Spannings verschil op frame vanuit T-motor-mn2204-2300kv

Hallo!

Ik ben sinds vorige week bezig met mijn eerste build:
Littlebee 20a ESC
T-Motor MN2204 2300kv
Dquad inimini-H QUAD 4"

Hiervoor heb ik het bouwverslag van Fint gebruikt. Ik heb op de motoren na dezelfde onderdelen gebruikt.

Voordat ik mijn video transmitter heb gemonteerd heb ik succesvol LOS gevlogen, zonder problemen (natuurlijk nog PID tunen maar dat komt later).

Erg blij met dit resultaat heb ik mijn video transmitter en camera gemonteerd aan het boven plaatje van mijn frame en de hele boel in elkaar gezet. Hier begonnen de problemen, een van mijn motoren bleef nadat ik deze liet draaien (via CleanFlight of met m’n Tanaris x9d gaf dit hetzelfde gedrag) nog ongeveer 5 tot 8 seconden doordraaien. Ik heb toen de ground van mijn video tx atenne welke direct contact maakt met het frame losgehaald (dus gezorgd dat de antenne geen contact maakte met het frame). Dit loste mijn probleem op en mijn quad vloog weer als voorheen.

Gisteren avond ben ik gaan meten ik heb het volgende gemeten:

Hier meet ik op de ground van mijn video tx antenne en de grond(onder) plaat van mijn frame (dus niet het PDB) een spannings verschil van 0.36V. Met deze meeting constateerde ik dat dit mijn probleem was, er loopt een spanning door mijn frame heen. Ik heb alle armen en ESC’s gedemonteerd en deze hierna één voor één weer aangesloten. Eerst gemeten of ik een spanningsverschil op het armpje meette voordat ik een de volgende monteerde. Hier kwam uit dat bij twee ESC motor combinaties ik een spannings verschil meette op de ground van mijn PDB en het armpje (dus rechtstreeks op het carbon fibre) van 0.2 Volt. Bij elkaar opgeteld kom ik dan dus inderdaad grofweg op 0.36 Volt uit.

Om uit te sluiten waar het probleem vandaan kwam heb ik een ‘goede’ motor (dus zonder spannings verschil) verwisseld met een ESC welke aangesloten zat op een motor waar ik wel spannings verschil meette. Het spannings verschil verhuisde met de motoren mee waar ik eerder ook spannings verschil op meette. Ik heb nog even verder gekeken, en gemeten of er een spannings verschil zat tussen de leads van de motor en de ground van mijn PDB, daar meet ik ook 0.2 Volt. Het lijkt me dat mn motoren om de een of andere reden contact maken met mn frame en zo zorgen voor een spanning over mijn frame.

Ik ben geneigd om twee nieuwe motoren te bestellen, maar ik hoop (ik ben helaas niet erg rijk :P) dat jullie me kunnen vertellen wat er anders aan de hand kan zijn. Daarnaast zijn het allemaal nieuwe spullen die ik nog geen week in huis heb, dus stiekem hoop ik dat het een ander probleem is.

Mijn vragen:

• Is een spannings verschil op het frame en de ground van mijn PDB normaal ?
  • Kan ik het beste nieuwe motoren bestellen ?
  • Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen om het probleem verder te traceren ?

Alvast bedankt voor het lezen.

Groeten!

Edit: Ik zie net de categorie beginners vragen staan, misschien hoort mijn vraag daar meer thuis ?

Als je een weerstandsmeting doet op de motorbehuizing (bijv. draadgat aan onderkant) en de motor kabels (elke draad individueel), wat meet je dan? De weestand moet zeer hoog zijn, is dit niet het geval, dan heb je inwendig sluiting.

Herman,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal vanavond als ik thuis ben even meten en hier de resultaten delen!

Heb je misschien een motorschroefje er te ver ingedraaid en komt deze tegen de koperdraad in de motor aan?
Zou het ook kunnen zijn.