Verwisselbare Video zenders

Niet direct race track design maar wel sterk gerelateerd aan race wedstrijden.

Iedereen die bij de race in de JaarBeurs was heeft gezien dat 1) het lang duurt voor de volgende heat begint 2)er veel verwarring is over frequenties en 3) er veel (bijna iedereen) vliegen op hoge vermogens.

Nu is het plan om het ImmersionRC systeem te gaan gebruiken waarbij de organisatie de zenders beschikbaar stelt die dan door de racers gebruikt MOETEN worden. Deze znders staan voor ge programmeert op een vaste freq zodat er ook geen verwarring kan zijn tussen racers.
Racers verschijnen voor de heat, plaatsen VTx en pluggen de bril in de Rx met een kabel.

Nu heb ik vanmorgen met ImmersionRC een gesprek gehad over hun ervaringen. Di zijn prima maar er sneuvelen wel veel zenders. Dat komt omdat deze met klittenband bovenop de quad geplaatst worden met een SMA elleboog adapter voor de antenne. Je kan je voorstellen dat bij een crash de VTx en de antenne snel beschadigt zijn.

De vraag is dus, hoe kunnen we toch snel wisselen van VTx maar deze toch beschermt in de quad plaatsen.
Ik wil voorstellen de VTx onder de top plaat te plaatsen en met een elleboog door de top plaat vast zetten en dan de antenne erop.
Het is iets meer werk, maar dat zou op te lossen zijn door met 2 setjes te werken.
Terwijl 1 groep vliegt bouwt de vorige groep zijn VTx uit en de volgende groep hem in.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken zowel van het verwisselen per race als de inbouw mogelijkheden.

Zender onder de topplaat met klitteband en eventueel een bandje erom en een pigtail naar de antenne gaat prima hoor. Zelf bovenop met een pigtail naar antenne heb ik nog nooit een zender beschadigd in een crash.

je kan ook eens denken aan 3D geprinte doosjes ( met gaatjes voor warmte afvoer of half open ) die je ook met klitteband bevestigd. Vanuit daar gewoon een pigtail naar de antenne. Enige nadeel is dan wat extra gewicht maar daar heeft elke racer dan last van.

[member=315]Schiksie[/member] Daarom ben ik gek op dit forum. Goed idee met die 3D geprinte houder.Ook makkelijker met klitteband of strap vast te zitten.
Pigtail zat ik zelf ook al aan te denken. Geeft meer flexibiliteit over het waar te plaatsen van de zender.
Bedankt

Geen probleem :thumbup:

Best wel ruim op voorhand bekend maken zodat iedereen de nodige voorzorg kan nemen aangaande plaatsing, aansluiting,…
Of opnemen in technisch wedstrijdreglement?

En mensen die de quad al zo gebouwd hebben dat de VTX makkelijk verwisseld kan worden, even wat foto’s hier in dit topic plaatsen.

De antenne wordt dus ook mee geleverd?

Kan me voorstellen dat de antenne al vast op de topplate zit met daar al een pigtail aan. Velen vliegen toch al met de RCHP V2 van Immersion.
Dan hoef je alleen de voeding en 5V uit stekker eruit te trekken en de pigtail aan de VTX zijde los te schroeven.
Doordat je een pigtail gebruikt ben je wat flexibeler.

[member=194]Royce[/member] Dat klopt. Dat zou het makkelijker maken.
ImmersionRC had echter voor de Drone Nationals in de US ook nog eens link en rechts afwisselend tussen de kanalen om nog meer scheiding te krijgen. Doet niet veel maar alle kleine beetjes helpen uit eindelijk.

Dus in het ideale geval wil je de zender met de antenne leveren.

PS:
Als je dit doet moet de organisatie wel de antennes ook leveren omdat we ook de Rx leveren. Ander moet je ook steeds de antennes op de Rx aanpassen. Dus je staat klaar om te racen. Je krijgt van de organisatie een VTx en een antenne. Je plugged dan je bril in de Rx de al jlaar staat.

Mijn quad moeten 20 moertjes los dan kan de bodemplaat eraf, daar zit ruimte voor een immersionRC 600mw dus zou een raceVTX ook prima moeten passen (zelfde aansluiting en formaat toch?) Als de channel dips op dezelfde plaats zitten als bij de 600mw zijn deze na inbouwen ook bereikbaar vanaf de bovenkant. VTX is dan prima beschermd binnenin de quad.

