32 acro. (ik ben alleen bang dat ik bij banggood importkosten ga mogen betalen, weet iemand of ik deze in EU kan bestellen?)

-ik zou ook een buzzer/battery alert op de naze willen aansluiten, weet iemand welke ik hiervoor kan nemen?

-Qua FPV gebeuren, camera/transmitter/FC-filter enzo zou ik jullie raad willen horen wat ik best kan nemen, hier ben ik nog niet uit. Ik ga wel voor een fatshark bril sparen, maar ga om te oefenen en testen mischien zo’n goedkope DIY bril gebruiken. (sparen voor fatshark kan mischien nog ff duren :wink: )

Als er nog iets is dat ontbreekt hoor ik het graag, maar met wat goede raad kan ik mijn bestellingen beginnen doen :smiley:

De Nighthawk is bij Quadcopterenzo te bestellen.

Taranis met D4R-II… perfect!

Buzzer is bij Conrad te bestellen.

Vergeet niet om een goeie Lipo lader te kopen. Minimaal 50W is mooi. Scheelt je weer uren laden.

Als je dan toch voor een Fatshark bril gaat sparen, ga dan ook meteen voor een Fatshark zender.
De meesten vliegen met de ImmersionRC 600mW. Daarnaast de SpiroNET V2 RHCP antennes.

Bij quadcopterenzo had ik hem ook gevonden maar vond ik hem duur, maar dit komt omdat ik aan het vergelijken was met banggood enzo, maar als er dan invoerrechten betaald moeten worden via banggood kom ik uiteindelijk duurder uit.
Ga hem wel via quadcopterenzo bestellen, als ik de “Accesoires kit” erbij neem heb ik ook al de buzzer.

Ziet er voor de rest een goede opstelling uit om mee te beginnen, stilletjesaan alles eens bestellen :clap:
Ik ga waarschijnlijk mijn quad vliegklaar maken zonder het fpv deel. flight controller instellen, en wat LOS oefenen binnen om de controls wat gewoon te worden (heb op men werk grote bedrijfshal ter beschikking :smiley: )
En daarna installeer ik het fpv gedeelte, geeft me iets meer tijd om te sparen voor een goede fatshark bril, en zo kan ik alles rustig leren.

Hoi, allereerst zal ik me even voorstellen ik ben Floris ik ben 12 jaar en ben nu 4 jaar bezig in de rc auto wereld. Ik heb een vraag.
Ik wil gaan beginnen in de fpv wereld en heb op marktplaats dit gevonden. Weten jullie of dit wat is?

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modelbouw-radiografisch-helikopters-en-quadcopters/m959047183-fpv-quadcopter-kompleet-met-bril-en-zender.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Groet, Floris

Ziet er best ok uit om een poosje mee aan te klooien.

Stel je niet al te veel voor van FPV met een ladybird. Heb er zelf ook 1 maar het bereik is vrij beperkt en het is best nog lastig vliegen met zo’n klein ding. Ook is de vliegduur met een dergelijk setup vrij beperkt.

En vergeet niet dat je hier nog een bril bij moet gaan kopen :thumbup:

Wat raden jullie aan als budget fpv set? Voor mij is 350 meter genoeg.