Voorstellen (Verplaatst naar Motoren, ESC's, Propellors en Accu's)

Hallo allemaal!

Ook ik wil me even voorstellen. Ik ben Roel 29 jaar en kom uit Berkel en Rodenrijs.
Sinds een half jaar aan het vliegen met allemaal rtf quadcoptertjes van o.a. de lidl.
Omdat de ik met die quadcopters gemiddeld 2 uur per dag aan het vliegen was sleten de onderdelen erg snel.
Vandaar dat het tijd is voor een upgrade. En wel een 250 FPV Racer.
Nu ik al mijn onderdelen vorige week al heb besteld voordat ik dit forum tegen kwam, valt er voor mij weinig te vragen over wat aan te schaffen. Maar ik zal ongetwijfeld tegen wat problemen aan lopen met het bouwen van de quad waarbij ik jullie kennis denk ik wel nodig heb.
Uiteraard ben ik op zoek naar lotgenoten in de buurt van Berkel en Rodenrijs dus dat hoor ik graag.

Besteld:
H250 ZMR250 250mm Carbon Fiber Mini Quadcopter Multicopter Frame Kit
Full Naze32 Flightcontroller rev5 met breakout cable
Multistar Elite 2204-2300KV Set Of 4 CW/CCW (2/CCW 2/CW)
Afro ESC 12Amp Ultra Lite Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware) Version 3
4sets Gemfan 5030 Multirotor Propellers One Pair CW CCW
2x Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack
Futaba 6EX 2.4Hz
FrSky TFR6 7ch 2.4Ghz Receiver FASST Compatible
Skyzone Plug-N-Play FPV 500-Set With TS58500 TX, RC832 RX, Sony 700CCD and C/P Antennas
Quanum DIY FPV Goggle Set with Monitor (KIT)

Eerst maar eens kijken of dit werkt en bevalt.
Dan kan ik daarna altijd nog kijken voor onderdelen van hogere kwaliteit.

Groet

Roel

Welkom op dit forum, ben zelf nog maar even lid maar lees me hier te pletter!
Je aankoop lijkt me in orde, zeker om het fpv vliegen onder de knie te krijgen.

G. Erwin

Welkom! De accu uit je lijstje zou ik zelf niet doen, heb het een tijdje geleden eens getest met een vergelijkbare setup, naast dat de quad erg lomp aanvoelde onder het vliegen, werden de regelaars (ZTW Mantis 12A) zo heet dat de krimpkous er gedeeltelijk af smolt.

Beste Herman,

Ik ben erg benieuwd naar de setup van de copter waarmee dat gebeurd is.

Welke accu zou je mij aanraden?

Ik heb deze accu’s gekozen omdat ik graag wat langer wil kunnen vliegen.

De accu’s zijn inmiddels al wel binnen dus misschien kan ik ze wel gebruiken voor de eerste oefenvluchten?

Groet

Roel

Ikzelf gebruik vooral de Turnigy nano-tech 1300mAh 3S 45~90C Lipo Pack

Als je de data van de motoren bekijkt, zou je met max 10A per motor (5x3x3 of 6x4) goed moeten zitten (x4=40A)
Dus C-waarde moet minimaal voor een 1300 mAh = 40A/1,3A = 30,77

Indien je 5x3 props zou plaatsen is de max stroom 7,5A x 4 = 30A
Dus C-waarde moet minimaal voor een 1300 mAh = 30A/1,3A = 23,08
Dan zou je kunnen wegkomen met de Nano-tach 1300mAh 3S 25~50C

De vliegtijd bedraagt met deze batterij in “normale vliegstijl, dwz rustig rondcruisen” een 4-5 min (30% van de batterij resterend)

Data Multistar Elite 2204-2300KV
5x3
12.6V (3S): 50%=224g 3.7A, 100%= 371g 7.5A
(Hover amps @ 125g thrust=1.7A (x 4=500g=6.8A)
8.4V (2S): 50%=120g 2.2A, 100%= 200g 4.3A
(Hover amps @ 125g thrust=2.2A (x 4=500g=8.8A)

5x3x3 (3 blade)
12.6V (3S): 50%=232g 4.7A, 100%= 392g 9.9A
(Hover amps @ 125g thrust=2.0A (x 4=500g=8A)
8.4V (2S): 50%=134g 2.7A 100%= 221g 6.7A
(Hover amps @ 125g thrust=2.7A (x 4=500g=10.8A)

6x4
12.6V (3S): 50%=385g 7.5A, 100%= 591g 9.9A
(Hover amps @ 125g thrust=1.4A (x 4=500g=5.6A)
8.4V (2S): 50%=230g 4.8A, 100%= 367g 9.7A
(Hover amps @ 125g thrust=2.1A (x 4=500g=8.4A)

Hopelijk kloppen mijn berekeningen, anders zal er wel iemand op mijn vingers tikken :lol:
Groet, Erwin

Welkom op het forum :wink:

Ik heb het gevoel dat die 9.9A met 6040 wel heel erg optimistisch is :slight_smile:

Maar iig welkom hier :slight_smile:

Zou HK de specs niet correct doorgeven ? :lol:
Idd best op 5x3 propjes houden iig

HK specs kloppen nooit. Echt erg voor zon goed bekende shop.

Maar met de 1300 mAh 45C zit ie wel goed denk ik?

Daar kan ie iig alle 5inch props veilig mee draaien.
6inch word even meten wat het daadwerkelijk verbruikt.

Bij een 3S setup met 2300kv motoren en 5x3 Gemfan props past de nanotech 35-70C 1500mAh lipo het beste, daar kun je afhankelijk van je vliegstijl 5-6 minuten mee halen. Die accuutjes zijn niet duur, dus als je er een paar hebt kun je redelijk doorvliegen. Dat is een betere optie als een dikke lipo op je miniquad, aangezien je meer gewicht in de lucht moet brengen zullen de motoren meer verbruiken, dus is het maar de vraag hoeveel langer je op die grotere accu kunt vliegen. Die 1500mAh is in mijn ogen de sweet spot mbt. vliegtijd en gewicht.

Ik vlieg idd met die 1500’s exact die setup. Als ik er 2200 op doe merk ik niet echt verschil in vliegtijd.

Mooie test van die Multistar motortjes van Bruce (Xjet)

Doet ie vergelijkingstest op 3s met de 5x3 (7,6A en 340gr trust) en 5x4 (10A en 380 gr trust)

Wellicht dit topic maar eens beëindigen en nieuwe topics gaan starten? :slight_smile: ;D

Wat leuk dat iedereen zo fanatiek reageert :wink:

Met 5x3 props zou ik dus max 7,5Ax4=30A 2200mAh= 30A/2,2=13,6C nodig hebben.
Dus ik zou willen vliegen met een 2200mAh dan moet ik een accu hebben met een c waarde van in ieder geval 13,6
Maar dat zou ik blijkbaar niet moeten doen om een beetje wendbaar te blijven.

Wat is de C waarde van jou 2200mAh accu dan Björn?

Goed idee, hoe werkt dat? :geek:

Groet

Roel

http://www.fpv-racing.nl/fpv-racer-bouwen/hoe-kies-je-de-juiste-accu-bij-je-setup-(-under-construction-)/ :wink:

C waarde 35-45C

Nieuw topic door naar het desbetreffende board te gaan en op “nieuw topic” te klikken :wink:

Verplaatst!