Vliegen terwijl je in een rijdende auto zit is GAAF!

Cool gedaan jongens

Thanks!

Misschien wel gaaf maar op een dijk met voetgangers en fietsers…das niet handig.

niet handig ? eerder onverstandig, deze hobby heeft goede PR nodig en daar valt dit filmpje zeker NIET onder.

Helemaal mee eens met Shiksie, omdat de “drone/multirotor” laatste tijd onder vuur ligt en met dit soort stunt filmpje is niet zo verstandig.

Hvbeul bedoel ik niet schiksie

Wat een azijnzeikerij eerste klas hier…

Je kan duidelijk in het filmpje zien dat er snelheid wordt geminderd en met een grote boog om andere mensen heen gevlogen is.

Elke verstandig mens weet wat ze hiermee moeten

@fiascotec, moet dit nou serieus genomen worden? Misschien is het beter voor je dat je prioriteiten gaat stellen, wellicht wat spellings en grammatica lessen nemen voordat je weer post.

Voor de rest kan elk verstandig persoon inzien dat er veiligheidsmaatregelen zijn genomen om ongelukken te voorkomen, er wordt niet voor niets om de fietsers heen gevlogen in plaats van tussen door.

Helaas ontkom je er niet aan dat je ergens tijdens het vliegen mensen tegen komt…
Ook op de veldjes waar wij hier in Apeldoorn vliegen, en die zijn vaak serieus afgelegen, ontkomen we er niet aan dat je ineens mensen op het veld ziet lopen.
Het is hoe je hier mee omgaat. Wij blijven bij deze mensen vandaan en gaan aan de andere kant van het veld vliegen of wanneer deze mensen het veld oversteken vliegen wij er met een grote boog omheen.

Misschien kan je het niet heel handig noemen om zo over de dijk te vliegen maar er is wel heel duidelijk te zien dat de jongens ver om de mensen heen vliegen of ver over ze heen. Ook is het goed te zien dat dit piloten zijn die niet voor het eerst vliegen. Ik denk dat we deze jongens zeker promotors van de hobby mogen noemen en dat zei zelf ook deze risico’s proberen in te schatten en dat wanneer het onverantwoord zou zijn zei hier niet mee door zouden gaan!

Amen!

Goed betoog, ze houden zeker rekening met de mensen, is duidelijk te zien inderdaad.
Maar je moet je bedenken dat je al iets aan het doen bent wat volgens de regeling modelbouw vliegen niet mag (fpv an sich), ga je dan ook nog op deze manier boven wegen en mensen vliegen overtreed je al meerdere artikelen uit die regeling, en dan ga je daar ook nog een filmpje van posten…
Ik vind dat onverstandig, jij vind er iets anders van, dat mag gelukkig in dit land.

Ik ben het met je eens dat het misschien niet handig is dit te doen.
Verder ga ik het niet eens over het FPV vliegen zelf niet eens hebben aangezien het gros van de mensen hier op het forum zich daar sowieso al schuldig aan maakt!
Ik denk dat als je naar het model vliegen zelf en de regelingen daaromtrent weinig mensen tegen gaat komen in de hobby die zich altijd netjes aan die regels houd. Iedereen vliegt wel eens over een weg, bewust of onbewust. Ik denk dat het belangrijkst is dat je goed beoordeeld wat de risico’s zijn die je neemt en hoe je hier mee omgaat. Ik ken hier in Apeldoorn een aantal modelvliegers die op veldjes vliegen die aan doorgaande wegen liggen, deze piloten vliegen ook over de wegen heen met hun vliegtuigen maar doen dit met gecalculeerde risico’s.
Laat duidelijk zijn dat elke keer dat jij een RC model aanzet er altijd een risico is.

Iedereen mag z’n mening hebben en mag die zeker ook uiten. Mijn mening is alleen dat deze jongens niet per definitie onnodige risico hebben genomen en ik denk dat ze zeker nagedacht hebben over deze actie om vanuit een rijdende auto te vliegen. Ik ga er van uit dat de bestuurder van de auto deze jongens ook op de hoogte heeft gehouden van wat er gaat komen. Ik ben hier natuurlijk niet bij geweest maar voor mijn gevoel zullen deze jongens hier van te voren over nagedacht hebben.

Wie weet willen ze hun voorbereidingen en ervaringen delen zodat er mensen misschien begrip voor kunnen krijgen dat ze hier niet onverantwoord hebben gehandeld.

