starters kit

beste lezers,

ik ben al een paar dagen aan het struinen in het forum naar wat het me ongeveer gaat kosten om compleet beginner fpv set aan te schaffen. maar echte totaal bedragen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. ( ik kijk vooral in de beginnersvragen)

zijn er mensen hier die mij kunnen aangeven van dit setje kost ongeveer zoveel en is prima om mee te beginnen. dan heb ik een indicatie.

ja ik wil heeel graag FPV racen maar heb geen geldboompje. ben al flink op weg met sparen :wink:

groetjes Tim

Het lastige hierin is dat je juist allerlei verschillende componenten kunt combineren, en dat er dus niet echt zoiets is als een standaard startsetje. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, en daarnaast is het de vraag of je ‘strategisch’ wilt aanschaffen of niet. En dan bedoel ik of je een frame koopt dat vrij duur is maar minder snel stuk gaat, of een goedkoop frame dat sneller stuk gaat, en of je direct lange termijn denkt of ‘eerst maar eens proberen’ (Fatshark bril vs Banggood cheapo bril).
Ik denk dat als je je best doet dat je met ca 500 euro een complete set zou moeten kunnen hebben.

In vergelijking. Een volwaardige hoogwaardige setup kost je zo’n 1500 euro als je alles nieuw moet aanschaffen.
Afstandsbediening: FrSky Taranis + D4R-II = 250,- (deze zender wordt zeer veel gebruikt)
FPV bril: Fatshark Dominator V3: 400,- (ook een veel gebruikte FPV bril)
Kant en klare quad: ImmersionRC Vortex Pro: 520,-
Lipo accu’s: Voor 4 tot 5 lipo’s van gemiddelde kwaliteit ben je zo’n 100 euro kwijt.

Vergeet niet dat je daarnaast nog een Lipo lader nodig hebt, reserve onderdelen en veel props!
Dan kom je wel op zo’n 1500 euro uit voor een kwalitatief goeie setup.

Ga je de quad zelf bouwen met goeie onderdelen, ben je ook zo’n 400/500 euro kwijt.

Zoals Bjorn aangeeft kun je waarschijnlijk ook voor 500 euro een complete set bouwen, maar dan bouw je met goedkope onderdelen.
Goedkoop is duurkoop houdt ik altijd in mijn achterhoofd. Ik zou eerder naar een tweedehands setup zoeken.

Kijk eens op Multirotorparts.nl of Quadcopterenzo. Dan krijg je een beetje beeld van wat alles los kost.

Vortex is ideaal, echt plug en play [emoji108]

Dat is maar net wat je ideaal vindt. Ik vind het bouwen mssn nog wel leuker dan het vliegen zelf :slight_smile:

€1500,- vind ik wel erg ruim. Daar zit je snel met een frame van 100,- en motoren van 25/stuk en fatshark van 300-400, maar dat betekend niet dat het noodzakelijk is. Met wat andere keuzes (en ja, wat mindere kwaliteit) moet het met iets meer dan de helft daarvan ook lukken.

Maargoed, voor je quad zelf tik je bij ‘goedkoop’ al snel €250,- aan (incl. 6 batterijen en oplader a 110,-, maar excl. fpv spullen en reserve onderdelen).
Voor een fpv bril kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Quanum V2.

Er zijn goedkopere zenders dan de Taranis. Bijvoorbeeld de Turnigy 9x, maar met wat url=http://blog.oscarliang.net/turnigy-9x-transmitter-modifications/ mods [/url] kom je hiervoor ook alweer op €160,-.

Voor fpv ben ik in eerste instantie gegaan voor een goedkoop setje. Ik had een goedkope camera die ook nog eens niet goed in m’n frame paste. Had ik kunnen voorkomen door niet zo ongeduldig te zijn en beter research te doen (en opletten bij bestellen, want had gewoon de verkeerde aangeklikt). Mogelijk dat mijn goedkope vtx gister is gesneuveld, maar dit is te fixen en ik kan er 3 van kopen voor 1 immersion zender. Goedkoop=duurkoop is zeker een bewust risico dat je neemt. Soms gaat t goed, soms koop je prut. T zijn allemaal afwegingen die je voor je jezelf moet maken en per onderdeel kan de keuze voor kwaliteit of goedkoper natuurlijk verschillen. Er staat genoeg info op internet om te kunnen bepalen waar je veilig voor een goedkoper alternatief kunt gaan.

