Speling op motor-asjes, wat is de tolerantie

Dag mede-vliegers,

Toen ik gisteren zat te frummelen met m’n TB250 (ARF) merkte ik dat er een heel klein beetje speling zit op de asjes van drie motoren. Dit had ik nog niet eerder opgemerkt. Omdat ik nog steeds over-voorzichtig en zuinig op m’n quad ben (lees: chicken) ben ik er nog nooit mee gecrashed. Een paar keer misschien wat te hard geland waardoor de quad een klein stuitertje heeft gemaakt in het gras. Ik kan me haast niet voorstellen dat die speling daardoor ontstaan is.

Mijn vraag is in hoeverre die speling onvermijdelijk is en in welke mate dit het vlieggedrag beïnvloedt. Als je regelmatig snoeihard crashed zoals sommigen hier dan kan ik me niet anders voorstellen dan dat speling er bij hoort. Maar wellicht heb ik dat mis en dienen alle motoren vrij van speling te zijn. De vraag is, wat zijn de marges?

Hoeveel speling ik heb is lastig uit te leggen. Nauwelijks een halve millimeter schat ik. Maar toch. Als ik er tegen aan druk voel ik een beetje ruimte en een tikje tegen de aanslag. Ik wil graag alles gaan leren over tunen, PIDs etc. Maar als m’n quad van zichzelf al een beetje zou wapperen vanwege die speling dan is dat geen goede referentie.

Graag jullie advies.

En dan nog even een andere n00b-vraag: Die ringetjes (adapters) die bij de props geleverd worden, dien je die altijd te gebruiken? Want voor m’n andere quad (EipQuad 180H met Tiger MN1806 en HQ 4045 props) heb ik dat achterwege gelaten. De prop-nut lijkt precies te passen en houdt de prop netjes op z’n plek lijkt me. Ik dacht dat dat alleen nodig is voor als je een of andere vage maat motoras hebt o.i.d. Maar één ringetje zou wel precies passen. Dus de vraag is, moet je die altijd gebruiken of kun je ze weglaten als het al prima past?

Edit: Typos