Verschillende race klassen?

Omdat ik veel te veel tijd doorbreng met nadenk over het organiseren dacht ik, ik gooi het maar een in de groep :slight_smile:

Er is nog al een verschil in performance tussen quad met 3s en 4s batterijen. Ik heb ook wel eens een video gezien met 6s wat helemaal belachelijke resultaten oplevert.

Mijn vraag is dus zou een race klasse moeten voorschrijven met welke batterijen en props je mag vliegen of moet dit vrij zijn?
Je kan ook beide doen, dus een 250 quad 3s 5x3 prop klasse en een 4s 250 quad 5x4 bullnose klasse maar ook een vrij klasse waar alles mag.

Het probleem dat ik zie dat je veel klasses krijgt met in sommige te weinig deelnemers. Laat me weten wat je denkt dat het beste is.

Volgens mij wordt er vooral verschil gemaakt tussen 3S en 4S klassen. Daarnaast het formaat.
Verdere invulling van de setup maakt niet veel uit.

Uiteindelijk zal het ook van de skillzzz afhangen. Weet zeker dat er 3S vliegers zijn die 4S piloten eruit vliegen.

Als je zou kiezen voor 3S en 4S klasse en dat zou combineren met een minimale race-tijd van zeg 4 minuten dan zorg je er in ieder geval wel voor dat een set-up die keihard gaat maar die in 1 minuut de accu uitput niet beloond wordt. Dan reguleer je het ‘vermogen’ daarmee al enigszins.

ik denk dat er ook in de toekomst een Micro klasse komt
het spul word steeds kleiner .

Eigenlijk moet je 2 klasses hebben:

• Beginner
  • Pro

Beginner klasse:
Een simpele baan met 2 vlaggen zonder gates of eventueel een grote gate wat makkelijk doorheen te vliegen is voor een beginnend piloot.

Pro klasse:
Kleinere gates en hogere moeilijkheidsgraad track, zoals bijvoorbeeld meer gates, meer obstakels en meer bochten.

Uiteindelijk is de piloot doorslaggevend en je krijgt geen eindeloze discussies over setups waarmee je uiteindelijk in 20 lege klasses uitkomt.
Een 3s setup is niet per definitie nadeel tegenover 4s of zelfs 6s en zo ook niet 5inch vs 6inch.

Ik vind het idee van 3s 5x3 en 4s 5x4 wel een goed idee, dan zitten de quads qua vermogen dicht bij elkaar en komt het echt op de piloot aan.

dan zou je eigenlijk 2 tracks klaar moeten hebben staan tegelijke tijd
dat je kunt overschakelen een veld ander veld
dan kan de een ze eigen klaar maken terwijl de ander vliegt
je hebt wel meer ruimte nodig maar wel fijner
steeds de tracks aanpassen misschien gedoe?

yup zo wordt het internationaal nu ook gedaan.
Ik was uitgenodigd voor komend weekend in frankrijk door hobbyking op een van de eerste serie races wat zo opgezet is.
2 banen is geen probleem. Vtxen uitdelen voor de race en heb je frequentie management te pakken. Eerst beginners en dan pro. De baan kun je ook zo opzetten dat je die op 2 manieren kan vliegen :wink:
Het is meer een gedoe om alle setups te klassificeren ;). 3s 4s 5s 6s…180size…250size…300size…4inch 5inch 6inch.
6x3 6x45…pffffff. Dat wil je echt niet doen.
Gewoon internationale standaard aanhouden.

Setup bepaalt de tijd niet zoveel als de piloot en de track.

Was? Je gaat niet?

[member=284]BorisB[/member] Ben het wel met je eens. Je kan te veel klassen maken. Maar 2 of misschien 3 zou moeten kunnen.
Ik zie niet echt het voordeel van 2 tracks. Je kan alleen maar je spullen klaar zetten. Aanzetten kan toch nog niet. Moet strak georganiseerd worden.

Wie vliegt er op 3 en 4s en zou je een wedstrijd altijd op 4s vliegen omdat het sneller is?

Je zou inderdaad ook kunnen opsplitsen op 2s/3s en 4S en hoger. Zo deden ze het in duitsland ook zag ik. Ook al zegt dat niet alles over de snelheid heb je een beetje scheiding. Een 3s 6inch setup kan sneller zijn dan een 5inch 4s setup enz.

