RCExplorer Mini-Tricopter

RCExplorer Mini-Tricopter, met geintegreerd naze32 & PDB.
BE2208-10 – 1800KV Motors
DYS SN20A ESC’s
Blue Bird BMS-210DMH Servo + Feedback wire
HQ6x4.5 Propellers
X4R-SB + FLVSS Voltage sensor
Sony Effio 800TVL WDR 2.8mm lens
Nanotech 4s 1800mAh 35-70C battery
ImmersionRC VTx
Teleporter v4 goggles, maar die worden binnenkort geupgrade naar Attitude v3’s.

Armpjes vouwen netjes weg voor het meenemen.

Mooi hoor… soms zit ik op zijn website en klik ik alles in het mandje… maar dan toch maar niet :expressionless:

Is het probleem van de kwispelende staart nu beter met de nieuwe soft?

Geen idee, aangezien dit zowel mijn eerste tri is, en ik geen idee heb over hoe het voor TriFlight 0.5 vloog. De yaw heeft nog wat moeite met snelle throttle wisselingen (yaw wobble), maar anders dan dat vliegt ie zoals een fixed wing. Korte bochten kan wel maar omdat ie wat zwaar is (660-670 gram) heeft hij moeite met zichzelf tot staan brengen. Mijn broer heeft een Dquad inimini H en het is behoorlijk duidelijk als het op wendbaarheid en acceleratie aankomt, wie het beste is. Wat dat betreft merk je dat het een afstammeling van de volledige tricopter is die hij verkoopt, in dat het op snelheid cruisen en grote bochten maken het sterkste punt is.

Tarzan FPV van #SCG heeft er ook een, en die kan er klaarblijkelijk mee door garages scheuren en de quads bijhouden. Hij heeft wel betere ESC’s (little bee, 30A dacht ik, maar weet ik niet zeker, en Cobra 2208 2000kv motoren, met KingKong props. Dus iets meer punch met name van de motoren.

Nou moet ik zeggen dat ik de PID instellingen nog niet heb aangeraakt en daar zijn de defaults in TriFlight bedoeld voor beide (mini tri & full tri), dus die staan waarschijnlijk nog op bejaarden stand. Heb inmiddels een OpenLog dingetje besteld zodat ik blackbox kan draaien en kan beginnen met het afstellen. Aangezien ik hiermee leer vliegen is het niet heel erg dat ie niet BorisB wendbaar is. :wink:

Mag van mijzelf iig niet de motor/escs te vervangen voordat ik ze stuk gevolgen heb.

Dat schudden van de yaw moet er nu uit zijn met de triflight firmware. Als ik dat zo lees moet je de yaw nog even goed tunen. Ik kan uit ervaring zeggen dat een tricopter behoorlijk wat wendbaarder is dan een quadcopter

Dat vermoeden had ik al, eigenlijk sinds ik hem heb alleen maar bezig met de servo tunen (thrust to torque ratio, servo speed), daarom ook de blackbox, ik wil weten of het idd een foute tailtune is of dat ik de yaw PIDs moet aanpassen.

ps. tailtune is een functie van triflight die helpt de servo hoeksnelheid en achterste rotor thrust/torque ratio te bepalen.

Je moet daar ook geen wetenschap van maken:D PID’s zijn belangrijker denk ik. Met grote tricopters was dit eigenlijk nooit een probleem. Met de mini tri’s is er ineens een rare wobble in de tail:S

Check de twee en een na laatste posts van dit verhaal:

Daarnaast is het zo dat de manier zoals David de achter rotor heeft gemonteerd deze redelijk wat massa (de motor+ prop) heen en weer gooit, een van de lui van RCexplorer forum met een 3d printer had een alternatief bedacht waarop het draaipunt op het massamiddelpunt van de motor staat. Minder gewicht heen en weer smijten, makkelijker voor de servo en FC. Heb de onderdelen bij Shapeways besteld, eens kijken of het uitmaakt. :smiley:

Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal begrijp wat voor magie lauka in TriFlight heeft gestopt dat het allemaal zo netjes werkt, maar ik doe mijn best om het te berijpen, want dan kan ik onderscheid maken tussen welke factoren wat van het vlucht gedrag beinvloeden. De eerste paar keer had ik moeite de tailtune correct uit te voeren en kreeg ik een hele hoop verschillende waardes. Aangezien de meeste ervaren (mini-)tri vliegers er niet zo’n moeite mee hebben en zeggen dat hij zo locked-in voelt, heb ik het idee dat ik iets verkeerd doe en moet aanpassen/verbeteren. Ook een van de redenen dat ik op zoek ben gegaan naar mensen die er ook en hebben in de buurt, want dat is makkelijker vergelijken.

p.s. Het er een wetenschap van maken is de helft van de lol. :wink:

kan je uit ervaring vertellen dat dit precies hetzelfde resultaat geeft. heb vorig jaar zelf een mini tricopter gebouwd:D

Oh ja, dat is inderdaad wel slick. Heb je daar ook TriFlight op gezet?
Ik zal eens kijken of ik de runcam van mijn broer kan bietsen en een filmpje maken van hoe die van mij zich gedraagt.

Triflight was er toen nog niet. Ik had op deze nog gewoon baseflight staan.

Ik heb een RCExplorer Tricopter V3 met integrated N32 en hij vliegt echt super!!
Met de Triflight is er bijna geen tail wobble (wel met mijn oude KK mini) en hij vilegt gewoon super.

Ik heb zelf geen ervaring met quads, dus ik kan niet zeggen welke ik leuker vindt, maar een tricopter is niet een slecht platform.
Wouter