Taranis functies niet meer beschikbaar na firmware update

Ik kom er niet meer uit…

Bij het installeren van de Liftoff game stond ergens dat je met de laatste firmware van de Taranis moest werken.
Ik denk nou… mooi moment om de firmware eens te updaten. Ik kom bij OpenTX terecht en vind daar 2.1.6.
Mijn oudere firmware zat ergens op 2.0.9 geloof ik. http://www.open-tx.org

Via de Companion de 2.1.6 firmware geïnstalleerd. Tot zover geen problemen.
Bij de eerste keer aanzetten viel me al op dat het voltage van de Lipo (via telemetry) niet meer weergegeven werd.

Ik had een schakelaar op de Taranis zo ingesteld dat hij de RSSI kon roepen en het voltage van de Lipo.
Ook kon ik bij het telemetry scherm (page lang ingedrukt houden) de Cell, Cells en RSSI aflezen.
Vanavond eens in gedoken. Blijkt dat bij ‘logical switches’ de optie ‘cell, cells en RSSI’ niet meer in de derde kolom ingesteld kan worden. Staat er domweg niet meer tussen.

Heb ik iets gemist? Moet dit nu op een andere manier? Hoe krijg ik het voltage van de Lipo weer op mijn Taranis zichtbaar?
Verkeerde firmware misschien?

Bij versie 2.1 is het hele telemetrie gebeuren op de schop gegaan, denk dat je daar het een en ander opnieuw in moet stellen. Als je van 2.0 komt zijn waarschijnlijk alle telemetrie settings gewist.

Check http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=7239

Voltage is A1 en A2 in de nieuwe firmware.

Top mannen! Ik zal er aankomend weekend eens in duiken.

Goedzo Roy, kan ik straks zonder kopzorgen upgraden. ;D

Nou, die A1 en A2 stonden er niet tussen. Gisteravond nog even snel gekeken…
Moet er dus weer wat verder in duiken!

EDIT:
Nog heel even snel de link van [member=190]Herman[/member] bekeken.
Alles lijkt nu via sensors te lopen in het ‘telemetry’ tapje.
Zou ook automatisch gedetecteerd moeten worden van wat ik nu lees.
Nu nog kijken of dat ook zo is en hoe ik het gekoppeld krijg aan een logical switch…

Ik wacht er ook mooi mee ha ha. Heeft Lift-off perse 2.1 nodig dan ?

Geen idee. Er stond dat je de laatste firmware moest installeren. Leek me een mooi moment.
Maar kan me niet voorstellen dat de oudere versies niet werken.

Ik heb de laatste stabiele versie op mijn Taranis staan en werkt perfect. Versie is 2.0.17.

Ik zit nu op 2.1.6… Waar download jij die dan?

Staat gewoon op de download site van OpenTX.org

Kijk onder het kopje ‘OpenTX 2.0 branch’, daar staat de laatste stabiele versie 2.0.17.

Werkt met Liftoff en geen conversie m.b.t. telemetry aanpassingen. Als je nog een kopie hebt van je modellen van voor de upgrade naar 2.1, dan kun je waarschijnlijk nog wel downgraden.

Ik heb dus weer één of andere Beta te pakken… was met niet helemaal duidelijk.
Eerst maar eens testen, misschien werkt het wel goed. Kan ik altijd nog terug.
Heb van alles een backup gemaakt.

2.1.6 is geen beta. Zijn nu twee “branches”, de 2.0 en 2.1. Van de 2.0 is de 2.0.17 de laatste release, van 2.1 de 2.1.6. In 2.1 is telemetrie compleet herschreven voor meer flexibiliteit.

Om het makkelijker te maken allemaal zeker :wink:

Ik ga het dit weekend eens allemaal uitspitten.

Ik moest inderdaad eerst mijn sensors updaten of zoeken. Daarna werden ze zichtbaar voor de telemetry. Is bij mij toch echt A1/A2 :lol:

Zit exact met hetzelfde, ook game geinstalleerd, en helaas dit draadje niet gelezen

A1 en A2 geven alleen het voltage ergens van/voor op het board,

Wat nu ontbreekt is de functie CELL, die het voltage van je je laagste cell weergeeft (wat ik gehoord heb, echter hoe kan ie dat weten, de balanceerkabel is toch niet aangesloten? Weer eens gevalletje klok gehoord, maar weet niet waar de klepel zit)

Functie cells is er nog wel, die geeft totaalvoltage ( moet je dus door 3 of 4 delen)
Ook is er een VFas, wat die verschilt van Cell weet ik niet
Vond het wel makkelijk, hoefde ik niet iedere x het rekensommetje te maken

Ook staan er nu allemaal rare icoontjes in het startscherm die op de sticks moeten lijken? Vind het er niet duidelijker op geworden…

Hier wat visueel uitleg

Mooi dat je nu ook een geluidsvolumekmop kan maken (of kon dat al?)

Dat kan met firmware 2.0.x ook, ik heb het ook op 2.0.17. Verrekte handig, wordt niet heet hele huis wakker als ik het hobbyen ben. :wink:

In de LUA documentatie op open-tx.org staat een voorbeeld LUA script voor het automatisch berekenen van de cell voltage, onafhankelijk van het aantal cellen. De berekende waarde is dan weer beschikbaar als een variabele in de logical switches.

Zie hier: https://docs.google.com/document/d/1ILh9lSW4d05qJD2rSKxep0WnJUfNCcAPCafKZeESweE/mobilebasic?pli=1#h.g2ulrfprjwnd

Zie hier voor een uitgebreidere versie: http://rcsettings.com/index.php/viewdownload/13-lua-scripts/127-automatic-cell-voltage-alarm

Volgens mij bied dit wel een goede oplossing voor het ontbreken van de cells in firmware 2.1

ben al begonnen,

schrijf het maar even van me af:
lua geactiveerd in openTX,

de AcellV.lua file gecopieerd in SCRIPTS\MIXES folder op SD card
de celdet.wav file gecopieerd in SOUNDS\en folder op SD Card

ik krijg nu een extra Pagina LUA-SCRIPTS op de taranis
bij LUA1 selecteer ik nu ACellV echter aan de rechter kant staat dan <error

in de telemetriesettings kan ik Vcell nu selecteren, echter die geeft geen readout.

Je kan alleen maar A1 of A2 selecteren, echter die geven volgens mij geen readout van je lipovoltage

Heb nu maar Vfast laten staan

wat doe ik fout?

@ killabee, heb jij al 2.1 er op staan? Lees dat veel scripts nog voor de 2.0 zijn,
Ben benieuwd of het al iemand wel gelukt is