Maar eerlijk gezegd is een baan veel beter. Een simpele ronde track met 2 vlaggen kunnen de meeste afmaken, maar als je een pro baan met een stuk of 4/5 gates opzet met wat bochten slaloms denk ik dat je 80% uitval krijgt en dat is ook niet leuk.
Je wilt beginners ook een kans geven.
2 banen hoeft niet zo lastig te zijn als dat je denkt. Je gebruikt een klein gedeelte van de huidige baan :wink:

[member=284]BorisB[/member] Heb je weer helemaal gelijk in.

Ik zat zelf aan het volgde te denken.
Voorrondes op een niet al te moeilijk parcours. Dan wat moeilijker voor de volgende rondes.

Het punt is je ziet altijd veel uitvallers. Je wilt als organisator wel een race en niet een waarbij de laatste die nog vliegt de winnaar is.

Is ook een idee. Dat heeft dan ook weer zijn nadelen denk ik, want je wilt ook op een specifieke baan invliegen als deelnemer tijdens de oefen sessie. Lijkt mij dan…maar dan kan per persoon anders zijn.

Belangrijkste is dat iedereen een beetje fun beleeft en aan racen kan komen :). En je wilt dat ze allemaal een kans maken om te eindigen. Meeste onderschatten soms ook hoe lastig het is.

Maar de baan is wel echt bepalend vind ik. Sommigen hebben al moeite om door een gate te vliegen, dus laat maar staan 4 gates en dan ook nog eens met andere quads om je heen[emoji1]

zat ook te denken dat een kwalificatieronde ook handig is om de klasses te scheiden :).
Dan beoordeel je meteen de piloot en zijn setup in de juiste klasse en heb je altijd even veel deelnemers in beide klasses

In Bexbach was de baan ook vrij complex, er waren een aantal races waar niemand de eindstreep haalde.

Ik werd overigens ingemaakt door een jochie met een 180 sized frame, dus ook dat maakt op een wat complexere baan weinig uit.

Dat is mijn ervaring met races ook :). De falings percentage ligt erg hoog. Meerdere racers, spanning, koud vliegen…vooral dat laatste…dat is degelijk anders als lipo na lipo vliegen op een veldje waar je rustig wat stick gevoel opbouwt.

Setup is een beetje belangrijk, maar het komt echt neer op de baan.
Met een ferrari kun je ook niet snelste zijn op een kartbaan :slight_smile:

ik vlieg 3S 4S 3 blade 2 blade , kan nou niet zeggen dat de ene sneller is dan de ander , ligt er maar net aan gewicht ratio en welke props en welk frame ik gebruik ,
en vlieg soms met een 3S een 4S eruit , beetje stick curve erbij hoppa ,
denk dat klas bepaling best lastig is ,
en denk dat wat Boris zegt wel het meest voor de hand liggend is ,
noobs medium good and experts , of zo ,
als je elke quad afzonderlijk moet controleren op gewicht motors kv en props ,
maar wie bepaald wie een noob of een expert is , want als ik nou tussen de medium en noobs ga vliegen , dan is niet zo moelijk om nummer 1 te zijn ,
het is ook on eerlijk als iemand een puch heeft en tegen een porche moet gaan racen ,
dus denk dat er wel een beetje verschil moet zijn , :smiley:

Maar wat zeggen jullie nu, wel of niet verschillende classes maken en zo ja welke classen moeten het dan worden?
Als je met een 180 in de 250 klas kan winnen zegt dit dan ook niet wat over de race track?

Ik zit er ook een beetje mee dat ik niet weet hoeveel aanmeldingen ik kan verwachten als ik zeg dat er geen minimum skill level is. Misschien dat we dan voorrondes moeten houden. We zouden dus kunnen zeggen dat de x snelsten van eerdere races zich plaatsen voor de final in April 2016.
Nadeel is dan wel dat als ik Charpu of FInalGlide hiernaar toe weet te krijgen ze zich niet gekwalificeerd hebben. Geef ik die een wildcard :lol:

Klasses indelen op materiaal. Aantal cellen, Kv motoren of maat props ofzo.

Skill kan alleen verdeeld worden door middel van kwalificatie rondes.

yup kwalificatie rondes is de beste manier!

Gewoon iedereen kwalificatie laten vliegen…snelste tijden bij mekaar enz.
Kun je met net zoveel indelen als je wilt.