Ik ben niet roomser dan de paus en onderschrijf je bewering dat een ieder wel eens in de fout gaat.
Wellicht heb ik mijn grootste punt niet goed belicht in mijn verhaal, dat is namelijk niet zo zeer dat ik ik het onverstandig vind dat ze dit doen, dat is maar een klein gedeelte, wat ik het meest onverstandig vind, is dat ze er zo prat op gaan dat ze het posten, inclusief beeld materiaal.
Elke brave inwoner van Nederland, elke boa, elke journalist kan in dit forum, elke kwade buur, elke dijkbewoner die genoeg heeft van dit soort acties, vind hier een stok om mee te slaan, op een zilver serveerblad.
Als onze hobby slechte pers krijgt is dat niet omdat dit soort dingen gebeuren in rustige omgevingen, maar omdat men er vervolgens over bericht in goed bezocht fora.

Daar valt zeker wat over te zeggen…

Ik ben het met je eens dat iedereen dit kan zien en idd is dat niet heel handig. Daarintegen denk ik ook dat mensen op internet meer dan dit soort filmpjes tegen komen en vraag ik mij af in hoeverre dit schade doet. Er zijn genoeg voorbeelden van drone vliegers die nog veel stommere dingen doen.

Ik denk dat hier iig alles voldoende over gezegd is en dat ondanks dat deze jongens misschien niet handig hebben gehandeld door dit op het web te zetten ze ook laten zien wat de hobby is en wat je er mee zou kunnen…

Dubbel check je verzekering … en zorg dat je buiten de bebouwde kom vliegt… als je wel iemand aanvliegt ben je goed de sjaakie. … ik vind het wel een gaaf filmpje

Lastige discussie dit… Vanuit alle twee de oogpunten is wat te zeggen.

Waar ik vooral de meeste moeite mee heb is de ongecontroleerde omgeving. Vraag me af of daar wel eens over nagedacht wordt.
Als jij op een vaste lokatie vliegt, weet je waar obstakels zich bevinden en waar je wat meer storing in je beeld hebt en waar de risico’s als voetpaden etc. zich om je heen bevinden. Daarnaast zijn er altijd mensen die meekijken en je waarschuwen voor voetgangers etc.
Daar heb je in een rijdende auto totaal (of minder) geen controle over. Iedereen weet dat je afhankelijk bent van je videosignaal en iedereen weet ook hoe beïnvloedbaar dit is. Een sterk Wifi signaal in de buurt, misschien een andere drone vlieger met video in zijn achtertuin, reflectie van die brug… je weet het niet! Dus ook al vlieg je om passanten heen, als je beeld op dat moment uitvalt, weet je totaal niet welke richting je uit gaat. Ook al vlieg je om die fietsers heen, binnen enkele seconden ben je met die snelheid bij ze als je je videosignaal verliest. We hebben het zelf al vaker mee gemaakt in onze groep op vaste lokaties. Situaties die achteraf maar net goed gaan.

Is het risico groot? Waarschijnlijk niet… maat het is er wel degelijk. 10x gaat het goed, de 11de keer kan het mis gaan… je bent afhankelijk van de techniek en die wordt altijd flink door ons op de proef gesteld in deze hobby.
Zoals [member=604]RuudM[/member] ook meld, verzekering technisch ben je nergens. Dat zou wel eens heel vervelend kunnen worden.

En natuurlijk is dit gaaf! Laat dat duidelijk zijn! Hebben wij het laatst in onze groep ook nog over gehad. We waren het er in ieder geval snel over eens dat dit op een wat meer verlaten terrein/weg moet gebeuren…
Wil niet zeggen dat deze jongens er niet over nagedacht hebben. Het was rustig, uitwijken voor passanten, dicht bij de auto blijven etc. etc… maar iedereen kent het spreekwoord ‘een ongeluk zit in een klein hoekje’. Helaas vaak waar…
Ik wil het niet op mijn geweten hebben om een object van een halve kilo met 70km/h in iemand zijn gezicht te parkeren, ook al is het risico heel klein dat dit gaat gebeuren.

Ook wel goed dat dit soort discussies aan de hand van zo’n filmpje opgerakeld wordt. Dat zet iedereen weer even op scherp. Of het nu positief of negatief is. Wij zijn ook niet heilig. Vliegen ook wel eens op plekken waarbij ik achteraf denk, misschien niet zo handig.

Precies Royce :thumbup: en wat ze er mee doen moeten ze zelf weten. Ik doe ook wel eens dingen die niet mogen :twisted: dus vandaar mijn uitspraak " niet handig ". Maar je niet wil weten wat dit kan betekenen voor de hobby of piloten als hier iets was misgegaan.

Hoop alleen niet dat de volgende stunt FPV vanuit een vliegtuig gaat zijn :crazy:

Royce vliegt niet alleen beter maar is beter met woorden dan dat ik ben. [emoji1360]