Vergeet daarnaast geen spullen als lijmpistool en soldeerapparaat. Kost je ook zo weer 50,-.

Ik wilde een excelletje toevoegen, maar xlsx is geen toegestane bijlage extentie.

Even je xlsx zippen. .zip is wel toegestaan.

ik heb veel van mijn spullen 2e hands gekocht dat scheelt ook aanzienlijk, ook in sommige gevallen makkelijker om aan spullen te komen die je anders uit het buitenland moet bestellen. ik heb voor 230 een blackout g10 met t-motor setup(zonder fpv) gekocht. Voor 50 euro vtx vrx en camera set met antennes. Verder dan nieuwe quanum maar pas na het geprobeerd te hebben met spullen die ik al had namelijk een fotostatief, oude lcdtv en jumpstarter. turnigy 9x op de kop getikt en bij de blackout zat al een lader en 4 gebruikte accu’s inbegrepen. Bij 2e hands quads moet je wel een beetje oog hebben voor wat goed is. Je kan ook op marktplaats advertenties vinden van mensen die die dingen in elkaar zetten voor de verkoop met een frame van 10 euro en alles zo goedkoop mogelijk maar die zou ik zelf niet nemen. Zeker omdat je na je eerste vlucht wel eens wat ruw neer kunt komen :smiley: sommige gebruikte quads hebben ook meer chinese setups met dys motoren bijvoorbeeld en esc’s terwijl de duurdere cobra motoren hebben met goede esc’s en geen replica frame maar een echte blackout.

Als je begint heb je ook nog niet gelijk fpv nodig omdat je eerst LOS gaat leren vliegen, dan kan je met een quad zonder fpv, zender, lader en accu’s al uit.

Verder heb ik zelf de Quanum en voor mij is dit echt een prima bril. Op internet de meningen gevonden dat je goed het gevoel hebt om in je drone te zitten. De immersion factor(niet van het merk), maar mensen vinden hem vaak oncomfortabel en hebben moeite met de lens/brandpunts afstand en krijgen zo last van hun ogen. Maar voor mij persoonlijk zit hij prima(ik gebruik niet eens de rubbers die normaal je gezicht raken) en ik heb ook geen last van mn ogen. Andere mensen zouden hem misschien kopen en na 3 maanden gaan voor een fatshark

Ik heb voor 900 euro een hele mooie setup bij elkaar gekregen, hij is alleen niet race klaar, maar na mijn eerste ervaringen ben ik daar voorlopig ook nog niet klaar voor.Mij werd ook vertelt dat je het gewoon voor de fun moet doen, koop wat je wil, je hoeft echt niet alles te hebben wat iedereen heeft. Mijn Turnigy I10 en mijn 2e hands Fatshark Attitude V2 doen het prima en ben er ook erg tevreden over.

Met 900 euro heb ik een ZMR250 met cobra 2206 en little bee, Turnigy I10 zender, 2e hands fatshark attitude V2, 4x 4s lipo, oplader voor me lipo’s en zelf een Xiaomi Yi bij elkaar gesprokkelt!

Die motoren zeggen dat je quad raceklaar is :wink:

Maar ben het er wel volledig mee eens dat je niet persee het beste van het beste of het duurste nodig hebt om jezelf te vermaken.
Vaak lukt dat al prima met budget spul.

Blijf wel zo ver mogelijk bij de ARF zooi vandaan. Die moeten vaak eerst helemaal verbouwd worden voor het ergens op lijkt, en dan ben je al meer kwijt als gelijk wat leuks zelf bouwen.

aan de andere kant kan het ook heel leuk te zijn om met een simpele setup te beginnen en dan upgrades te doen. Ondanks dat je uiteindelijk 2 quads hebt liggen in onderdelen en voor 2.5 hebt betaald en er maar 1 vliegt XD

Björn bedankt voor je reactie :thumbup:
het belangrijkste uit je reactie is dat ik blij ben te horen dat het me met ca. 500 euro moet gaan kunnen lukken. Vanzelf sprekend komen daar natuurlijk extra kosten bij in loop van tijd maar je moet ergens een begin hebben om te kunnen starten.

