Walkera Devo F4, nee dus.

Hallo mensen,

Ik heb nog helemaal niks en ben naarstig aan het orienteren. Een frame en wat meer onderdelen zijn onderweg en de volgende orientatieronde gaat vooral over het ding de lucht in krijgen en LOS vliegen.
Er moet dus zowiezo een zender komenen een beetje een betaalbare.
Nu zag ik van Walkera enkele zenders met een FPV schermpje er in en dat leek mij een vrij aardige intro in FPV leren vliegen. Lekker veilig of zo.

Ik heb mijn oog zodoende laten vallen op een Walkera Devo F4. Kan iemand mij vertellen waarom ik dat beter wel of niet zou kunnen doen? Ik weet niks he…

klik

iemand?

F4 heeft volgens mij geen aux switches voor servo/camera on/off/alt hold en flight switch.

Ik heb zelf F7 maar is beperkt in receiver (geen dsmx bijvoorbeeld), schermpje heb je bovendien niet nodig bij FPV,

ik zou gaan voor een Taranis of een spektrum, met drie aux kanalen kom je een heel eind

Hmmm ja 4 kanalen is natuurlijk net genoeg om te vliegen. Alt hold zou wel eens handig kunnen zijn, alsmede een bommetje gooien of zo. Een camera bovenop zit ik niet echt aan te denken.
Maar ik wil het in beginsel wel graag on the cheap doen, om als het leuk blijkt te zijn hier en daar een upgrade te plegen.

Of zo’n schermpje op een zender een groot succes gaat zijn waag ik te betwijfelen. De afleesbaarheid zal tegenvallen vermoed ik, maar je moet er ook rekening mee houden dat het even tijd kost voordat je ogen kunnen scherpstellen wanneer je wisselt tussen FPV en LOS, en dat zal ook de oriëntatie niet veel helpen stel ik me zo voor.

En vier kanalen is gewoon te weinig, ook voor een eerste zender. Je wilt minstens nog een mode-schakelaar hebben. Ik ben driekwart jaar geleden begonnen met de hobby, en een Taranis vond ik toen ook wat teveel van het goede. Ik heb toen gekozen voor de Radiolink AT9. Of preciezer, voor de Sky-Hero LINK9. Het verschil is alleen de branding. Het idee was ook dat ik dan de Anakin read-to-fly in gebruik zou kunnen nemen.

http://sky-hero.com/link9show.html/

Deze 9-kanaals zender is SBUS compatible, de sticks, schakelaars en draaiknopjes voelen kwalitatief erg goed aan en de ontvangers koop ik voor 30 Euro in de lokale modelbouwwinkel.

Achteraf zou ik toch liever meteen een Taranis genomen hebben, maar alleen omdat de EpiRex daarmee compatible is. Die wil ik graag gaan gebruiken. Maar dan moet ik dus een vrijwel nieuwe zender gaan upgraden waar ik verder erg tevreden over ben. Ik heb er 159 euro voor betaald, maar je kunt ze ook wel een paar tientjes goedkoper vinden denk ik.

Dankjewel voor de tips.

Die skyhero kom ik op het moment alleen maar voor een paar tientjes meer tegen. Hij ziet er wel goed uit ja.
Wat betreft die telemetry, moet je daarvoor een bepaalde ontvanger hebben? Lijkt me inderdaad handig om te weten dat je accu bijna leeg is. S-Bus is waarschijnlijk ook een goed idee voor een 150mm framepje.

Een Taranis gaat het zeker niet worden vooralsnog. Ik neig eerder om onder de 100 piek te proberen te blijven voor een zender en ontvanger combi. Het is om iets mee te leren he, voor het lolletje.

Zowiezo moet ik die 100 piek ook eerst maar eens bij mekaar verdienen :lol:

99 Euro bij Banggood: http://www.banggood.com/RadioLink-AT9-2_4GHz-9CH-Remote-Control-For-RC-Helicopter-Mode-2-p-933054.html (Mode 2 wil je neem ik aan, dus throttle links. Ze verkopen 'm ook in mode 1) EDIT: inclusief ontvanger zelfs! Ik heb het dubbele betaald in de winkel.
En 13 euro voor een extra ontvanger: http://www.banggood.com/RadioLink-AT9-R9D-2_4GHz-9CH-DSSS-Receiver-For-AT9-AT10-Transmitter-p-961972.html

Voor dit bedrag krijg je dan een heel volwassen zender met veel functionliteit. Zie ook de reviews her en der. De ontvanger die er bij hoort, de R9D, heeft een poort voor een aparte telemetry module. Maar met telemerie heb ik nog niets gedaan en voor je accu heb je dat ook niet echt nodig. Je kunt een lipo verklikker van een paar euro aansluiten op de balanceerkabel va je lipo die een hard geluid maakt als een van de cellen onder een zelf in te stellen spanning komt. En afhankelijk van de FC heb je nog meer mogelijkheden. Sbus is zeker een heel goed idee en daar heb je ook geen aparte ontvanger voor nodig. Met een knopje op de ontvanger kun je switchen. Dat scheelt een hoop kabeltjes. Op een 150 frame is sbus of PPM wel een must. Bij Helipal zie ik nog een mini sbus ontvanger: http://www.helipal.com/radiolink-r9d-lite-s-bus-receiver-for-cc3d-flight-controller.html

Jij kunt aanzienlijk beter zoeken dan ik :thumbup:

Dus die set met bijvoorbeeld een CC3D en dan kom ik er wel?

