Video problemen door brushed motoren

Goedendag!

Ik heb mijn brushed quad (7mm motoren op een CJMCU) frame in elkaar zitten en er gisteravond als test mijn FPV gear op gezet(goedkope 600tvl 1.8mm camera van banggood). Zoals verwacht zorgen de geborstelde motoren voor zoveel ruis op het stroomnet dat ik compleet het beeld verlies zodra de motoren beginnen te draaien. Zie het hier in actie.

in deze video begin ik met de motoren op idle, zodra ik throttle opvoer verlies ik het beeld gewoon compleet.

Kortom - Ik moet mijn stroom gaan filteren. Maar omdat het beestje al niet zoveel vermogen heeft mag het niet te zwaar worden. Daarom is mijn vraag aan de mede-micro quad bouwers - Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik wil de komende dagen met de volgende opties gaan experimenteren:

• Een hele kleine BEC ertussen - eentje die weinig tot geen ripple heeft. Het idee is dat deze lekker klein en kant en klaar zijn. Ik zou ze alleen toepassen voor het filteren.
  • Diverse LC filters (hoewel ik geen idee heb van de hoeveelheid uF en uH die ik nodig ga hebben)
  • Kleine caps op de motoren monteren

Het kan nogal een tijdrovende bezigheid gaan worden.

Ik heb er een pololu stepup tussen zitten die van >2.5v 12v maakt voor vtx. Die dingen filteren ook best goed en wegen niet veel.

Heb er alleen nog niet echt mee gevlogen.

Ik zal een testopstelling moeten gaan maken waarbij ik dmv een breadboard makkelijk kan testen welke oplossing het beste werkt. Een voltage regulator lijkt me het mooiste/kleinste. Ik heb ook maar even en pololu besteld. Polulu beveelt aan om ook nog een cap op de output van de regulator te zetten indien je zo min mogelijk ruis wilt. Helaas kunnen ze me niet vertellen wat voor formaat cap er op moet.

Nu wou ik dat ik een ossciloscoop had om mee te spelen!

Ik weet niet wat voor vtx je gebruikt, maar kan het daar aan liggen?

Ik gebruik een AltitudeRC op mijn Hubsan en heb deze direct op de batterij aangesloten. Ik heb slechts geringe last van storing. De storing die ik heb is gekomen nadat ik de antenne (verkeerd?) heb afgeknipt.

Ik kan natuurlijk niets uitsluiten, maar camera’s staan er om bekend gevoelig te zijn voor ruis. Ik heb nog nooit gehoord van een vtx die daar last van heeft.

Vind het wel een goede opmerking van je. Ik zal bij mijn experimenten gebruik maken van een video-signaal kabel ipv de zender. Gewoon om het aantal variabelen te verminderen.

zou het werken om een extra lipo`tje mee te nemen voor vtx en camera? Mijn 150mha weegt 4,5 gram. Als je quad dat extra mee kan nemen, dan is het probleem over.

Ah, dat wist ik niet :thumbup: Omdat je aangaf een goedkope 1.8mm camera te gebruiken ging ik ervan uit dat je deze camera hebt. Die gebruik ik ook, waardoor ik de camera dacht uit te kunnen sluiten en het wellicht aan de vtx kon liggen.

Qua performance is er te weinig speelruimte. Daarnaast moet ik er niet aan denken om steeds 2 li-po’s te verwisselen.

Ah nu begrijp ik hem! Jouw VTX heeft een gereguleerde uitgang voor de camera. Oftewel - deze filtert de ruis er uit. Grappig ding die vtx. Vind hem alleen iets te prijzig voor mijn goedkope build.

12v en tussen de 10 en 100uf

Ok, verassende ontdekking. Ik heb de VTX er tussenuit gehaald. Het video probleem is nu weg. Had [member=548]douPel[/member] dus toch gelijk! Wel lastig dat het de vtx is die zo moeilijk doet. Deze vreet relatief gezien behoorlijk wat milliamperes - meer dan de kleine BEC’s kunnen leveren.

Het probleem bleek uiteindelijk de VTX te zijn. Deze zou vanaf 3.5V moeten werken, maar de realiteit is dat hij onder 4V al problemen begint te vertonen. Ik heb er een 5v step-up voor gezet en nu is mijn video perfect.

haha :clap:
Nou, die vtx van mij vreet ook aardig wat mah. In de huiskamer kan ik een aardig tijdje vliegen. Vanmiddag buiten getest en dan gaat het behoorlijk rap met batterij. Vlieg je natuurlijk wel steeds met full throttle.

Even een offtopic vraagje:
Hoelang houdt jouw CJMCU het vol? Motoren zijn dezelfde als op de Hubsan toch? Ik merk dat mijn Hubsan toch aardig moeite heeft met het extra gewicht, gaat veel minder rap omhoog. Omlaag gaat ie dan wel weer sneller :lol: Kan ook aan de batterijen liggen, want in het begin als ze vol zijn gaat ie behoorlijk vlot. Maar de batterijen kakken snel in.

mijn CJMCU levert 50gr thrust en weeg 47 gram(incl batterij en FPV gear). Ik heb zelfs de FET’s geupgrade om het maximale er uit te kunnen krijgen. Oftewel, waardeloos :D. Ik heb nog geen batterij echt leeg gevlogen. Ik kan hem waarschijnlijk nog een paar gram lichter krijgen, maar de realiteit is dat hij gewoon nooit goed gaat vliegen. De kwaliteit van het koper op de CJMCU is zo laag, dat ik gewoon merkbaar een voltage drop meet tussen de verschillende zijdes van het PCB. Ik heb al een “Quanum Pico 32bit Brushed Flight Control Board” besteld bij hobbyking en ga het over een paar weken nog maar eens proberen met 8mm motoren (ipv 7mm)

Edit: net mijn theorie over het slechte koper getest. De motor/prop combinatie die ik heb produceert maar rond de 12 gram aan thrust zelfs direct aan de lipo. Dus de performance problemen liggen niet (alleen) aan de CJMCU. Tijd voor een motor upgrade.