Voltage op pdb en componenten

Heey allen,

Aangezien ik compleet nieuw ben in het modelbouw van vliegende speeltjes en nog steeds aan het wachten ben op vooraad van het frame en de naze32, vroeg ik me een paar dingen af over het aansluiten van de elektra.

1. De lipo(mijn geval 2200mah 4s) rechtstreeks op pdb?

2. Motoren en esc’s direct op pdb?

3. waar halen jullie de 5v voeding vandaan voor o.a de Naze32 en de fpv cam(mijn geval sony600tvl)
    Naze via stepdown op pdb? Of direct via 5v vtx uitgang?
    Fpv cam via stepup op pdb?

Voor velen wijst het zich mischien vanzelf, maar ik heb liever dat ik het zker weet voordat ik een hoop verkl@#t

Mvg
Lennie

Lipo gaat direct op je PDB.
PDB verdeeld de stroom naar alle gebruikers.

Als je de motoren in toerental wil regelen zal er een regelaar tussen moeten :wink:
Dus ESCs met + en - op je PDB en de 3 fases van de motoren op de 3 fases van de ESCs

5v komt 99 van de 100x uit de BEC die in de meeste regelaars is ingebouwd. (OPTO ESCs zijn de uitzondering)
Let op de capaciteit van je BEC, sommige ESCs hebben maar 0.5A en dat is net genoeg voor FC en RX.
Die BEC is een stepdown die van het accuvoltage de 5v maakt waar ontvangers en FCs op werken.

Naze word dus gevoed uit de BEC van 1 van je regelaars (bij de andere 3-5-7 de rode draad uit het stekkertje halen en isoleren)

FPV cam werkt op 12v. PDB komt 14.8v op. Je moet dus een stapje naar beneden om je camera vanaf je pdb te voeden, en dat doe je met een stepdown.

Als je hem op de 5v van je VTX aan wil sluiten moet je een stapje omhoog en heb je dus een stepup nodig.

Heb even een schema gemaakt hoe de gemiddelde quadcopter aangesloten zit:

Bij mij krijgt de naze voeding van alle 4 de escs. Werkt bij mij prima.

Duidelijk :slight_smile: thnx freakert.

P.s heb Ztw20amp esc’s van mrp

Grrrr al 6 weken aan het hamsteren haha en nog steeds geen frame… Wacht geduldig af(maar wordt knettergek!!) haha

NOG wel ja :wink:

Maar er komt een punt waarop 1 BEC net wat meer of wat minder stroom gaat geven dan de andere omdat het maar goedkope massaproductie chips zijn.
Als dat gebeurt kunnen er (vraag me niet waarom, maar het is wel zo) hoge stromen gaan lopen die vanalles kunnen laten doorbranden.

Zo heb ik zelf al 1 naze waar ergens de 5v kapot is, ik kan de naze zelf voeden via de ESC pinnen, maar hij geeft niks meer door aan de ontvanger.
Verder al minimaal 10x hetzelfde gezien bij anderen maar alleen bij de mensen die de 4 rode draden aansluiten!

Goed om te weten :slight_smile: ik heb weer wat te doen!

dus als ik het een beetje begrijp is het onderstaande video

Bij mij hetzelfde geval.
Al mij ESC’s zijn verbonden met de complete servo bedrading.
Heb in het begin een ESC gebruikt om de Nzae32 van 5V te voorzien, maar ik kreeg hem niet goed vliegende op de een of andere manier.
Zal het nog een keer proberen, zou het wel gewoon moeten doen.

Volgens mij scheelt het ook nog of je een “switching” BEC hebt in je ESC, of een “lineair” BEC hebt in je ESC. Met “lineair” zou het geen kwaad kunnen. Heb ik van horen zeggen.

Switching BECs op elkaar aansluiten gaat sowizo fout.
Lineare BECs zouden in theorie wel moeten kunnen, Maar dan moeten ze wel exaxt hetzelfde voltage af (blijven) geven.