SP Racing F3 flight controller werkt niet op batterijen

Hallo mede hobbyisten!

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik problemen met het aansluiten van mijn SP Racing F3.
Althans, hij krijgt geen 5V toevoer wanneer ik de batterij erin plug.
Via de USB kabel werkt het wel prima.

Ik volg alle stappen van het volgende filmpje:

Het volgende filmpje heb ik gemaakt om aan te duiden wat het probleem is:

Dit filmpje heb ik in het engels gemaakt, zodat ik hem niet in twee talen hoef te maken (wanneer men hier geen oplossing voor mijn probleem heeft). Uiteraard kan ik alles vertalen wanneer gewenst :slight_smile:

Mijn dank is groot aan degenen die de tijd willen nemen om mijn probleem te addresseren, ik zou namelijk heel graag verder willen.
Mocht je toch al bezig zijn met een antwoord formuleren, hoe krijg ik de receiver gekoppeld aan dit bord :crazy:?

Let’s hope I can fly soon :smiley:

Als je de lipo inplugt gaat je VTX ook niet aan en die zit op dezelfde 5V pad. Die VTX hoort direct aan te gaan als je er stroom op zet.
Meet met je multimeter eens hoeveel volt er op de 5V pads staat, want ik gok dat die geen 5V geeft.
Als dat niet zo is, kan het zijn dat je 5V output dood is, of dat hij geen 5V geeft omdat er ergens sluiting is.

Ik zou trouwens ook even je motorwires opnieuw/anders solderen. Ze zijn nu zo ver gestript (met name de bruine) dat ze heel makkelijke kortsluiting kunnen maken met je 5V pads op je FC

Dank voor jouw reactie!

Zojuist alles getest met de multi meter (die ik net bij de Action weg heb).
De batterij zelf geeft ±15V aan.
De connector van de batterij (dat gele ding) geeft ook 15V aan wanneer ik aan de onderkant test.

De 5v pad, de GND pad, de 12v pad en GND pad geven geen voltage aan.
Betekent dit dat ik die pads gefrituurd heb door mijn klungelige soldeerkunsten?

Het enige wat nu namelijk in mij opkomt, is een nieuw PDB board kopen en dan opnieuw proberen (uiteraard eerst testen op de aanwezigheid van voltage).

Nogmaals dank voor jouw reactie!
Heb inmiddels het soldeerwerk op de FC ook aangepast (oranje ingekort).

Het zou kunnen dat de 5V/12V regulator stuk is, misschien DOA of ergens bij het solderen stuk gegaan.
Het kan ook zijn dat er ergens kortsluiting zit en dat de 5/12V regulators daardoor niks geven. Je kan eens heel goed kijken of er nergens een soldeerbrug of een losse klodder tin zit op een plek waar het niet hoort.

Ik zie dat je een 4in1 ESC hebt, heeft die geen 5V regulator? Als hij die wel heeft en genoeg A kan leveren kan je die wellicht gebruiken en heb je zelfs de PDB helemaal niet nodig :slight_smile:

Hello,

Wederom dank voor jouw reactie.
Ik zal eens kijken of er niet ergens tin zit waar het niet hoort.

Wat bedoel je met een soldeerbrug?

De 4 in 1 ESC heeft 20A, en twee uitgangen voor power.
Te weten een plus en een min.
Die maak ik aan de onderkant van de batterij connector vast.

Als ik vanaf de onderkant van de batterij een draadje maak naar mijn FC, knalt hij er dan niet uit i.v.m. het aantal volt wat daar uit voortvloeit? Dus plus en min van de ESC aan de batterij doen (dat gele ding die in mijn PDB zit) en dan via daar ook een plus en min naar de FC en eventueel een plus en min naar de led?

