Race Quadcopter Eachine 250

Hallo ik heb een aantal vragen over enkele drones die ik heb gezien op het web. Ik heb nog geen racedrone gehad enkel wat simpele “speelgoed” drones. Nu wil ik niet gelijk een enorm bedrag gaan neertellen maar eerst beginnen met een wat goedkopere en dan wanneer ik beter en beter wordt een betere (waarschijnlijk duurder ;D) andere kopen of misschien zelf 1 samen stellen 8).

Als ik ga kijken voor een RTF racedrone voor rond de 200euro kom ik uit bij het merk Eachine waarvan ik veel reviews heb gelezen en die lopen nogal uiteen. De meeste zijn er zeer over te spreken als je kijkt wat je voor dat geld krijgt, maar er zijn er ook veel bij die klagen over de batterij en lader e.d.

De Drone Eachine racer 250 FPV (met het lachbekje)

• Ziet er sterk uit qua bouw en propellor armen?
  • De drone ziet er voor dat geld best fancy uit.
    De spec. van de drone
    Weight: 400g (without battery)
    Headlight LED: white 3W
    Camera: 1000TVL, support for HD night, camera angle is adjustable
    Brushless motor: 2204 2300KV
    Brushless ESC: Simonk 12A
    Flight controller: CC3D
    Lipo battery: 11.1V 1500mAh 25C 3S
    Transmitter: 600mw 5.8G 32CH built in OSD
    Receiver: integrated 6 channel (not included)
    Remote control: 2.4G 6 channel (not included)
    Flight time: 10-14 mins

Bij deze drone zou ik dus nog een receiver moeten aanschaffen en een afstandbediening om te kunnen vliegen? Ik heb deze drone op de welbekende site banggood.com gezien.
http://www.banggood.com/Eachine-Racer-250-FPV-Drone-Built-in-5_8G-Transmitter-OSD-With-HD-Camera-BNF-Version-p-995366.html
Dan de drone Eachine Falcon 250 FPV

-Iets minder mooi design dan de andere
-schijnt 150kmh te gaan? :thumbup:
-bereik 1500meter?
1 x Frame Kit
1 x PDB
4 x Motor Base
4 x 2204 Motor
4 x 20A ESC
1 x Flight Controller
4 x Propeller
1 x Power Connector
4 x LED
1 x 3S 11.1V 1500mAh 25C Battery
1 x B3 Charger
1 x 700TVL Camera
1 x Camera Mount
1 x FT200 VTX
1 x Antenna
1 x FlySky i6 Transmitter
1 x FlySky iA6 Receiver
1 x Bag

voor 200euro helemaal compleet, te mooi om waar te zijn?

Wat kan ik het beste doen? De 1e kopen en zelf een receiver, afstandbediening aanschaffen? of de 2e die al helemaal compleet is? Of hebben jullie nog tips?

nu heb ik nog steeds vragen :D,
-Wat bepaald nu eigenlijk je bereik?
-nu een goeie afstandbediening die ik straks ook voor een betere en duurdere drone kan gebruiken?
-Schermpje op je controller of een goggles? wat is nu het fijnst?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een keus te maken :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

mvg Dave

Meteen beginnen met zelfbouw, hoeft ook niet al te duur te zijn.
Houd er rekening mee dat hier nog btw/invoerkosten bij komen.

ok, heb je wat voorbeelden? welke frame motors etc, en waar ik het beste kan shoppen?

Kijk eens bij zelfbouw hier en niet al te duur is aliexpress en banggood.
Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden.

hallo,

ik heb zelf ook het lachebekje gekocht.
tot nu toe erg tevreden en hij en erg clean. heb er al mooi stukje mee gevlogen. en zit in het zelfde schuitje als jou paar speelgoed dingen gehad.
ik heb de quanum goggles DEZE!k heb zo veel verhalen over schermpjes gehoord. ga voor de gein maar eens met je laptop buiten zitten.
ik heb er ook voor een maar van mij gekocht en de receiver ingebouwd. (wat er in wel een beetje krap is)
vergeet Ebay niet. daar heb ik ook veel algemene dingen vandaan gehaald.

ik ben tot nu toe erg blij met mijn keuze. voornamelijk omdat er zo veel is en het eigenlijk niet meer te onderscheiden is. heb zelf het probleem dat ik als ik alles los koop het beste van het beste wil. maar ook niet teveel wil betalen.

qua import kosten heb ik 30 euro moeten betalen omdat ik fast delivery had gedaan. bij de andere die ik besteld had heb ik niks hoeven betalen. maar dat is geen garantie.

als je meer wilt weten hoor ik het graag!

