Rates en RCRates (naze32)

Ik kom er achter dat er naast de normale PID rates, ook nog RC rates zijn. Veel mensen hebben een combi van beide settings om het gedrag te bepalen. Maar… wat is nu exact het verschil tussen beide? Welke verhouding tussen deze waarden vliegen jullie mee en waarom? Krijg het niet 100% duidelijk na een tijdje googlen.

Mijn doel is om met mijn B330 wat sneller rolls en flips te kunnen maken, zonder de mogelijkheid te verliezen om soepel te kunnen vliegen. Mijn conclusie tot zover was dat ik dan vooral de RC rate wat hoger moet zetten, zodat het gebied rond de stick nog niet heel gevoelig is, maar de buitenste waarden van de stick juist wat meer effect gaan hebben. Correct?

Wat jij zoekt is Expo. Daarmee maak je de sticks rond het middenpunt wat ongevoeliger.

PIDrates bestaan niet. Ze staan hooguit op dezelfde tab :wink:

Rc rate is hoe sterk de input van je zender overgenomen word. Staat standaart op 90%. Ik zet hem altijd op 1 en stel de rest af met de rates per as.

Losse rates per as zijn er om de output per as te versterken. Dus als je sneller wil rollen verhoog je de roll rate, wil je sneller flippen verhoog je de pitch rate, en om sneller te yawen verhoog je de yaw rate.

Een snel uitleg:

RC Rate:
Stick command = Stick command * RCrate

dus meer rccommand meer vermenigvuldiging met je stick uitlsag

R/P rates:
gyroError = rate * gyroError

Bij tweede maak je error groter.

Beide hebben ongeveer vergelijkbaar resultaat dus.

Er zijn enkele pid controllers die de rate ook wel helaas op P, I en D waardes toepassen. Pid controller 0 bijvoorbeeld doet dat. Dat resulteert dat je PID’s inderdaad ook de snelheid van roll/pitch regelen.

Thnx guys! Stuk duidelijker nu. Ik ga even wat prutsen en testen met de rates en expo’s. Kijken of ik die barrel rolls een beetje kan opkrikken in snelheid ;D