Vraag over waterproofing en accu

Op flitetest had ik een video gezien waar ze electronica waterproof maken met corrosion X, nu kan ik het via google vinden bij een winkel die Rejex heet en alles niet op voorraad heeft… wat gebruiken jullie voor producten om je quads herfst en/of winterproof te maken?

Verder heb ik nog een vraagje over C-waardes bij lipo’s. Ik heb zelf een blackout minih G10 met T-motor mn2204 motors. Daarvoor heb ik nu 4 accu’s 1800 mAh 4s met 25C en 3 accu’s 4s 1800 waar ik de C-waarde niet van weet maar deze droppen voltage meer dan de 25C lipo’s. Wat zou eigenlijk een geschikte C-waarde zijn voor mijn setup? Wat doet een te lage C-waarde precies tijdens het vliegen? Scheelt dat veel vermogen door voltage drops. Hoe kom ik erachter dat ik ze overvraag? Wil namelijk nog wel even vliegen met de Lipo’s die ik nu heb gezien dat ik die 4 pas net heb en mijn budget ook niet eindeloos is ^^

Hier kan je het meeste vinden over waterproofing.

Je kan zelf heel eenvoudig uitrekenen of je Lipo’s genoeg Amperes kunnen leveren.
De motoren zullen zo ongeveer rond de 18A per stuk trekken maximaal. Je hebt er 4 dus je Lipo moet tenminste 70A kunnen leveren. Je lipo levert 25C maal 1,8 A = 45A. Hier zie je dus waarom de Lipo’s die je hebt inkakken, ze kunnen niet genoeg stroom leveren om de motoren fatsoenlijk te laten draaien.

Je kan je minimum C rating berekenen door je maximale Ampere (70) te delen op je Lipo capaciteit (1800 mA = 1,8A)
en dan krijg je dus 40 als uitkomst. Dat is dus de C rating die je minimaal nodig bent om maximaal te vliegen.
En zoals zoveel waardes die je tegenkomt in deze hobby is een beetje meer speling altijd welkom.

Ik vlieg zelf met 60C 1800’s bijvoorbeeld, dat snort lekker :slight_smile:

[member=474]MikeMohawk[/member] Zou voor mijn setup dan deze accu goed zijn?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_32645__Turnigy_nano_tech_1800mah_4S_35_70C_Lipo_Pack_EU_Warehouse.html

of doel je meer naar zo’n accu?:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_53775__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_G2_1800mah_4S_65_130C_Lipo_Pack_EU_Warehouse.html

ik had mn accu keuze gebaseerd op de specs van de mn2204 waar staat (welliswaar op 3s) dat de mn2204 op 100% load 6x2cf prop 10.2A verbruikt. Ik verwacht het meeste op 5 inch te vliegen dan ligt het nog wat lager. Maar die specs zijn niet accuraat of heb je daar een veilige marge boven nodig qua accu? Denk overigens dat je wel gelijk hebt hoor, vrij snel na het aanbreken van een nieuwe lipo begint het voltage alarm te piepen die op 3.6V ingesteld staat. Dan wel alleen bij hoge belasting en een stuk later pas bij ‘gewoon’ vliegen. Ik begin nu langzaam aan wat sneller te vliegen en ook bochtjes te oefenen met wat meer tempo.

http://www.rctigermotor.com/html/2014/Navigator_0124/192.html

in hoeverre klopt dat verhaal bij die Turnigy accu’s dat ze efficienter zijn bij hogere belastingen dan andere accu’s welke inefficienter worden naarmate je meer van ze vergt?

Zou je trouwens nogsteeds die rubberseal aan kunnen bevelen? krijg je dat er nog deftig af eigenlijk?

Die “A-spec” moet je hebben, die andere levert niet genoeg Amperes. Zit je weer met hetzelfde alleen duurt het even wat langer voordat je het inkakken merkt.

4S wil prima met je 2204’s, geen probleem. Je moet niet te grote props nemen met 4S. Het staat allemaal met elkaar in verband; meer kV’s kleinere prop; van 3S naar 4S ESC’s met hogere Amps of kleinere props. En daar moet je dan ook de Lipo’s op uitkiezen.
Ook de pitch van de props zijn hier weer van op invloed. Meer pitch, meer torq, meer amps.
4S met 6030 wil prima, maar met 6045 wordt toch behoorlijk problematisch. 5030 vliegt dan weer gezapig en 5045 vreet vermogen maar geeft een lekkere punch.
Een lage C-rating kan dus wel maar dan moet je daar ook de props bij kiezen (5030) en een niet al te wilde vliegstijl prima vinden. Maar ja, het blijft een racequad dus wil je dat waarschijnlijk niet echt ;).

Ik heb geen Turnegy Lipo’s dus ik kan je daar niks zinnigs over vertellen.

Die rubberseal wil er wel af maar volgens mij werkt dat plasti-dip een stuk beter wat dat betreft. Rubberseal doet wel wat het beweerd dus het sealed 100% alleen het blijft een beetje plakkerig.
Mijn quad heeft al een dikke 5 minuten als onderzeeër gewerkt en doet het nog prima :smiley:

ik heb laatst een setje props besteld en van 5030 tot 6045 geprobeerd. 6045 wordt ook gewoon traag, dan zie je de vertraging met het op toeren komen. Toen ook trouwens mn vinger eraan open gehaald Xd volgende dag lekker 3 vd 4 props gesloopt bij een mislukte landing op asfalt ^^

Wat voor accu gebruik jij dan en met welke reden heb je die gekozen? zou je Turnigy’s specifiek afraden?

Mijn quad is nu vaak echt smerig dan ben ik blij dat wanneer alles een beetje gedroogt is ik het eraf kan wrijven, heb jij daar geen last mee? Ik vlieg soms boven gras maar ook boven duinen of wat dan ook ik rijdt veel voor mn werk en ik zoek gewoon een goede plek waar ik op dat moment in de buurt ben

Turnigies zijn prima maar dan moet je wel de nano-tech A-specs nemen; te bestellen in EU warehouse als ze er weer eens zijn en anders op de International. Ik heb zelf 4S 60-120C 1800mAh van RCheliparts. Zijn een stukje duurder maar doen het ook prima.

En ja, bij mij zit het gras ook overal en ik vlieg in Groningen voornamelijk boven maar soms ook in de klei, dus. Schoonmaken blijft (helaas) m’n 2e hobby :wink:

Schoonmaken, sleutelen en bouwen is de helft van de hobby!