Ja ik heb gister en de dag daarvoor nog tot laat zitten kijken op het web en hier op het forum, maar ik lees zoveel benamingen types dit types dat, dat ik door de bomen het bos niet meer zie :D.
Ik heb besloten dat ik wil beginnen met een RTF drone of 1 die zo goed als klaar is.

Welke drone is nu het beste waar voor je geld?

De 1e of de 2e die ik hierboven vermeldt heb staan :?:.

En dan de afstandsbediening? Als ik bijv. nu een Eachine koop maar later een walkera koop of zelf 1 ga bouwen (ik noem maar iets) ben je dan gebonden aan een controller van hetzelfde merk? Sorry ben nog een leek op dit gebied :oops:

Mijn doel is voor nu:
-Een fancy snelle drone
-bereik tot 1500m zou leuk zijn
-uitbreiden met een goggles of schermpje en wie weet wat nog meer

de walkera met gps ziet er btw ook wel ruig uit… :slight_smile: wat een keuzes

Zelf ben ik ruim een half jaar geleden begonnen met de hobby. Toen heb ik een vliegklare eTURBINE TB250 gekocht. De eTURBINE en Eachine lijken erg op elkaar, bijna alle onderdelen zijn hetzelfde met als grootste verschil het lachebekje. De eTURBINE oogt m.i. daardoor wat stoerder. Je kunt 'm in vier varianten aanschaffen, van een kit van 160 euro tot een complete set van ruim 400 euro. Hier een linkje naar een Belgische webwinkel die 'm binnen enkele dagen zal kunnen bezorgen: https://www.ercmarket.com/eturbine-250-fpv-racer-quadcopter-combo-with-carry-bag-camera-video-tx.html

Ik heb de variant van 250 euro zonder zender, lader en lipo. Wel met koffertje. Dat koffertje is leuk maar de meerprijs niet waard. Met props gemonteerd past de quad er niet in. Ik heb apart een nieuwe zender gekocht, wat precies dezelfde zender is gebleken als die wordt bijgeleverd in de complete kit. Dat is een (rebranded) Radiolink AT-9. Ik ben er erg tevreden over, maar er is weinig documentatie over.

De armen van de TB en Eachine zijn identiek. Ik heb preventief vier extra armen gekocht voor eventuele reparaties, maar ik verwacht niet die ooit nodig te gaan hebben. De armen zijn van plastic maar bijzonder robuust. Wat mij erg aanspreekt is dat de armen als stand-off’s fungeren voor de bottom- en topplate. Daardoor ontstaat een oersterke kooi waar de lipo in past. Die hoeft dus niet bovenop de topplate geplaatst te worden. Ook de ESC’s worden in de armen geplaatst en zijn daardoor beschermd. De blauwe LED acher heb ik direct vervangen door een rode wat de oriëntatie veel makkelijker maakt.

Als je nog geen RC ervaring hebt is mijn advies om met een goedkopere vliegklare quad te beginnen zoals de Eachine of TB en vrijwel direct ook met je eerste zelfbouw aan de slag te gaan. Dan is de druk van de ketel omdat je kunt vliegen en kun je in rust alles gaan uitzoeken en bestellen. Één ding is zeker: Zodra je je quad hebt wil je van alles anders gaan doen. Dat is altijd zo. Daarom is het m.i. verstandig om je geld aan kwalitatief goede spullen te spenderen die niet vliegen en die je voor meerdere quads en gedurende langere tijd gaat gebruiken, zoals goed gereedschap, soldeerspullen, koffers, laders, etc.

hmm ok, Ja die had ik ookal eerder gezien gehad.
Mij leek 120€ enkel voor de drone een mooie startprijs, maar dan de randapparatuur van hogere kwaliteit aan te schaffen.
Mijn voorkeur gaat momenteel toch voor de Eachine racer 250.
Hoe kom ik nu te weten wat voor bereik bepaalde zenders/ontvangers hebben? En welke er compatible zijn met deze racer?

Zelf vlieg ik alleen nog LOS (line of sight). Lang voordat bereik een probleem zou worden is de quad al zo klein dat je je allang niet meer kunt oriënteren. Ik verwacht dat een zender (2.4Ghz) een bereik heeft tussen de 1 en 2 kilometer, afhankelijk van atmosferische omstandigheden. 5.8ghz zal meer zijn. Bij FPV geldt dat de zender van de video dan minstens zo belangrijk is. Tenzij je hele speciale plannen hebt is bereik geen issue lijkt me. De eerste vraag die ik altijd krijg bij het vliegen is wat het bereik is. Maar eerlijk gezegd vind ik dit een ontzettende leken-vraag. Als je echt van plan bent om met een quad kilometers ver bij jezelf vandaan te gaan vliegen dan ben je onverantwoord bezig. Je quad zal maar ergens op de openbare weg kletteren, door iemands dakraam komen vallen of tussen de messen van een dure landbouwmachine terecht komen. Dan wordt je terecht hard aangepakt. Dat moet je niet willen.