[member=250]jaimevisser[/member] Het is juist NIET de bedoeling dat je de freq veranderd. De zenders zijn voor geprogrammeerd.
Je krijgt hem voor elke heat, plaatst hem. Vliegt en verwijder hem weer. Dan kan de volgende weer vliegen.
De VTx moet dus snel = eenvoudig uit te bouwen zijn.
Klittenband of strap. 2 pluggen en een antennte aansluitng.

[member=260]Wired[/member] Dat gaat hem dus niet worden in mijn quad :|. Heb er rekening mee gehouden dat ik snel channel switch moet kunnen doen, maar de hele vtx voor elke heat vervangen is echt niet mogelijk met een lowrider met interne vtx.

[member=250]jaimevisser[/member] dat is dus de reden dat ImmersionRC de VTx extern liet monteren in de DroneNationals.
Het grote nadeel hiervan is het grote aantal kapotte zenders want ze zijn nu wel heel erg exposed zo bovenop de quad.

Heb je echt geen mogelijkheid de opbouw aan te passen zodat je de zender wel kan wisselen?

we kunnen ook carbon boer zo ver krijgen om een kooitje te vrezen van 3mm dik koolstofvezel met 3mm spacers er tussen.
Hier in zou je ook speciale bescherming voor de SMA de mount/eleboog in kunnen mee ontwerpen.
Eventueel ook n mooi logotje in de behuizing vrezen en je hebt een mooi presenteerbaar pakketje! :smiley:

ik heb hier een mockupje gemaakt. Hierin heb ik willekeurige maten genomen dus kwa verhouding klopt 't niet exact maar dit is hoe het princiepe van zo’n kooitje zou kunnen werken:

@Wired, zal dit weekend eens een paar foto’s posten zodat je ziet hoe mijn quad in elkaar steekt.

een VTX bovenop de quad is ook een risico. gezien je met een maximale hoogte zit.
afgelopen zondag heb ik er een aantal het plafond zien raken :wtf: (Nee niet alleen ik :stuck_out_tongue: )
om niet onnodig risico te lopen zou ik ze toch tussen de plates houden op een of andere manier.
zal zo even een foto van mijne plaatsen. die ik juist zo heb geplaats om de VTX eruit te halen zonder de quad uit elkaar te halen en ik kan kanalen snel aanpassen (al zou dat met een uitwisselbare VTX niet nodig zijn)
mijne is beschermd en ik ben vrij mobiel. kwestie van 3 tieraps.

tevens zou ik elke SMA connector op de vtx met hotgleu beter fixeren. ook te zien op de foto als het goed is.

[member=369]MissStabby[/member], een combo van 3d-printed ABS en carbon zou ook mogelijk zijn, dit gebruik ik voor de body van mijn quad en is supersterk.

Gewoon een sma verlengsnoertje en die dan in het frame vast zetten.

vervolgens kan je dan super makelijk van zender wisselen aangezien je antenne al vast zit hoef je alleen maar een tyrap om je zender te doen.

Nog nooit een zender stuk gehad sinds ik dit systeem toe pas.

Het probleem is, niet iedereen heeft ruimte voor (andere/extra) een VTX in de main body.
Vooral van die 150mm’s of quads waar de onderdelen al zowieso op elkaar gecrammed zitten.
Ik denk dat als je iets maakt wat boven op de body of batterij kan zitten dat het het makkelijkste kan werken.

Als je ziet dat het instellen van 4 dipswitches al zo veel vertraging kan op leveren, dan is het vervangen van de VTX assembly binnen in de behuizing niet bepaald sneller. Tenzij je gaat voor een simpele click-on/strap-on/tiewrap-on versie die de gebruiker op elke manier vast kan maken aan zijn quad.

@kris '79 Zo heb ik hem ook zitten. Niet heel makkelijk om hem te verwisselen zo.
[member=178]StefanB[/member] Die kabeltjes zijn inderdaad handig en sparen je VTx. Zeker blijven gebruiken zo.

[member=369]MissStabby[/member] Mooie mockup en prima idee. Ik ben het wel eens met de opmerking dat de quad wat hoog wordt op die manier en je moet nog ruimte overhouden om je batterij te bevestigen. Maar zeker de moeite waard om eens verder te ontwikkelen.
Nu nog iemand vinden met een watersnijder om er een paar te maken.

Ik lees dat de meeste het geen probleem vinden om ook de antenne aan te sluiten naast de connectors voor power en video.
We zullen het gewoon eens moeten proberen.

[member=260]Wired[/member], Ik had vernomen dat [member=272]pufpuf[/member] iemand kende die kon watersnijden.
Als ik precies weet welke vtx + antenne cloverleaf gebruikt word (en daar eventueel een van kunnen opmeten) zou ik wel iets nauwkeuriger in elkaar kunnen zetten.