Voltage Lipo/Lader calibreren?

Ok ik merk nu het volgende op met mij lipos…

1. Ogenschijnlijk gaat laden/balanceren goed. Op 1C (4S 1300mAh), krijg uiteindelijk in mijn Accucel-850 4 cellen te zien met 4.20v en totale voltage van 16.80v. Soms een afwijkende cel met 4.19v of 4.21v maar in totaal altijd 16.80v.
  2. Met zo’n kleine lipo checker/balancer zie ik max 0,01v afwijking t.o.v. de meter in de lader. Met zo’n hele kleine Lipo checker/beeper zie ik een iets grotere afwijking, soms wel tot 0,03v. Bij elkaar opgeteld vrijwel altijd 16.80v
  3. Nu zet ik m’n multimeter op de XT60 connector en meet ik bij al m’n lipo’s 16.73v
  4. Als ik m’n lipo’s oplaad, zie ik dat er tussen de 750 en 900(mAh?) ingestopt wordt en dan leverde ze voor het laden nog iets van 3.7v per cel na rust.

Vinden jullie dit soort maten normaal? Of moet ik m’n lader calibreren naar wat de multimeter zegt (is een meter van €16)? Of zijn de lipo’s gewoon een beetje op aan het gaan (na vorige zomer gekocht)?

O-hóf…kan het zo zijn dat de lipo’s tijdens het vliegen zo’n enorme voltagedip krijgen door de nieuwe/zwaardere motors die ik gebruik, dat ze eigenlijk nog helemaal niet echt leeg zijn maar de beeper wel begint te loeien…Als ik een beetje vlot door heb gevlogen is soms zo’n lipo wel een beetje puffie…

Kan iemand uitleggen óf en wat er precies aan de hand is met de lipo’s/lader?

Dat laatste kan ik beamen… Als ik vlieg en de quad begint te piepen, dan zit ik meestal rond de 3.5 op mijn Taranis.
Als ik thuis kom, dan zitten ze meestal weer rond 3.7…

Wat betreft de verschillen… Bij mij kloppen de waarden van mijn Lipo lader ook niet altijd als ik ze controleer met een ‘checker’.
Er zit altijd wel 0.01/0.05 verschil in of zo. En dat verschilt heel sterk tussen meerdere lipo’s.
Het valt me wel op dat het bij de Lipo’s van hetzelfde merk de verschillen kleiner zijn.
Ook de eindwaarden van bijvoorbeeld mijn Bonka’s zijn veel dichter bij wat mijn lader aan geeft, dan bij bijvoorbeeld mijn Dronelabs.
De MRP’s zitten daar weer iets tussenin.

Kortom… ik maak me er totaal niet druk om… gewoon vliegen! Wanneer de voltage sag te snel in treed, is de lipo op…

Ok thanks voor je reply [member=194]Royce[/member]!

Als ik gewoon vlotte rondjes vlieg, houden ze het zo’n 2,5 to 3 min uit. Maar als ik van die power loops en andere soorten stunts doe (echt even lekker raggen) dan is het gauw gedaan met de lipo’s en merk ik sinds de laatste keer dat ze echt helemaal bol staan.

naja, maar eens even kijken naar misschien nieuwe lipos’s.
Any recommendations?!

Ik heb nu gevlogen:

• Dronelab 4S 1400 50C
  • Turnigy A-Spec 4S 1800 65C
  • Turnigy Nanotech 4S 2200 ?C
  • MRP 4S 1300 65C
  • Bonka 4S 1300 75C

Waarvan de Bonka’s de duidelijke winnaar zijn in mijn ervaring.
De MRP’s zijn ook zeker goed, maar bij de Bonka’s treed net wat minder snel de voltage drop in.
De A-Specs zijn waardeloos… die stonden al na een aantal keer goed belasten helemaal bol. De Nanotech’s zijn beter.
De Dronelab’s zijn te licht voor de power setups die we tegenwoordig vliegen met 50C.
Maar die hebben nu een 75C versie, nog geen ervaring mee. Ze staan wel goed bekend en zijn kwalitatief prima.

Ik vlieg nu alleen nog maar 1300’s en die houden het 2,5 tot 3 minuten vol. Wel zwaar afhankelijk van je throttle gebruik.
Maar die power loops zijn wel echte lipo vreters inderdaad. Dan kan het nog wel eens richting de 2 minuten gaan.

Wat de Bonka’s op de hele lange termijn doen, weet ik niet. Ik heb ze nu net zo lang als de MRP’s en Dronelabs.

ja ik heb dus ook alleen 1300 4S zowel de Bonka’s als de Nano-tech.
Het bijzondere is, die bonka kregen wij geleverd met 65C rating. Een kleine twee weken later zag ik ze verschijnen met 75C.
En de nano-techs die ik heb zijn 45C maar gaan (nog) niet bol staan.

Die Nano-techs heb ik nu sinds vorig jaar september volgens mij en de Bonka’s dacht ik ergens in oktober.

Het grappige is dat niemand Bonka echt kende maar toch erg prettig zijn. En MRP lipo’s zien er ook aardig uit maar hoor er geen uitgesproken verhalen over en ik vind zo’n whitelabel zo dubieus…of is het geen whitelabel en zijn ze specifiek voor MRP geproduceerd, dat zou wel eens duidelijk gemaakt mogen worden, wat mij betreft.

Eerlijk gezegd maakt me dat niet heel veel uit… als ze maar presteren!
Het naampje dat erop staat boeit me dan niet zoveel meer.

Maar het klopt dat er 65C Bonka’s zijn geweest, geen idee hoe die presteerde.
Ook niet tegenover de 75C van nu.

Ook mijn ervaring met oudere nano-techs. Ik heb 3 4S 1800mah nanotechs en die doen het nog steeds best aardig.