Volgens mij heb ik dezelfde quad als wat jij hebt (van stu) [emoji6]
Mij is het wel gelukt, zal ik wat foto’s doorsturen?
Ik zit nu alleen met het probleem om de xsr receiver te solderen op de F3. Iemand tips? Xsr heeft 5 kabels, zwart en rood lukken me nog… maar de rest… Is hier iemand die mij kan vertellen op welke punten de xsr gesoldeerd moeten worden?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hello,

Dank voor jouw reactie.
Klopt, ik heb inderdaad de onderdelen gekocht de Stu ook gebruikt. Wel ben ik voor de upgraded version gegaan, en heb ik andere goggles aangeschaft (zie ook het even voorstellen topic voor mijn gear).

Zou mooi zijn als je uit diverse invalshoeken foto’s kan maken inderdaad. Zodra ik dan een nieuwe PDB binnen heb kan ik dan gelijk aan de slag (en gebruik de foto’s dan als leidraad). Toevallig ook LED’s geïnstalleerd?

Dat dacht ik al, ik heb ook de upgraded version.
In de voorstel topic staan alleen linkjes, niet echt een voorstel iets lijkt me, en volgens mij is dit niet al de gear die je gebruikt?

Ik heb het filmpje van stu gevolgd en wanneer ik power (batterij) nu aansluit hoor ik eerst hetzelfde piep die jij hoort, maar daarna nog een paar piepjes.
Waarom een nieuwe PDB? Kapot gemaakt? [emoji12]
Heb je ook gedacht aan de receiver? Die heeft Stu niet bij zijn filmpje gezet, moet je dus apart kiezen (mocht je een radio kiezen die geen receiver mee levert). In heb zelf gekozen voor de Taranis QX7 als Radio en de FrSky XSR als receiver. Ben benieuwd wat jij hebt gekozen…

Heb nog geen leds, wil eerst aan de quad wennen voordat ik hem ga pimpen.

Ik zag je melding dat het off-topic was, maar ik heb mij in het begin toch echt wel voorgesteld in dat zelfde bericht ;).

Ja PDB werkt dus niet, ik krijg geen voltage.

Als receiver heb ik:
Flysky FS-i6S 2.4G 10CH AFHDS 2A Transmitter Met FS-IA6B Ontvanger

Op aanraden van painless360

Een soldeerbrug is als je de pads of pins op een PCB hebt verbonden dmv tin. Dat kan gebeuren als 2 pads vlak naast elkaar liggen.

Als je de lijst uit het filmpje hebt gevolgd heb je de racerstar 4in1 20A ESC, die heeft inderdaad geen 5V output.
Je hebt hem goed aangesloten zo te horen, dat kan ook niet anders als je de esc hoort initialiseren als je de stroom er in plugt.

Nee, dat gaat niet werken.
Je lipo is 12V (3S) of 16V (4S) en de flightcontroller accepteert alleen 5V als voeding. LED’s werken meestal ook op 5V, soms op 12V, afhankelijk van het type.
De SPRacing F3 heeft wel een vbat header, waar je de volledige spanning van je lipo op kan aansluiten, maar dit is puur en alleen voor het uitlezen van de spanning op je quad. Je kan de FC er niet mee voeden.

Als er iets stuk is op de PDB zou je dat meestal moeten kunnen zien, een doorgebrand component oid. Het is mogelijk om een PDB intern te slopen door hem te veel te verhitten, maar dat gebeurt niet zo heel snel hoor.
Mocht je er niks aan kunnen zien en je wil hem vervangen, MRP heeft ze op voorraad in Nederland als je niet 3 weken wil wachten op een pakketje uit China (alhoewel het op het moment toch niet echt mooi vliegweer is :wink: ): https://www.multirotorparts.nl/matek-pdb-xt60-board-with-5v-12v-bec.html

Hello,

Dank voor jouw opmerkingen.
Ik ga eens kijken of er sprake is van een soldeerbrug. Wat ik wel gezien heb is dat ik aardig aan het klungelen ben geweest met het solderen.

Inmiddels al een nieuw PDB onderweg vanuit China, scheelt toch 7 euro (daar kan ik er nog twee voor verpesten). Meestal arriveert dat na een dag of 7/10. Dank voor de tip in elk geval, I’ll keep you posted!

