USB soldeerbout

Eerder hadden we in een whatsappgroepje over het on-site solderen. Gas zou een optie kunnen zijn al vind ik dat behoorlijk link.

Hoe kijken jullie naar een soldeerbout die gewoon op 5V behoorlijk heet wordt? Vaak heb ik wel een laptop mee of heb ik zo’n powerbank mee voor m’n telefoon. Daar kan dit makkelijk op aangesloten worden, lijkt mij.

Ben benieuwd of iemand zich hieraan durft te “branden” :stuck_out_tongue:

En die is maar 8W? Of zie ik dat nu verkeerd… Dat is toch veel te weinig om te solderen dan toch?
Houdt hij zijn warmte dan wel lang genoeg vast om een stroom kabel los te krijgen?

Er zijn ook soldeerbouten van 30W met een XT60 aansluiting. Kun je op je Lipo gooien.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29828__Soldering_Iron_30watt_12v_3s_XT60_Plug.html

Lijkt me beter geschikt dan die 5V…

Weet niet zo goed hoeveel watt je minimaal zou moeten hebben maar als je het idd daarmee vergelijkt…Dat is waarschijnlijk nog handiger. Die lipo’s liggen er toch voor het oprapen :stuck_out_tongue:

Haha yep!

Ik gebruik zelf een 50W soldeerbout (met regelbare temp.) en dat gaat net wanneer ik de dikkere lipo kabels op een PDB moet solderen.

Solderen is iets wat ik niet op het veld WIL doen.
Neem liever een 2e quadje mee dan een soldeerbout iig.

[member=141]Freakert[/member] Een beetje hobbyist is niet bang voor wat soldeerwerk op het veld.
Ik neem al jaren een gas soldeerbout mee en dat heeft mij al vaak uit de brand geholpen. Ook mede vlieg buddy’s hebben hier profeit van. ;D

Los daarvan is die usb soldeerbout leuk als handen warmer maar meer zie ik het ook niet doen. :lol:

Ben er niet bang voor hoor :slight_smile:

Het is meer dat bijna nooit een mooie soldeerverbinding krijgt.
Of de bout blijft te koud, of je tin, of je werkstuk.

Dat is iig mijn ervaring.

Ook precies de reden dat ik tegenwoordig een backup quad bij heb :wink:

Heb zowel een soldeerbout als een hot glue gun met xt60. Natuurlijk is het niet ideaal. Maar vanmiddag daarmee wel mijn cam weer vast kunnen zetten en door kunnen vliegen.

Yup ik was er blij mee na een rit van twee uur :clap:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29828__Soldering_Iron_30watt_12v_3s_XT60_Plug.html

Ideaal! al meerdere keren moeten gebruiken… alleen nog niet voor mezelf ;D.
Werkt ook op 4s(bij mij dan).

Ik heb een gassoldeersetje van de Aldi. Is iets langer dan een Edding stift en kan er alles mee solderen. Is ook prima te gebruiken om een bbq mee aan te steken :slight_smile:

heb sinds kort ook een gassoldeerbout en viel me eigenlijk reuze mee. ik weet nog niet hoe hij buiten soldeert heb hem binnen uitgeprobeerd. Als hij koud is spuugt hij vlammetjes uit wanneer hij warm is merk je er eigenlijk weinig van dat het op gas is en vermogen genoeg. kan natuurlijk ook bij je auto solderen alleen dat is weer een afweging die je moet maken m.b.t. je interieur :wink: