Rev 5 of rev 6?

Ik ga een tweede kleinere quad opbouwen. Mijn huidige chinese zmr250 quad is een mooi leerproces geweest. Ik heb er nog steeds veel lol mee, maar ik wil meer :slight_smile: Deze vliegt nog met een CC3D, naamloze esc’s enz, enz. Nu ga ik een 210 opbouwen, met iets beter spul.

Graag wil ik met de nieuwste betaflight en blheli gaan vliegen. Er komt een naze en little bees 20a op. Nu zit ik te twijfelen welke (clone) ik zal aanschaffen, een rev 5 of rev 6?

Ik heb namelijk een paar keer wat gelezen over problemen met betaflight en de rev 6. Is dat nog steeds aan de orde, of zijn die problemen opgelost inmiddels?

Geen van beide. De naze is achterhaald.

Ik ben zelf fan van de Lumenier LUX flightcontroller.

Ik begrijp dat er nog veel betere flightcontrollers zijn dan de naze. Maar de prijs speelt voor mij ook een rol :slight_smile:

Die lumenier kost 40 dollar ex verzendkosten. Een naze 5 of 6 clone, heb ik voor 11 euro in huis. Ik hoef niet met de nieuwste hardware te vliegen, als ik maar een fijn vliegende quad heb. Dat kan als het goed is ook met een naze.

Je kan inderdaad prima vliegen met een Naze. Blijf dan wel bij de rev5, de verschillende rev6’s hebben diverse vervelende problemen en verder geen voordelen tov de rev5. Wat je wel gaat merken is dat een F3 board een extra UART aansluiting heeft, wat je een stuk flexibeler maakt qua randapparatuur.

Heb toch al diverse berichten gelezen dan de Lux juist moeilijk te tunen is vanwege de MPU6500 die erg veel ruis heeft. F3 controllers met een MPU6000 of een MPU6050 staan dan beter aangeschreven.

F3 heeft wel meer de toekomst, maar dat wil niet zeggen dat de naze32 dan meteen slecht is. Is wel hoop ervaring mee en info over te vinden.

Ik wilde trouwens eerst voor een naze32 gaan, ben nu voor deze gegaan

Klopt… helaas zijn deze berichten van voor de release van de LUX. Op papier heeft de MPU6500 last van meer ‘noise’.
Dus voordat de LUX in de schappen lag, werd hij al afgeschoten. Nu de LUX een aantal werken gevlogen wordt, komt men daar op terug.
Zelfs in het Betaflight topic wordt de LUX, samen met de Cyclone, genoemd als één van de betere F3 controllers op dit moment. En ook de enige waar je 8kHz op kan draaien (mocht je dat willen…). Wij vliegen in onze groep met 5 LUX flight controllers. Niemand heeft ergens last van. Super strak getunede quads. De gyro lijnen van de Blackbox logs zijn flinter dun. :wink:

Alle commotie is ook mede ontstaan door de Naze32 rev6. Die heeft onverklaarbare problemen welke in het Betaflight topic regelmatig voorbij komen. Men dacht dat dat met de MPU6500 te maken zou kunnen hebben. Wat nog steeds niet duidelijk is overigens. Daar had de LUX dus onder te leiden voordat hij in de schappen lag… Achteraf vliegt de LUX super strak!

Wat er met de rev6 aan de hand is, blijft gissen. Sommigen hebben nergens last van, sommige wel. Of men ‘denkt’ dat ze nergens last van hebben omdat ze te weinig in het ‘tunen’ zitten… Buiten een extra UART geeft het ook weinig voordelen tegenover de rev5. De rev6 is misschien een F3 bordje, maar omdat de gyro via I2C draait, en niet SPI, heeft het nog weinig nut…

Met Betaflight zijn ze nu zo ver dat zelfs de rev5 gewoon op 4kHz kan draaien… Boris haalt het maximale eruit!

Dat is de full versie, ik zou dan voor de acro gaan, is ook goedkoper http://www.banggood.com/CK-Optimized-Version-Racing-F3-Acro-6DF-Flight-Controller-For-RC-Multirotors-Supports-OneShot-ESC-p-1030037.html

Niemand waarvan je de mening mag respecteren heeft ooit gezegd dat de MPU6500 erg veel ruis heeft. De MPU6500 heeft welliswaar een hogere ruis specificatie, maar dat betekent niet dat hij hoog is. Vervolgens zijn er een aantal mensen geweest die dit niet begrijpen en voorbarige conclusies hebben getrokken. Deze conclusies zijn vervolgens rond gepapagaaid.

Het is in ieder geval niet te zien in de gyro of het vlieggedrag. Dus wat dat betreft is het gewoon theoretisch gebabbel zonder praktisch toevoegde waarde.

Maar de LUX laat je vervolgens wel je PID-loop op 8kHz synchroon draaien met de gyro, waardoor er geen aliassing meer is. En dat is een feit.

