Reverse vliegen

Hoi.ik ben nu al een tijdje bezig met het besturen van de quad nou lukt het hoveren en vooruit en weer terug vliegen al aardig alleen heen vliegen omkeren en terug wil maar niet lukken blijft lastig dat spiegelbeeld.nou vroeg ik me af of hier handige trucs voor zijn omdat de meeste hiero er meer ervaring mee hebben.

Ik vlieg nog niet fpv nou vroeg ik me af hoe zit dat daarmee met spiegelbeeld sturen of is dat een kwestie van feeling.

Ondertussen blijf ik gewoon door oevenen.

Denk dat de meeste hier dan ook niet echt kunnen hoor :stuck_out_tongue: veel doen toch snel hun goggle op!

Ben het nu wel aan het oefenen. Voornamelijk op de simulator want de hele tijd crashen, naartoe lopen en weer opstijgen duurt zo lang. Ik begin het nu al wel een beetje in de vingers te krijgen maar snel gaat het nog niet. Ik begin met ruime bochten en houd het nog even bij achtjes. Sowieso vind ik het niet heel relax om een quadcopter recht me af te laten komen, te weten dat ik er niet 100% controle over heb :geek:

Hahaha is inderdaad wel eng ja als je dr nog geen 100 procent controle over hebt dat ie op je afkomt.

Maar hoe zit het dan met goggles
Dan heb je inprenciepe toch ook te maken met het feit dat de quad op je afkomt en spiegelbeeld moet sturen of zie ik dat verkeerd

Uhm nee…dat is First Person View he :slight_smile: een eerste keer om jezelf heen vliegen is zeker wel een bijzondere ervaring…maar uiteindelijk is de besturing een stuk eenduidiger.

“Achteruit vliegen” vliegen met alleen een cameraatje die naar voor is gericht is echter wel weer een hele kunst. Ik zie nog niet veel piloten dat doen :stuck_out_tongue:

Wat zorgt er dan voor dat de besturing om switcht want het prenciepe blijft toch gewoon als je naar je zelf toe vliegt dat de besturing dan weer andersom is of word dat geregeld via een of ander software van de goggles of zo.

Ik klink waarschijnlijk heel amateuristiesch maar zou graag de werking er van willen weten

Hmmz, nee dan is naar voren gewoon naar voren. Jij gaat in je auto toch ook niet ineens anders rijden op te terugweg [emoji16]

Ben jij misschien een quadcopter gewend met headless functie? Zelf heb ik daar nooit mee gevlogen. Maar dan zou het volgens mij op basis van een kompas georiënteerd worden. Dat heb je in een fpv racing quadcopter echter niet, niet nodig :slight_smile:

Je moet gewoon indenken dat jij als een playmobilepoppetje in die quadcopter zit :slight_smile: je ziet hetzelfde als op al die toffe YouTube filmpjes (alleen dan iets mindere kwaliteit).

Hmmmm ok duidelijker dan van dat auto verhaal kon het niet :lol:

Maar ik ben net nieuw in dit gebied he dus ben nog een leek en vroeg me dat gewoon af hoe dat kan.ik heb alleen nog headless gevlogen zoals je zegt.dus alleen de quad en mijn zicht vanaf de grond en dan is het besturen om keren en naar je toe vliegen een stuk lastiger en ik maar afvragen hoe het komt sat al die gasten zo goed vliegen :lol:

Binnen kort toch maar ff kijken voor een setje goggles en atributen

Net als RC vliegtuigen (line of sight) is dat best moeilijk en leer je niet eventjes. Heb al ruim 30 jaar RC gevlogen en kan (kon :P) dit best goed, maar een kleine 210 quadcopter op het zicht een eind weg vliegen is niet echt makkelijk omdat je maar weinig referenties hebt wat voor en achterkant is van je toestel.In horizon mode lukt het me wel aardig omdat je dan bij probleem je sticks ken centreren en dan komt hij vanzelf weer recht.
Met FPV ben je na 1 of 2 lipo’s wel vertrokkenen kan je aardig mee uit de voeten (indien er niet teveel obstakels op je pad liggen)

Referentie punten blijven inderdaad lastig zo ben ik twee weken geleden van groote hoogte in het ijselmeer beland toen ik de controle er over kwijt was gellukig was er niet zo veel aan de hand een esc doorgebrand en lipo stuk maar de rest deed het nog inclusief de runcam :thumbup:

Het komt toch neer op ervaring en sticktime. Ik rijd zelf ook met auto’s en daar heb je natuurlijk precies hetzelfde, als de auto naar je toe komt, dan is rechts links en links rechts. Op een gegeven moment heb je het voertuig zo onder controle, dat je er niet bij hoeft na te denken. Als jij een bepaalde kant op wil, dan doe je automatisch de juiste handeling.

Ik heb hier met een drone/quad ook problemen mee gehad, totdat ik de drone/quad beter onder controle kreeg en er minder bij ging nadenken en nu kan ik ook een beetje los (line of sight) vliegen.

