Stand TX antenne

Ik ben gewend om de antenne van de TX plat te leggen bij LOS vliegen. Zoiets:

Aangezien je altijd richting de quad gericht staat, geeft dat voor het bereik het beste resultaat.

Maar hoe hebben jullie de antenne bij het FPV vliegen? Aangezien de quad overal rondom je heen vliegt en geen gigantische hoogte maakt, lijkt het me dat je de antenne recht omhoog zet? Zodat tijdens het vliegen de antenne altijd met de punt recht omhoog wijst. Toch zie ik sommige FPV vliegers met de antenne plat vliegen.

Ik heb een DX9 met een fixed antenne dus ik kan niets kiezen. Misschien helpt deze video je:

Ik heb m vaak omhoog of schuin naar voren staan.

Dat leek mij ook het meest logisch inderdaad. De vraag kwam ook meer in me op omdat ik toch FPV vliegers met de antenne plat zag.
Die vliegen waarschijnlijk niet erg ver weg, anders krijg je uiteindelijk toch een dood punt links of rechts van je.

Mijn gevoel zegt dat plat leggen niet de beste optie is. Min of meer recht op lijkt me het beste.

Mijn F450 was buiten bereik geraakt mede doordat mijn antenne plat naar links lag en ik mijn quad naar rechts had gevlogen (200-300 meter). Met bril op vergeet je snel hoe jouw orientatie is t.o.v. de quad. Toen ik de quad draaide en daardoor de receiver-antenne achter aan kwam, precies op een punt waar er ook nog een persoon tussen zat 3 meter naast me, was ik hem kwijt. Letterlijk in het water gevallen.

Wanneer je LOS vliegt, is de antenne plat leggen het best. Je staat namelijk altijd met de remote naar de quad gericht. Bij FPV vliegt de quad overal om je heen en is het inderdaad het best om de antenne recht omhoog te zetten. Je bent dan wel wat beperkter in hoogte.

Antenne plat lijkt me in geen enkele situatie ideaal.
Je zend zegmaar een soort donut uit. Gat in de donut is je antenne null.
Deze zit met het sprietje recht naar boven ook recht boven en onder je.
Met de spriet plat zit deze dus links en rechts van je.

Juist als je LOS vliegt is het ideaal om hem plat te leggen. De ‘donut’ gaat dan altijd recht voor je uit, maar ook de hoogte in.
Wanneer je bijvoorbeeld met een Phantom achtige quad vliegt, heb je vol bereik zowel voor je uit als recht omhoog. Je moet dan altijd wel richting de quad gedraaid staan.

Ook dan niet, want dan moet je constant je zender op je quad blijven richten :wink:

Recht omhoog blijft de beste optie.

Ach, we hoeven ons tegenwoordig alleen nog maar druk te maken om FPV… alle LOS speelgoed is alweer verkocht :wink: