Stroommeting propellers

Hoi,

Ik heb een serie verschillende propellers en was benieuwd wat de stroomopname is. Ik heb wat 6040BN props gekocht en gebruik zelf 12A ESC’s. Om te voorkomen dat ik mijn ESC opblaas heb ik een test gedaan met al mijn verschillende props.

Met een multimeter meet ik de stroom naar de ESC (de stroom van de ESC naar de propellers is altijd lager). Propeller er op en dan via laptop in cleanflightt een prop aanzetten en optoeren tot maximaal; de quad goed op het buro vastdrukken. Op de multimeter is dan het stroomverbruik af te lezen.

Meetopstelling:

Dit zijn de resultaten:

Gemfan 5030 ABS: 6,9A
Gemfan 5040 ABS: 8,6A
Gemfan 5040 Carbon: 8,6A

Gemfan 6030 Carbon: 9,25A
Gemfan 6040BN Carbon: 11,50A
Dal 6040: 12,10A

Dus zelfs met de GF 6040 Bullnose kan ik schijnbaar op mijn 12A ESC’s vliegen.
Waarschijnlijk de Dal ook nog wel daar ik aanneem dat het opgegeven maximale vermogen van de ESC een veiligheidsmarge bevat.

Of zijn er gebruikers die andere ervaringen hebben en het afraden om deze props op een 12A ESC te zetten?

Dit is op 3S neem ik aan?

Als de uiterste waarde 12,1A is en je hebt 12A ESC’s, dan zit je prima.
Die 12,1A is op full throttle neem ik aan? Je vliegt bijna nooit full throttle.
Al zou dat met 3S misschien vaker het geval zijn. Ik denk nog teveel vanuit 4S…

Dan nog heeft elke ESC een burst van 10 seconden. Geen idee hoeveel dat bij jouw ESC is.
Zorg gewoon dat de ESC’s goed gekoeld zijn, dan kan er weinig verkeerd gaan.

Het is belangrijker om te disarmen tijdens een crash. Wanneer je crashed kan het zijn dat enkele motoren
proberen de crash te compenseren. Alleen ben je gecrashed en krijgen ze dus geen tegenreactie
waardoor ze op vol vermogen door kunnen blijven knallen. Zonder koeling kan je ESC dit niet lang vol houden.
Leer dus snel disarmen, dan is er niets aan de hand. Maar er kan altijd wel een keer een ESC kapot gaan hoor. Dat hoort er gewoon bij.

Pas wel op wanneer je overstapt op 4S. Als je dan gaat meten zul je zien dat je met de zwaardere props dik boven de 12A uit gaat op full throttle.

Hoi Royce,

Ja dit is op 3S.
Mijn ESC’s zitten op de arm en worden dus ook goed gekoeld.
Alle metingen zijn op full throttle en daar kom je inderdaad bijna nooit.

Zou toch een marge inbouwen. Als je snel een bocht ingaat en je geeft vol vermogen gaan de stromen volgens mij toch hoger liggen dan een statische meting. Je moet de quad afremmen van de voorwaartse snelheid en versnellen in de andere richting. Of denk,ik nou verkeerd :?:
Als je naar 6" prop overstapt zou ik,toch naar de 20 A ESC overschakelen…

Als ik het gedrag van de propeller vergelijk met pomptechniek (mijn vakgebied) dan lijkt het me dat mijn testopstelling waar de propeller tegen het buro blaast, en daardoor dus meer tegendruk krijgt, de motor meer stroom gaat opnemen dan wanneer hij in de lucht hangt. Even los van dynamische effecten zoals snel wenden en gas geven.