Voltage spikes

Hallo mede FPV Racers,

Een tijdje geleden begon ik dingen uit te zoeken voor het bouwen van m’n eerst quad. Toen kreeg ik te horen dat de ESC’s van je quad soms voltage spikes tot wel 30 volt genereren. Met het vliegen van race wings (wat ik al een tijdje doe) was dat voor mij nooit echt een probleem aangezien standaard ESC’s niet zulke hoge spikes kreeg, Ik zette er dan een zelf gefabriceerd LC filtertje tussen. Maar blijkbaar krijg je als je met dampend light en oneshot e.d. vliegt soms zulke extreme spikes.

Dus ik kreeg te horen dat het een goed idee is om te vliegen met een step up/down converter. Nu ik wat research daarnaar doe kom ik er echter achter dat die meestal niet goed bestemd zijn tegen voltage spikes. Ookal zijn ze wel gerated voor bijvoorbeeld 30V. Dus nu is mijn vraag. Hoe valt dit op te lossen. Want de meeste capacitors zijn ook niet zo blij als ze een spike van 30V te verduren krijgen.

Dit is eigenlijk een probleem wat je ESC’s moeten oplossing. De FTV Littlebee 20A’s staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze zo’n piekspanning genereren. Dit hebben ze bij de 30A variant opgelost door er heel veel condensatoren op te zetten.

Je ziet ook vaak dat er bij ESC’s een hele dikke vette condensator op zit.

Maar er zijn zat mensen die die LB20A ESC’s gebruiken en geen problemen hebben. Dus ik zou als ik jou was gewoon eerst eens gaan vliegen met dat ding, want misschien heb jij ook nergens last van.

Volgens mij zijn die dikke elco’s er juist om een spannings DIP in de voedingslijn op te vangen.
Die Elco’s werken dan als een kleine accu.
Spannings spikes ontstaan juist door het snelle aansturen van de motoren.
Snel spanning op een spoel schakelen geeft per definitie stoor pieken.