Video kwaliteit indoor vliegen

Af gelopen zondag 20Dec hebben we in de Jaarbeurs Hal 11 gevlogen. Hoewel je het niet zou zeggen als je de video van de winaar VinceBee ziet was de video kwaliteit niet geweldig.
De hal is bijn 90x100 en 7 meter hoog. Er staan stalen palen om de 14 meter en er is een stalen dak.
Omdat iedereen wilde racen hadden we eigenlijk niet veel gelegenheid om de meest ideale positie te vinden dus er is misschien wel een beter setup te vinden.

Hier is een opnamen uit Engeland waar in een kleinere hal gevlogen wordt met zo te zien een stalen dak. De video kwaliteit is echter zeer acceptabel, Video UK Racing

Ik zou heel graag eens een ImmersionRC Diversity met 2 mini patches willen proberen. Is er hier iemand met zo’n receiver en antennes?
Verder zit ik te denken aan andere setups.
Misschien zelfs de ontvanger midden in het parcours en de piloten via een kabel aan de Rx. Iemand enig idee hoe lang de kabel mag zijn?

Iemand nog andere ideeën of suggesties? Ik hoor het graag.

Het grote probleem bij de Jaarbeurs is volgens mij reflectie… Alle twee de hallen lijken tot nu toe ‘ruk’.
Ik denk niet dat je dat probleem op gaat lossen. Je vliegt al met 25mW.

Wij vliegen in verschillende parkeergarages en en hallen en je merkt dat elke lokatie weer andere invloeden heeft.
De logica daar achter snap ik soms ook niet. Vorige week in een nieuwe garage gevlogen met veel beton, kolommen en grote afstanden, maar bijna nergens last van. Top beeld voor een garage. Terwijl we in onze vaste parkeergarage welke kleiner is en minder kolommen veel meer storing hebben.

Ik zou de slechtste hal kiezen die je nu gehad hebt en daar gaan testen met verschillende VTX’en en ontvangers als ook posities.
Alleen dan kom je er achter wat het beste werkt. Maar ook dat zal weer per hal verschillen.

En zorg dat je een goede VTX hebt. Dat scheelt ook al met storing op de kanalen naast elkaar.
Die Chinese VTX’en die jullie hebben, lijken toch niet echt best. Tot nu toe niet veel goeds van gezien.
In Hoog Catharijne had ik prima beeld op mijn Immersion, terwijl Jorgo echt slecht beeld had.

[member=194]Royce[/member] ik denk dat testen inderdaad het beste is echter we hebben niet altijd (eigenlijk heel zelden ) de hal voor het uitkiezen.
Met Campus Party word ongeveer de gehele jaarbeurs gebruikt en moeten we het doen met de hal die we krijgen. We willen namelijk wel een hal met minimaal 7 meter.

Testen zal dus alleen de opstelling zijn. Wat is de beste plek voor de ontvangers tov de race track en waar kan het beste de race track liggen tov de hal (in het midden of in een hoek, langs de kant etc)

De zenders zijn een verhaal apart. Waar Jorgo slecht beeld had, had QuadFido zo’n goed beeld met dezelfde VTx dat hij hem ter plekke gekocht heeft. Er zijn namelijk veel onderdelen in de gehele video link die slecht beeld kunnen geven helaas. Eigenlijk zou je meet apparatuur moeten hebben om elke VTx en Rx door te meten.

Je komt er inderdaad niet aan onderuit om een bepaalde dag voor de race alles te gaan testen als je het optimale eruit wilt halen.

[member=272]pufpuf[/member] Dat is een mooie oplossing als het werkt maar is helaas nog steeds niet legaal.
Is wel een prijzig apparaat op deze manier ook. Ben benieuwd hoe hij bevalt.

[member=541]Maus(SonAndDad)[/member] video met de eerste quad was ook niet echt denderend. Na de total-loss van een motor in de oefensessies nog vlug andere quad (G10 Blackout) geprept met diezelfde Immersion 25 mW en Spiro antenne en wel veel beter beeld… Was dus combinatie van camera, geen carbon frame en andere pigtail die zorgde voor beter beeld. We hadden zelfs wat kleur in de goggles… ;D
Is dus inderdaad een combinatie van factoren die voor kwaliteit moet zorgen wat voor elke piloot dan weer anders is.
Ook de manier van ontvangen is verschillend. Zij met een omni antenne op hun bril verkiezen een andere locatie om te zitten dan de piloten met de diversity ontvanger op een statief met 2 directional antennes… Denk niet dat je voor iedereen tegelijk de ideale setup kan bepalen.

Indien je echter als organisatie de VTX en VRX kan leveren, is de ideale opstelling wel te bepalen natuurlijk

Ik denk dat het afgelopen keer bij mij ook wel had gescheeld als ik de day/night mode uit had gezet (wat ik niet op locatie kon doen) en wellicht ook de tegenlicht compensatie anders had ingesteld. De ontvangst was al heel slecht, maar de beeldkwaliteit zo in het donker met al die lampen maakte het ook niet bepaald beter. Wellicht wel handig om voor een volgende keer vooraf te informeren over de licht omstandigheden zodat iedereen zijn camera vooraf optimaal kan instellen.