Ik zou eerder neigen naar een Naze32 rev5. Zo’n beetje de standaard flight controller en niet al te duur. De CC3D vereist iets meer freubelwerk om cleanflight/betaflight er op te draaien.

Een CC3D en een Naze32 zijn redelijk vergelijkbaar in functionaliteit, prijs en gebruiksgemak. Ik heb beide in gebruik. De Naze32 wordt het meeste gebruikt en die adviseer ik ook. Met een rev5 heb je voor sbus nog een of ander invertor-dingetje nodig. Met een rev6 is dat niet meer nodig, dus dat scheelt ook weer. Er gaan geruchten rond dat de rev6 nog kinderziektes zou hebben, maar ik heb daar nog niets van gemerkt. Als je 'm bij Quadcoptersenzo bestelt kunnen ze de pinnen ook alvast voor je solderen voor twee euro extra: https://quadcoptersenzo.nl/Flightcontrollers/naze32_acro_funfly

Een kaal bordje ipv een doosje met wat accessoires er bij zou ook mijn voorkeur hebben. Want de kwaliteit van die frummeltjes zoals die antennehouder valt in de praktijk nogal eens tegen. Laat je daardoor niet verleiden.

Oh maar ik zou em toch uit zn doosje gehaald hebben. Die extras doen me niet zo veel. Het werd me niet geheel duidelijk of die naze32 aan sbus deed, je hebt er zo veel verschillende van. Ik vermoed dat die kinderziektes van de rev6 in firmware updates opgelost zullen worden, zit ik er dan ver naast?
Okee ik voel me weer een stuk slimmer, bedankt jongens!

Rev5 Naze32 kan S.Bus, alleen gaat hij er van uit dat het signaal niet geinverteerd is, maar dat is het wel. Dus dan moet je een kabeltje gebruiken/maken die het Sbus signaal op zijn kop zet zodat de rev5 het snapt. Die zijn redelijk eenvoudig zelf te bouwen, zie http://blog.oscarliang.net/sbus-smartport-telemetry-naze32/

Dus is eigenlijk wat je makkelijker vind. Heb geen ervaring met naze32 rev6, maar toen ie uitkwam waren de eerste berichten redelijk wisselend, en het is lastig uit te zoeken de recentere batches beter zijn. Grootste probleem van de rev6 is door de matige eerste indruk komt de software support wat langzaam op gang.

Okay ja dat is inderdaad wel heel makkelijk te fiksen.
Rev5 it is…

en besteld :o

De Naze? Of ook de AT9? Houd er rekening mee dat je ook voor je zender een lipo nodig hebt. Ik heb een 2200mAh 3s die er prima in past. Deze: http://www.zwaluwmodelbouw.com/lader-en-accu/accu/lipoaccu/rc-plus/rc-plus--lipo-2200-111v-sportpower
Daar moet je dan zelf nog een JST connector aan zetten.

Allebei! En toevallig ook 3 stuks 3s lipo en een lader, pfwoei!!

Als het goed is krijg ik dus binnenkort alles binnen om LOS te kunnen vliegen. Build draadje komt er aan hoor :thumbup:

En zo begint het :wink: Hopelijk wordt het allemaal snel netjes bezorgd. Mocht je er nog tegen aan lopen dat het armen niet lukt: Bedenk dan dat het nodig kan zijn om bepaalde kanalen op je zender om te keren. Voor de throttle en pitch moet dat vermoed ik. Je kunt in de zender meerdere modellen namen geven en opslaan met alle instellingen. Met een CC3D is omkeren niet nodig. Ik heb beide in gebruik, de CC3D met PWM en de Naze32 met sbus. Het enige wat ik moet doen is de juiste quad selecteren op de zender.

Ga je een 150 frame opbouwen? Ook al motoren etc. op het oog?

ja, ik heb een Spadger 150 besteld met eachine 1104 motoren en 10A ESCs. En propellors.
Het plan was om eerst dat binnen te halen en dan wat verder te verdiepen. Ik zat al weken van alles te bekijken en moest een knoop doorhakken en dacht klein beginnen is misschien minder brokken maken.

Erg slim, je wil niet weten hoe ik mijn blade nano qx mishandeld heb, en dat heeft er alleen maar voor gezorgd dat de bult gesneuvelde props beperkt bleef.

Haha, eerst leren we props mollen!

Leuk frame, maar een 150 is natuurlijk niet heel makkelijk om te bouwen. Het zal wel even puzzelen worden om de ontvanger fatsoenlijk kwijt te kunnen. Zolang je geen FPV spullen hebt kun je die vrije ruimte nog gebruiken, maar uiteindelijk zul je de ontvanger of uit het doosje moeten slopen, of die kleinere moeten bestellen verwacht ik. Maar het is ook deel van de pret om dat allemaal uit te vlooien. Succes ermee!