Ik moet voor mezelf ook een plan op gaan stellen hoe ik het een en ander wil gaan bereiken (doelen stellen)
ben me al aan het verdiepen in het hele gebeuren. En ben erg blij met de reacties op m’n vraag.
Iedereen heeft een bepaalde visie op wat het beste en /of voordeligste is en het mooie daarvan is dat ik daar dan weer verder mee kan.

Wat betreft strategisch dat zal een overweging worden. Ik denk dat ik de kant op moet gaan van het upgraden van een aankoop. Natuurlijk heb ik al het een en ander gezien en die Fat Shark is stiekem toch echt wel een wens. Dat zal hoogstwaarschijnlijk eentje worden via MP puur om dat een hagelnieuwe qua kosten niet realistisch is. Maar daar ben ik nog niet uit.

Beste Royce,

bedankt voor de info… idd goedkoop is “vaak” duurkoop die gedachte deel ik met je.
tweedehands hou ik al regelmatig in de gaten. maar vind dat best spannend als beginner … waar moet je echt op letten ? tips?

bedankt voor de websites… quadcopterenzo kon ik al… andere niet… thanks.

Eén ding is duidelijk in deze hobby, je crashed heeeeeel veel! Dan zijn de wat betere onderdelen vaak wel handig :wink:

Maar goed. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Als beginner is het natuurlijk geen probleem om met wat goedkopers te gaan vliegen. De hobby groeit vanzelf. Maar het belangrijkste is dat je een beetje beeld krijgt van wat het allemaal kan kosten.

DouPel super bedankt voor de info…

bouwen leuker dan vliegen moet ik dan nog maar ervaren haha… vooralsnog kijk ik echt uit naar het FPV vliegen.
inderdaad die kosten moet ik niet vergeten op te nemen… lijmpistool en soldeer app.
dat excelletje ben ik wel erg nieuwsgierig naar. kan dat zoals Björn aangeeft middels een ZIP nog verstuurd worden ?

bijvoorbaat dank.

Beste Joop,

Ook jij bedankt voor het mooie verhaal over hoe het ook kan… het geeft mij in ieder geval hoop.
en ik zal ook door dit verhaal, overwegen om eerst zonder fpv te vliegen… het reduceert natuurlijk de kosten aanzienlijk.
neemt niet weg dat het doel is om FPV te vliegen.

TeamNLfpv thanks voor de info… 900 euro is voor nu boven me budget… voor nu ligt de keuze sowieso bij het aanschaffen en upgraden. 2e Fat Shark Attitude V2 via MP ben ik al aan het zoeken… en dus met regelmaat ff checken.
heb je nog tips waar ik bij moet opletten bij de aanschaf van de Fat Shark via MP ?

Royce dit klopt helemaal … ik krijg hier beetje bij beetje duidelijk wat het allemaal moet gaan kosten.
En ben zoals je al aangaf een beginner en vind het dus ook niet erg om met wat goedkopers te vliegen.
Waar een wil is, is een weg. Of er zijn meerdere wegen naar Rome… plus dat die stad ook niet in 1 dag is gebouwd haha…

super bedankt. alle info ben ik super blij mee.

Ik geloof dat [member=194]Royce[/member] een Blackout in de aanbieding heeft. Zeer goede startquad en vliegklaar. FPV goggles: zorg ervoor dat je een raceband module kan inbouwen (Attitude V2 of hoger, Dominator V2 of hoger) anders ben je straks tijdens races toegewezen op een externe ontvanger of moet je nogmaals een set goggels gaan kopen (duur).

Die is waarschijnlijk zojuist al verkocht…

Bedankt voor het opmerken dat [member=194]Royce[/member] er een in de aanbieding “had”.
Mijn aanbieding komt vast nog wel. Gewoon me oren en ogen open houden en dagelijks hier op het forum struinen haha.