Waar te beginnen?

Hoi racers,

Ik ben hier totaal nieuw en wil graag beginnen met fpv-racing. Nou heb ik al aardig rond gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik wel weet is dat ik met een “FrSky Taranis X9D Plus transmitter” + “FrSky D4R-II receiver with telemetry” en een Naze32 Acro wil gaan vliegen.

Maar waar ik totaal niet uitkom is welk frame kan ik nou het beste pakken met welke ESC, welke motors, lipo’s etc. Wat is nou een goede betaalbare beginners set? Het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn maar ook niet echt een budget quad. Liefst dus iets wat goed en degelijk is voor een beginner.

Wat betreft frame zat ik aan zoiets te denken:

(ik ben zelf ook iemand die van erg clean houd).

Het mooie hiervan vind ik de 3d geprinte onderdelen die er voor zorgen dat deze quad zo clean is.

En uiteindelijk waar kan ik alles kopen, voorkeur gaat uit naar een shop hier in nederland, maar online bestellen is uiteraard geen probleem.

Graag hoor ik jullie ideeën en is alle hulp welkom.

Gr,
Rol4nd90

$750 voor een quadcopter is toch wel erg veel hoor. Het frame zelf raad ik wel aan. Ik vlieg zelf met de G10 versie ervan en die bevalt me goed, alhoewel die toch een stuk zwaarder is.

Waar wil je de quad voor gaan gebruiken? Om te racen of een beetje freestyle vliegen?

Kijk ook even op fpv-wiki.nl voor extra informatie over de diverse onderdelen.

Dat is een prijs inclusief complete montage, ik vind het ook wel een beetje aan de hoge kant, maar het ging meer om het soort en de mannier hoe die is gebouwd.

In eerste instantie denk ik er meer freestyle mee te vliegen en het onder de knie krijgen.

Heb je ook shops waar het frame te koop is? liefst full carbon…

Bij een Nederlandse shop http://tryage.nl/trading/nl/lumenier-fpv-multicopters/737-qav250-lumenier-carbon-versie.html

Hallo Roland,

Ik heb nog zo’n frame te koop, de 4mm carbon versie. Hij is niet helemaal origineel maar in mijn opzicht verbeterd.

Hier is een linkje naar de verkoop thread: http://www.fpv-racing.nl/tweedehands-aangeboden-gevraagd/te-koop-qav250-4mm-cobra-2206-2100kv-rg20a-esc’s/

VortexPRO Ready-to-Fly

binden en knallen :thumbup:

https://www.multirotorparts.com/frames/immersionrc/immersionrc-vortex-pro-250-pre-order.html

je moet voor jezelf vooral vaststellen wat je precies wilt en verwacht en wat je budget is. je kan bijvoorbeeld kiezen om goedkope onderdelen te gebruiken. Voor het geld dat je bespaard kan je een paar dubbele onderdelen te bestellen. Dan wanneer je neerstort en je een esc doorbrand of motoras verbogen is pak je een nieuwe. Je kan ook beredeneren dat een duurder onderdeel waarschijnlijk beter tegen je mishandeling bestand is en je monteerd gelijk kwaliteit materiaal. Maar wanneer je in een plas land heb je daar ook niet veel aan gehad. Verder als je een beetje zoekt en doorzoekt op een specifiek frame ga je zien dat mensen verschillende setups posten ook met flink verschil in gewicht. Je zou in principe een lichtere setup kunnen uitdenken en dan in 3s gaan vliegen of gelijk een sportievere op 4s. Je kan voor setups ook kijken natuurlijk naar setups voor blackout miniH frames voor inspiratie. Kan me ook voorstellen dat je voor een goedkoper frame kan gaan met een wat minder uitgedachte setup. Dan leren sleutelen en vliegen en daarna je ideale setup gaat bouwen.

Verder wil je eigenlijk vooral vliegen of wil je vooral zelf bouwen?

Als je niet wilt bouwen: vortex pro 250[emoji106] (heb hem zelf ook [emoji51])

Thanks tot nu toe!

Ik wil zeker geen ready of almost ready to fly, voor mij gaat het ook echt om het bouwen! Ik heb een electronica achtergrond en in het verleden al meer met modelbouw gedaan, auto’s boten en zweefvliegen. (dat is wel al enige jaren geleden).