Probeer eerst je oriëntatie altijd van je af te houden.
Rondjes om je heen vliegen maar altijd met de achterkant naar je toe gericht.
Daarna kun je langzaam 8jes proberen te vliegen hiermee zorg je dat de voorkant van je quad nooit helemaal naar je toe gericht staat.

Als je deze goed onder controle hebt kun je proberen om 1 achtje eens af te wisselen met een complete bocht.
Meestal hoef je dan niets meer te doen qua controls als je de bocht ingezet hebt. Dit is in het begin een beetje onnatuurlijk.
Maar als je dat soort dingen blijft oefenen op een groot open veld ver genoeg voor je uit krijg je hier vanzelf meer gevoel blij.
En dan heb je ook nog de tijd om er echt over na te denken. Dat doe je in het begin toch wel.
Ga dus vooral niet te hard om te zorgen dat je tijd hebt om te corrigeren.
Dit werkte voor mij en toch gaat het nog wel eens fout hoor.

Vooral veel proberen en steeds een stapje verder.
Geef jezelf de tijd om hieraan te wennen.

Kwam laatst deze tegen op :yt:, beschrijft het ook best goed:

Bedankt voor de tips allemaal .
Ik heb ook een nitro autotje gehad en dat was veel makkelijker te besturen in spiegelbeeld dan een quadcoptertje,maar oefening baart kunst laat maar zegge ik ga nog even lekker door met oefenen.

Alleen het rare vind ik (nog steeds geen antwoord op gehad) hoe kan het of wat zorgt er voor dat je bij fpv vliegen geen last heb van spiegel beeld.wand je zit vast op een bepaalde positie ten opzichte van je quad die rondvliegt.dan heb je toch ook te maken met het feit dat ie op je afkomt en reverse moet sturen of zit er bij een fpv setje een software of zo wat dat omschakelt

Bij FPV vliegen (goggles) zie je de wereld vanuit het gezichtspunt (de camera) van de quad. Dat punt is dus niet aan de grond vastgenageld, maar verandert bij iedere beweging van de quad. Dit zorgt ervoor dat je nooit met een spiegelbeeld situatie te maken krijgt, want je bekijkt de wereld op ieder moment vanuit de quad. Net als in de auto. Dan draait je gezichtspunt ook mee bij iedere bocht. Op ieder moment blijft links gewoon links en rechts rechts.

Bij LOS vliegen (zonder goggles) verandert het gezichtspunt nooit. Je staat immers zelf op een bepaalde plaats en bekijkt de quad met je eigen ogen vanaf die plek. Als je naar jezelf toe vliegt heb je nu wel te maken met spiegelbeeld.

Duidelijk verhaal Marijn :thumbup:

Ga ik ondertussen gebruikmaken van het mooi weer en nog ff lekker line of sight vliegen

Dacht even dat je met reverse op zijn klop bedoelde :slight_smile:

Wat een erg leuke oefening is (waar ik LOS mee heb leren vliegen) is een H8 of een H101 met Devo 7e of 10 afstandbediening. Je kan er andere firmware opzetten, (silverxx) zodat je ook rate/acro kan vliegen. Je leert hier goed mee vliegen. Op een bepaald moment valt het kwartje (vaak na een nachtje slapen) (met die H101 icm de devo kan je ook inverted vliegen. Paar packjes geprobeerd, maar dat is niet grappig, nog te onnatuurlijk… Gas geven naar beneden…)

Beste tip die ik je kan geven; zorg dat je altijd met de neus naar voren vliegt (dwz voorkant van de quad in de vliegrichting) je kan je dan makkelijk verplaatsen in de quad zelf. op een bepaald punt valt het kwartje. Om eerlijk te zijn vlieg ik nog steeds met een oriëntatie led op de voorkant (1.8W COB led) als je dan de weg kwijt bent, draai je hem voorzichtig met de yaw totdat je die LED weer ziet (werkt ook in de felle zon op een dikke 100m afstand prima).

Misschien is rate nog wel makkelijker dan level.

Je zit als het ware bovenop de quad als je FPV vliegt… links blijft links en rechts blijft rechts tussen wat je ziet en hoe je stuurt.
In het begin (nu soms nog) trek ik soms zelfs mijn hoofd wat in als ik FPV door een nauwe opening of gate vlieg… :lol:

Ik was even heel moeilijk denkende maar ik snap nu precies de werking ervan :lol:

Bedankt voor alle reacties :thumbup:

Breintechnisch heeft het LOS vliegen te maken met het aanleggen van nieuwe neurale paden in je hersenen. En het overschakelen van het ene pad (van je af vliegen) naar het ander pad (naar je toe vliegen)

Klik hier voor een mooie analogie :thumbup:

Of net als autorijden… wie denkt nog na naar welke versnelling je moet schakelen… net zo met LOS vliegen en inderdaad hoe jonger je begint, hoe sneller je vertrokken bent (Luke Banister…)

Interesant filmpje moet toch fg blijven oefenen om die omschakeling te kunnen maken