Stotterende motoren, Help!

Hallo allemaal,

Ik ben een poosje geleden begonnen met mijn emax nighthawk 250. Dit is zeg maar mijn quad om het vliegen onder de knie te krijgen. Ondertussen ben ik begonnen met mijn nieuwe bouwproject waar ik dan ook mee wil gaan FPV vliegen. Maar nu ik mijn frame opgebouwd heb ondervind ik problemen met mijn motoren en ik krijg het er niet uit. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee, want ik kom er echt niet meer uit. Allereerst hieronder een opsomming van de gebruikte producten:

Lumenier QAV250 G10 Frame
Naze32 Acro met Cleanflight (nieuwste stable firmware)
Tiger Motor MN1806
Tiger Motor S12A 12A ESC met BEC
GemFan 5030 Props
FrSky Taranis X9D Plus zender
FrSky D4R-II Ontvanger
Turnigy Nano Tech 2200mAh 45-90C

Nadat de grove bouw voltooid was zodat ik mijn quad kon testen viel mij op dat de motoren stotteren. Ik weet niet zo heel goed hoe ik het moet uitleggen maar het lijkt wel alsof de motoren soms niet de juiste pulsen krijgt. En dan met name zo tussen de 35% en 50% Throttle. Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd om het een en ander uit te sluiten. Deze zijn als volgt. Allereerst heb ik mijn ander zender en ontvanger van mijn emax eraf gehaald en geplaatst in de QAV. Bij de Emax had ik geen problemen maar met deze uitwisseling heb ik nog steeds dezelfde problemen de motoren stotteren nog steeds. Vervolgens alle gegevens van de Emax uit Cleanflight gekopieerd naar de naze32 van de QAV. Nog steeds problemen. Ik heb mijn Naze32 uitgewisseld met mijn spare Naze32. Ook dit mocht niet baten, de motoren blijven stotteren. Hierna heb ik de QAV aan Cleanflight gekoppeld en een motortest uitgevoerd. Alle motoren zijn in balans en stotteren niet tijdens de motortest. Ik heb dit zowel met als zonder props uitgetest zelfs per individuele motor of alles tegelijk. Dus met aansturing vanuit Cleanflight geen enkel probleem en dus geen stotterende motor. Nu zou je verwachten dat het aan de zender zou liggen maar dit heb ik al uitgesloten door een andere zender en ontvanger erop aan te sluiten. Hiermee had ik namelijk nog steeds deze problemen. Heeft iemand enig idee wat ik over het hoofd zie of fout gedaan heb?

Hieronder een filmpje, ik houd de quadcopter niet vast ik begeleid hem alleen maar. Dit gebeurt dus ook tijdens gewoon vliegen.

Ik hoor het heel graag van jullie! Elke tip is welkom!

Alvast bedankt groet Bas

Zonder filmpje valt hier bijna niks over te zeggen :wink:

Filmpje is in de maak en vervolgens onderweg. Sorry maar ik ben nog erg groen met forums :oops:

Doet hij dat ook als je er mee vliegt? Als hem vasthoudt ben je met de regelaars aan het vechten, en ik kan me voorstellen dat dat gaat stotteren… ?

Ja klopt doet hij ook als hij vliegt. Het is net alsof hij zijn eigen leven leidt. met name rond de 50% throttle. Als hij aan het hoveren is kan hij spontaan in een keer gas erbij geven.

Welke firmware staat er op je ESC’s?

Geen idee zou ik uit moeten zoeken hoe ik dat kan zien. maar in ieder geval de originele fabrieks firmware.

Denk eerder aan een slecht contact ergens dat bij trillingen begint te begeven. Heb dat ook ooit gehad bij mijn flip260

Je kunt ook hier een cursus volgen .

De eerdere BlHeli software had nog wel eens ‘stotter’ problemen. Voornamelijk met 2300 motors volgens mij.
Alleen was dit volgens mij bij full throttle en niet ergens rond mid-stick. Je zou nu dus Blheli 14 moeten hebben.

Als de quad niet vliegt heb je niks aan zo’n filmpje :wink: (Of moet zijn dat je hem tijdens het vliegen ook constant vast houd? )

Wellicht het zelfde probleem als ik had met mijn afro’s. Zie deze topic. Heb het opgelost door te upgraden naar BLHeli firmware.

Dat dacht ik ook maar waarom vertonen de motoren dan niet hetzelfde probleem als ik ze aanstuur vanuit cleanflight met motor features? Dan draaien ze namelijk prima.

Ik heb ondertussen de ESC’s opnieuw gecallibreerd, probleem blijft.
Looptime naar 2400, probleem blijft.
PID controller naar luxfloat (stond op multiwii (old), probleem blijft.

Ik blijf het raar vinden dat de motoren blijven “sputteren” bij een vast throttle van ca. 50%. Dit gebeurt zelfs met 2 verschillende zenders en ontvangers. En via cleanflight motortest draaien ze soepeltjes en “sputteren” ze niet…???

Dus iemand die nog andere geniale ideeen heeft hoor ik ze heel erg graag. Ik heb tevens een email naar GETFPV.com gestuurd in de hoop dat zij ook nog ideeen hebben

Zit in je PIDs ergens…Waar komen we alleen achter als we een filmpje van een vliegende quad te zien krijgen

Kijk deze iig eens:

Verdwijnt die trilling weer boven de 50%? Alleen rond mid-stick dus?

Ja klopt boven de mid-stick verdwijnt het weer. Ik heb zojuist een testvlucht gemaakt misschien kunnen jullie dat wat meer mee. Dit is met de standaard PID’s van Cleanflight (Multiwii old). Helemaal niks veranderd zeg maar. Het is alleen lastig te zien op film. misschien wel goed te horen. Je hoort ook dat er nu nog over het gehele throttle gebied oscillaties zitten.

Filmpje volgt die is nog aan het uploaden.

Als je echt wil weten wat het is kan je er een openlog aan hangen. Die ontgaat niks, en dan kan je in ieder geval zien wat er naar je ESCs gaat, en waarom.

Een stuk slapper tunen is een makkelijke test. Als het dan weg gaat weet je dat het ‘gewoon’ uit de regelingen komt. Istie waarschijnlijk niet vooruit te branden, maar dan heb je in ieder geval een fatsoenlijk startpunt.

[quote author=Freakert link=topic=866.msg7579#msg7579 date=1441647058]
Zit in je PIDs ergens…Waar komen we alleen achter als we een filmpje van een vliegende quad te zien krijgen

Ik hoop dat je gelijk hebt! Alleen dan de vraag wat zijn de juiste waarden en hoe vul ik ze juist in. Je hebt namelijk zoveel waarden. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen en hoe.

Ik heb echt geen idee… het klinkt niet echt als PID’s die niet goed staan. Bij full throttle zou je het misschien nog zeggen, maar bij het hoveren en andere bewegingen klinkt het meer als haperen.

Ik kan niets anders bedenken dan dat de software op de ESC’s misschien geüpdatet moet worden.
Dat heeft al veel problemen met raar lopende motoren opgelost.

PID probleem en ESC probleem.
Het oscilleren zijn duidelijk je PIDs en het uitvallen/stotteren ligt aan je ESC software.