Verder zou ik heel blij geweest zijn met het beeld van die UK Rading video…

Ik had in Hoog Catharijne ook extreem last van slecht video signaal. Ik kon er geen peil op trekken. Eenmaal kwam het omdat iemand in de pit zijn VTX aanzette. Maar andere keren viel mijn beeld willekeurig weg.

Later kwam ik er thuis achter dat de pin in de 90graden hoek adapter die ik op mijn Dominator had zitten was afgebroken. De antenne maakte dus slecht/geen contact. In de drukte van het racen heb ik dit niet opgemerkt.

Dit geeft maar eens aan op hoeveel fronten het mis kan gaan. Als je video problemen hebt moet je gewoon voor de zekerheid eerst zoveel mogelijk vervangen. Als dit het niet oplost moet je pas gaan kijken naar externe oorzaken.

Als kleine toevoeging aan de vele nuttige reacties hier al: hoe meer metaal in de buurt hoe slechter is mijn ervaring. Ik stond laatst in de parkeergarage onder een schuine metalen balk en had heel slecht beeld. 3 meter naar rechts gaan staan en het was weer normaal. Kan me voorstellen dat een volledig metalen dak het beeld inderdaad niet ten goede komt.
Daarnaast is de quad setup zelf natuurlijk ook van invloed, ik heb bijvoorbeeld gehoord dat je met 25mw beter geen pigtail kan gebruiken, gezien er dan weinig power meer over blijft.

Klopt, een pigtail kan tussen de 4 en 10mW weg snoepen. Maar een 25mW VTX zend meestal ook meer dan 25mW uit.
Uiteindelijk heb ik de SMA plug op de VTX met hotglue ingesmeerd en de antenne er zonder pigtail op gezet.
Tot nu toe geen problemen mee gehad.

[member=194]Royce[/member] ik heb het 1 keer gemeten, met en zonder pigtail en het was 4 mW verschil bij ong 48mW output.
Wat je zou kunnen doen is de connectors eraf halen en de kabel aan de zender solderen. Dit zou minder verlies moeten geven.

@Maus De mannen met de diversity en directional antennes hadden zeker beter beeld dan de piloten met een bril en een Spironet antenne. Daarom wil ik ook graag eens een Diversity met 2 directional testen in de hal op verschillende plaatsen in de hal.

Verder iedereen bedankt voor het delen van zijn ervaringen. Op die manier wordt inderdaad duidelijk dat je moet zorgen dat de gehele link goed is. Er wordt inderdaad te snel gezegd dat de zender dus wel slecht zal zijn.

Mijn ervaring is nu dat staal de grootste boosdoener is. In diverse betongarages gevlogen zonder problemen. Heb in hal 11 mee zitten kijken met Maus en VinceBee en die hadden idd vliegbaar beeld en in kleur. Zelf haalde mijn Quanum bril de drempelwaarde niet eens waardoor hij op het synthetische ruisbeeld “no signal” ging. Wellicht kan dit met 2 patch antennes op een statief opgelost worden. Tips die ook het uitzoeken waard zijn, zijn de afgegeven vermogens op de diverse kanalen. Ik vloog op raceband 1 en 8, aan de rand van de band dus. Bij het meekijken met andere op deze frequenties ging mijn bril ook op “no signal” Bij het meekijken op kanaal IRC 3 en 5 was dit niet het geval. Bjorn die ook op raceband 1 vloog had ook geen vliegbaar beeld en kon daardoor niet vliegen. Zou kunnen dat kanalen 3 en 5 wat beter zijn doordat deze dichter bij de nominale frequentie liggen waarvoor de antennes zijn gemaakt. Kan natuurlijk ook doordat de ene vtx iets meer vermogen afgeeft dan de ander. Sowieso handig om beeldkwaliteit van te voren te testen omdat ik er ook achter ben dat je dit niet kan inschatten. Neem nu als voorbeeld een prachtig veldje hier in Amersfoort. Ziet er goed uit toch, leuke boompjes? Maar slecht vliegbaar, waarschijnlijk ook doordat dit veld geheel omringd is door stalen hallen.
Het feit dat mijn bril de drempelwaarde niet haalt ligt natuurlijk aan de bril maar geeft voor mij aan dat de locatie niet geschikt is om racen. VinceeBee vloog leuk rond maar normaal vliegt hij 2x zo hard, hij had dit ook nog nooit meegemaakt.

5.8gHz wordt ook gebruikt voor wifi.

Voor Android kan ik deze app aanraden: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl_BE

De volgende keer als je weer onverwachts heel slecht beeld heb kun je eens kijken of je bovenop een Access Point bent gaan zitten.