Update: Het bord werkt! Morgen zal ik een filmpje van hoe en wat uploaden en verder gaan met het geheel :smiley:

Inmiddels alweer wat stappen verder, sterker nog I’m almost ready to fly!
De video transmitter werkt in elk geval, want ik heb het al uitgeprobeerd met mijn goggles (fantastisch).

Het probleem waar ik nu alleen tegenaan loop, is het feit dat ik het maar niet voor elkaar krijg om de input van mijn radio transmitter in clean flight geregistreerd te krijgen. Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen?

Zie ook onderstaand filmpje:

Je hebt je ontvanger op de verkeerde IO plug zitten. Je moet IO1 hebben voor PPM (zie handleiding: http://seriouslypro.com/files/SPRacingF3-Manual-latest.pdf ). IO2 is de grote stekker tegenover degene waar hij nu in zit.

Thanks!

Inmiddels had ik zelf ook een oplossing.
Ik heb de connector losgeknipt van de receiver en vervolgens gewoon rechtstreeks op de FC gesoldeerd.
Werkt prima… althans…

Hij doet het, de schakelaars doen het en ik kan gasgeven etc.
De motoren zijn op een schakelaar aangesloten die ik kan “armen”.

Punt is, terwijl ik dat kan doen, geeft hij op het LCD scherm aan dat er nog geen verbinding is.
Als ik dan op bind klik, dan zoekt hij wel maar vind hij niets.
Als ik dan op terug klik, hoor ik een bevestigingsgeluid en is hij opeens wel verbonden.
Heel vreemd!

Nieuwste probleem waar ik nu tegenaan loop:
Te weinig plek voor de receiver :’)
Mijn propellers aan de linkerkant van mijn drone schroeven niet goed vast op de motoren.
Aan de rechterkant wel, en ze draaien ook mee terwijl de motoren draaien.
Aan de linkerkant dus niet…

Heb ik dan de verkeerde propellers te pakken voor die zijde, of moet ik er gewoon een ringetje tussendoen zodat ze wel goed aansluiten?

Dit is het laatste, en dan kan hij volgens mij de lucht in :clap: :wtf: :clap:

Nieuwe locknuts kunnen soms redelijk zwaar gaan, gewoon goed strak aandraaien :slight_smile:

Uiteindelijk heb ik ringen gebruikt…

Gistermiddag de drone naar de knoppen geholpen :’)…

Zie ook de laatste video van mijn afspeellijst:

Eerst maar eens reparaties uitvoeren dan.

Als je vol gas gaf en hij ging niet omhoog, dan zal ik je aanraden om eens te kijken naar je props. Die zitten verkeerd denk ik.
Je moet ervoor zorgen dat de props lucht naar beneden verplaatst om stuwkracht naar boven te krijgen. Denk dat het bij jou andersom is en er juist voor zorgt dat hij aan de grond blijft. Check de props!

Succes!

De props lijken op de video goed om te zitten, maar het is was lastig te zien.
Weet je 100% zeker dat al je motoren de juiste kant op draaien? (testen zonder props erop!)
Als je de quad beweegt terwijl je in de configurator zit, zie je dan in het plaatje op de setup pagina de quad de juiste kant op draaien? Zo niet dan moet je in BF instellen dat je FC gedraaid zit.

Bij een quad die plotseling bij het opstijgen totaal flipt voordat hij ook maar los komt, ligt het 95% van de tijd aan een motor/prop die verkeerd om draait.

Dank voor de reacties.

Zie de bijlage voor de twee foto’s die ik zojuist heb gemaakt.
Zelf dacht ik dat de motoren de juiste kant op spinnen (heb het nog gechecked door ze kort even tegen te houden middels wat frictie).
Het verkeerd om hebben van de props behoort inderdaad tot de mogelijkheid, maar ik had het 1 op 1 overgenomen van een andere drone.

Misschien zien jullie op de foto wat er mis is (of dat het wel klopt, dan moet ik even verder zoeken).

Zo te zien zitten de props er goed op ja :slight_smile:
Draaien je motoren allemaal ‘naar binnen’ ?