Dus ik wil zelf bouwen en hou van kwaliteit en netheid :wink: vandaar ook de vorige link die ik stuurde dat zo een build van mij kunnen zijn kwa afwerking.

Ik merk dat het dus nog wel lastig wordt om iets te gaan kiezen. Maar waar het mij ook om gaat is hoe het te vliegen besturen is voor een beginner, of maak het frame daarin geen verschil? Verder kwam ik hier op het forum ook het volgende frame tegen wat mij ook wel aansprak, heeft iemand daar al ervaring mee? “EpiQuad 210X”

Ik heb dus nog niks en ben nog volop aan het rondkijken naar wat het beste is, budget wat ik voor ogen heb is zo’n 500,- om mee te beginnen zonder zender en ontvanger, maar verder wel al compleet met fpv (camera en video transmitter).

frame maakt niet heel veel uit, 180 zal natuurlijk anders vliegen dan een 280. Maar je zal toch moetten leren hoveren e.d. Beste beginnersframe is in mijn optiek een frame dat zo heel mogelijk blijft en zo veel mogelijk componenten ook heel houdt. zou zelf voor een zwaarder frame kiezen die wat dikker is. Zelf ben ik wel blij met mn blackout replica(g10) frame als eerste quad, moet wel zeggen dat die bnf was gezien hij al 2e hands was. heb hier niets aan kapot gevlogen, wel wat onderdelen versleten maar dat houdt je. met 500 euro aan nieuwe beginnersdrone ga je wel krijgen dat je met je portmonnee gaat vliegen denk ik. kan een keuze zijn natuurlijk. Kan me ook voorstellen dat je met een goedkope drone op basis van een dik frame meer plezier gaat beleven. Die kan natuurlijk ook strak worden :wink:

Ik heb een g10 zmr 250, die bevalt prima. Maar daar breken de armpjes wel eens van als je in een garage een betonnen paal raakt, of tegen een muurtje.

Heb daarom net een carbon versie op de kop getikt.

Mijn epiquad 180x die kan veel meer hebben en is uitermate geschikt voor tegen beton aanvliegen :wink:

Ik zit nu te denken aan de volgende configuratie:

Frame:
EpiQuad 180X of de EpiQuad 180H (weet het verschil nog niet) + Epiquad PDB

Motors:
Xnova RM 1806-2300KV

ESC:
Favourite Littlebee 20A (BLHeli)

FlightControler:
Naze32 Acro Rev.6
Welke software raden jullie aan? CleanFlight / Betaflight of is er iets anders (ik werk btw alleen met mac dus weet niet of dat nog uitmaakt met configureren van alles)

LiPo:
Wat raden jullie aan?

Props:
Wat raden jullie aan?

FPV:
Nog geen idee wat daar de juiste beginners keus is?(alle tips welkom)

Transmitter:
FrSky Taranis X9D Plus transmitter

Receiver:
FrSky D4R-II receiver with telemetry / of de EpiQuad variant als die al leverbaar is.

Graag jullie menig of dit iets is om mee te beginnen en het vliegen onder de knie te krijgen, en als ik nog iets mis hoor ik het ook graag.
Ik denk binnen nu en een paar maanden er mee te beginnen. En wil echt dolgraag zelf gaan bouwen en uiteindelijk leren vliegen.

Als iemand een compleet andere config weet die beter bij een beginner past hoor ik het ook graag.

Thanks alvast.

Rol4nd909

Hoi [member=666]ROL4ND909[/member] ,

Keuze is altijd iets persoonlijks natuurlijk, maar als je begint is het wel lekker dat je veel zaken kun nazoeken en of ervaringen van ander erop na kunt slaan.

Ik vlieg zelf ook met de 180x en bevalt mij prima en niet stuk te krijgen. Wat belangrijk is om te starten is eenvoud en duurzaamheid. En vliegen leer je met crashen, dus hoe minder er stuk gaat hoe groter het vliegplezier.

Het X frame is ondertussen als weer iets verbeterd in de zin van iets meer ruimte naar achteren en duidelijke verbetering voor het plaatsen van je Cam en daardoor ook nog steviger.
(Of dit bij de H ook zo is durf ik 1 2 3 niet te zeggen) [member=178]StefanB[/member] daar kun je vast antwoord opgeven
Bouwen is eenvoudig en daardoor overzichtelijk maar wel naar geheel eigenwens op te bouwen.

Motoren
niets meer aan doen XNova 1806 zijn perfect

Esc
Prima keuze dat kan iedereen hier wel beamen. Makkelijk te upgraden als je betaflight hebt geïnstalleerd

FC
Prima keuze de naze32 Acro en met de originele PDB plug and play dus zou ik zeker nemen.
Cleanflight of Betaflight. ik gok dat 80 procent hier nu Betaflight heeft geïnstalleerd en BorisB is dit bijna wekelijks aan het aanpassen/ verbeteren :thumbup:
Ook daar kun je alle info over vinden wbt setup mogelijkheden en aanpassingen. En vragen moet je zeker hier stellen dan krijg je snel voldoende respons.

Lipo keuze
Mij bevallen de VCANZ van QuadcopterEnzo prima andere hebben goede ervaringen met de nwe van MRP, een hoge c waarde (C65+) is belangrijk maar dat kun je ook overal lezen in dit forum ( en voldoende accu’s !!)niet is vervelender als je een lekker plekje heb dan weer naar huis of wachten totdat je lipo’s weer geladen zijn.

Props
4x45 bullnose bij deze setup is prima, ik heb de gemfan en dall props ( en een klein voorraadje is altijd lekker)

FPV
Een lekker bril die jou past dus gaan eens kijken of spreek eens af als mensen gaan vliegen. Het meest voor de hand liggend is Fatshark en neem daar mee in overweging dat je ook op de raceband kunt. Daarmee vergroot je de groep die tegelijk kunnen vliegen. Er word overigens genoeg aangeboden dus alles nw is echt niet direct nodig.

Transmitter
Prima keuze niets aan veranderen

Receiver
Ik heb zelf de EpiQuad variant TOP nog geen probleem mee gehad en een mooie clean build, vragen kun je prima bij ze kwijt!. Maar de D4II is ook prima en daar kun je veel info over vinden.

Succes met je keuze en veel plezier want daar draait het om

Wat [member=273]Mark1975[/member] hierboven aangeeft is helemaal correct. Kleine aanvulling:
Er word momenteel op wedstrijden en indoor bijna overal geëist dat je met een ImmersionRC 25mw zender met Raceband vliegt. Deze is wel wat moeilijker te krijgen maar je kan deze dus beter gelijk kopen. Als je straks met beter weer in het bos gaat vliegen is de 600mw variant soms ook wel handig.

[member=273]Mark1975[/member]

Wat betreft LiPo’s bedoelde ik meer de keus 3s of 4s, zit daar veel verschil in?
En kwa transmitter wat raden jullie aan hier in nederland kopen of via hobbyking of zo bestellen?

Hoi

3s of 4s
Er zit zeker verschil in. Je kunt op 3s beginnen met trainen, of je kunt gelijk op 4s starten, uit financieel oogpunt zou ik voor het laatste kiezen. Anders wil je na 2 maanden alsnog meer power met als gevolg dat je weer moet investeren. Dan maar in 1 keer goed toch… Maar het wezenlijke verschil zit hem dus in de totale voltage wat echt een behoorlijk snelheidsverschil maakt.

Transmitter

Als je hem in Nederland kunt verkrijgen zou ik dat altijd boven het buitenland verkiezen, als er wat aan mankeert dan loopt de aftersales binnen NL *( bij de goed bekende zaken) een stuk vlotter.

QE heeft ze ook zag ik voor een nette prijs

Een 4s kan ook in combinatie met de spullen die ik hiervoor had beschreven?

Geen probleem de pdb hebben ze geloof ik tot 6s getest, dus dat loopt wel los

Ik vlieg nu ongeveer een jaartje (maar kan er nog steeds geen pepernoot van😊) en vlieg eigenlijk alleen maar 3S. Gaat hard zat.

Heb wel 3x 4S liggen, maar die bewaar ik voor als we weer buiten kunnen vliegen, met heeeeeel veel ruimte.