Je kunt je beter bezighouden met feiten :slight_smile:

Bedankt voor alle info! Die F3 flight controller acro ziet er ook prima uit. Voor die paar euro meer ben ik ook beter voorbereid op komende veranderingen zo te lezen.

Raden jullie mij meer de racing F3 acro aan tov de naze?

Ik zou die racing F3 nemen, zit dataflash op voor als je wilt blackboxen, en als je sbus wilt gebruiken hoef je in tegenstelling tot de naze, je rx niet te modden. Zit ook meer seriele aansluitmogelijkheden op de racing F3. Het enige minpuntje vind ik de kleine stekkertjes, had daar liever een optie voor pinheaders gehad, dan kun je de draden direct aan je fc solderen.

Er is een vergelijkbare FC zonder die kleine stekkertjes : http://www.fpvmodel.com/x-racer-f303-flight-controller_g1106.html
voor maar €25 is dit een goed alternatief, er zit ook meer flash geheugen dan op de spracingf3. Het nadeel is nog wel dat er geen vbat en led op zit, maar dit wordt in V2 gefixed als het goed is.
En anders gewoon voor de naze32 rev5 gaan, die heeft zich al bewezen en werkt goed

Racing F3 is onderweg :clap: Op banggood is hij niet meer op voorraad, maar voor 2 euro meer op een andere site gevonden. Ben benieuwd :thumbup:

Inmiddels is de F3 FC binnen, net als alle andere spullen om een nieuwe quad op te bouwen. Behalve 2 CCW RS2205 motoren, die vergat banggood even op te sturen :slight_smile:

Ik heb de Racing F3 gesoldeerd en alle aansluitingen met een likje epoxy vastgezet, aangezien ik ben tegengekomen dat de USB poort bij een aantal mensen is afgebroken. Dat zal bij de mijne nu moeilijk gaan worden. Ik heb cleanflight er op gezet en wil nu de FC met Betaflight flashen, aangezien ik met airmode MOET vliegen :lol:

Nu heb ik een aantal zaken geprobeerd om bij te lezen, maar het is voor mij te veel om te lezen en tot in detail te begrijpen. Mijn vraag is:

Welke versie betaflight heb ik nodig om goed te vliegen met de SP Racing F3? Gewoon de nieuwste installeren?

Ik heb maar 2 wensen:
Ik wil airmode installeren met de 3 switch, dus 1 is disarm, 2 is armen en 3 is armen met airmode. Daarnaast wil ik gebruik maken van de rewrite default PIDS van betaflight. Aangezien dat waarschijnlijk al beter vliegt dan ik zelf kan tunen.

Ik hoor graag jullie advies!

Waarom betaflight? Cleanflight is vergelijkbaar, maar is minder beta, en geeft als het goed is wat meer garantie wat betreft stabiliteit van de software.

Anyway, ik gebruik cleanflight 1.12.0, en daar zit Airmode ook al in. Het instellen is vrij eenvoudig. Heb je deze video’s wel een gezien, die hebben mij enorm geholpen.

Trouwens goed idee om de connectoren vast te zetten van de FC. Ik heb ooit de connector van IO_2 eraf gerukt toen ik 't stekkertje erin stopte. Geleid epoxy niet trouwen?

Ha, mooi. Ik had geen idee dat airmode al in cleanflight was toegevoegd. Dat was mijn reden om met betaflight te vliegen. Bedankt voor de tips van de filmpjes. Ik heb er al enkele gekeken en erg handig.

Werken de default PIDS op rewrite van cleanflight ook al hetzelfde als betaflight? Ik meen te hebben gelezen dat de default PIDS van betaflight beter vliegen dan cleanflight, of heb ik het mis?

Dat is ook een optie. In de laatste Cleanflight zit AirMode tegenwoordig ook in.

Anders gewoon de laatste Betaflight 2.6.0 installeren.
Instellingen als AUX kananlen en zender mapping terug zetten. GEEN volledige CLI dump!!!
Daarna in de GUI bij Looptime de gewenste looptime invullen. Ik zou beginnen met 500 (2kHZ) of 250 (4kHz).
De rest wordt dan automatisch op de achtergrond gewijzigd.

Lees wel eerst alle releasnote van de huidige versie en wat vorige versies door…

De default PID’s van Betaflight werken in principe alleen goed bij Betaflight. Die zijn op de laatste functies en filters van Betaflight aangepast. Maar ik heb te lang niets met Cleanflight gedaan, dus misschien zitten die daar ook aardig goed.

Ik ga gewoon cleanflight eerst proberen en kijken hoe goed ik het vliegend krijg. Die filmpjes ga ik verder doorspitten, dan moet het wel gaan lukken.
Betaflight is natuurlijk zo geflashed, mocht ik het willen.

Banggood, schiet op met mijn ccw rs2205 motoren te versturen!!! :twisted: