Waar/hoe lever je een opgeblazen/defecte Lipo accu in?

Ik heb nu twee Lipo accu’s thuis liggen die opgeblazen zijn.
Wat doen jullie daarna met die accu’s?
In principe zou je ze bij het gemeentedepot in moeten leveren.

Maar ik kwam net het volgende artikel tegen:
http://www.rc-junkies.net/onroad/?p=285

Ik ben zelf nog niet bij ons gemeente depot geweest, dus weet nog niet hoe zij op een opgeblazen accu gaan reageren.

Interessante link

Ja, maar wel een heel ‘gedoe’ als ik het zo lees.
Vandaar dat ik me af vroeg wat de ervaringen van anderen zijn en hoe iedereen hiermee om gaat.

Lipo’s gaan bij mij in een bak water met 1 eetlepel zout per liter water.
Daar blijven ze dan een week ofzo in liggen.
Na die week kan de lipo gewoon in de container

[member=141]Freakert[/member] 's oplossing is inderdaad het handigst. Probeer indien mogelijk je lipo eerst zo ver mogelijk leeg te vliegen (tot je quad praktisch uit de lucht valt) en dan een zoutbad. Zout water laat de lipo langzaam leeglopen en een lege lipo is inert restafval (wat organische oplossing met wat metaalfolie en een plastic wrapper erom).

Ik leg ze meteen in emmer met water waar een flinke schep zout doorheen zit. Mijn lader accepteert geen lipo’s waar een of meerdere defecte cellen in zitten. Na een paar dagen in zout water te hebben gelegen houden de belletjes die van de stekkers af komen op en zit er een schuimlaag op het water. Daarna meet ik met een multimeter of ze geheel ontladen zijn.

Vol, leeg of half ontladen maakt niks uit, na een week zijn ze veilig om af te voeren

Ok, mannen hier hebben we wat aan! Vanavond maar eens een bak met zout water klaar leggen.

Of gewoon een spijker er door heen :twisted:

220 erop ;D

Let wel, als je een volle lipo in het zoutwater legt kunnen de contacten corroderen voordat deze volledig ontladen is :S. Als de lipo ernstig beschadigd is heb je soms echter geen andere opties.

Das ook een manier om van de Lipo’s af te komen!

:slight_smile: dat is meer een lijpo :slight_smile:

Je kan ook de gezonde cellen er uit halen en er een nieuwe batterij van maken :slight_smile:

Je kunt de lipo,s die echt gevaarlijk zijn .
Hier afgeven .

Ik heb de mijne destijds een paar weken in zout water laten liggen. Daarna heb ik de stekker afgetaped en de batterij in de supermarkt in zo’n ‘lege batterijenbak’ gedeponeerd.

Je mag daar ook oude laptop, telefoon en video batterijen in mikken en die zijn ook op lithium gebaseerd.

Wat is er mis mee om ze altijd bij het gemeente depot of lege batterijbak in te leveren als de Lipo afgeschreven is?
Er zitten toch chemische stoffen in, dus inleveren bij gemeente depot of lege batterijbak lijkt mij dan toch altijd een betere optie dan in de prullenbak… :slight_smile:

P.S. ik ben geen milieu freak ofzo :wink:

In een appel zitten ook chemische stoffen.

Edit: Maar ik snap wel wat je bedoeld. Je hebt het over vervuilende/giftige stoffen. Bij lood- en NiCd-accus is dit absoluut een probleem. Maar een Li-Po is een lithium polymeer. Een polymeer is plastic, en lithium is een redelijk onschuldig stofje zolang je het niet geconcentreerd opsnuift. Desalwelteplus, als je het in een batterijenbak inlevert kan het nog een 2e leven krijgen en dat is beter voor je kinderen.