Zender en ontvanger horen bij elkaar. Iedere ontvanger zal met de flight computer verbonden kunnen worden. Het liefst doe je dat met één draadje. Let er daarom op of je ontvanger SBUS ondersteund of iets vergelijkbaars.

Ik snap wat je bedoelt, Ik wil gewoon zekerheid dat ik altijd voldoende bereik heb en niet onnodig crash door net iets te ver door vliegen. Ik woon in de buurt van flinke weilanden en mij lijken dat de ideale plekken om te vliegen zodat andere er geen last van hebben. En als het kan waarom niet een groter bereik?

ik hoor eigenlijk niemand praten over de eachine falcon 250, deze heeft de 5,8ghz transmitter/receiver en verstelbare camera lens.
wat is jullie mening over deze?

Dat klopt niet helemaal :-). Je 2,4GHZ heeft meer bereik dan je 5,8GHZ, daarom valt je video vaak ook eerder weg dan het bereik van je zender.

Zelf heb ik de Eachine 250 racer nu ongeveer twee weken in mijn bezit. Hier een korte review en de reden waarom ik deze drone heb uitgekozen om mee te beginnen:

Een jaar of vier geleden ben ik deze hobby begonnen met een op afstand bestuurbaar vliegtuig, de hobbyking Bixler. Na ongeveer 9 maanden was de lol hier wel van af aangezien ik geen fpv gear of iets dergelijks had. Ik heb toen een tijdje getwijfeld om een quadcopter (dit kwam toen net opzetten) te bouwen om mooie luchtfoto’s e.d. mee te maken. Uiteindelijk heb ik besloten dit niet te doen. De Bixler haalde ik de volgende jaren nog maar sporadisch uit de kast (ongeveer 3x per jaar). Begin december heb ik me opnieuw verdiept in deze hobby en zo kwam ik zowaar bij het drone racen uit. Ik ga er vanuit dat het drone racen (mede door het fpv gedeelte) mij langer zal boeien dan het LOS vliegen van een vliegtuig.

In eerste instantie was ik van plan om mijn eerste drone zelf te bouwen maar tijdens het zoeken naar de benodigde informatie kwam ik op een ander forum een link naar de eachine 250 tegen. Mede omdat ik al redelijk de prijs van het zelfbouwen in mijn hoofd had zitten kon ik in eerste instantie niet geloven dat een drone voor €130,- (inmiddels 120) al zo compleet zou zijn. Fpv ready en in mijn geval zelfs vliegklaar aangezien ik nog spullen had van de Bixler (transmitter en degelijke charger). Na wat reviews te hebben opgezocht en youtube filmpjes gekeken te hebben besloten dat er voor 130€ niet heel veel mis kon gaan en redelijk “impulsief” de bestelling geplaatst.

Na het lange wachten (het duurt ongeveer 3-8 weken voordat die binnen is) kon het vliegen beginnen. In eerste instantie was ik positief verrast over de prestaties van de drone zonder al te veel instellingen te wijzigen. Omdat ik op internet al veel had gelezen over het toepassen van andere “firmware” op de controller heb ik toch maar besloten om dit ook eens uit te proberen. Het resultaat? Nu vliegt die nog beter. Inmiddels ook begonnen met het FPV’en (de drone is er immers al volledig voor uitgerust). Tot nog toe ben ik erg te spreken over de prijs kwaliteitsverhouding van de drone en naar mijn mening is het een prima instapmodel (mits je ervaring hebt met micro drones).

Wat betreft de Eachine Falcon: Deze kwam 5 dagen na mijn besteldatum van de ER250 pas uit…

Ik durf niet te zeggen welke drone ik had gekozen als ik ook voor de Falcon had kunnen kiezen. Persoonlijk denk ik dat ik eigenwijs was geweest en toch voor de Falcon had gekozen ondanks de steilere leercurve met de Falcon. (of is het ook mogelijk deze zonder tilted motor mounts te vliegen?)

Conclusie: de ER 250 racer is naar mijn mening een goed instapmodel om vervolgens over te stappen op een zelfbouw! Mocht je nou serieus overwegen om ook de ER250 aan te schaffen laat het dan even weten dan zal ik nog wat tips posten om de prestaties en levensduur van de drone te vergroten.

Puur op basis van de specificaties en prijs is dit een fantastisch aanbod. 205 euro voor alles wat nodig is exclusief bril is weinig geld.

Maar hierin schuilt misschien ook een probleem. Zelfs als je bereid bent om zogenaamd betere en duurdere merken of onderdelen uit te kiezen blijkt de kwaliteit nogal eens tegen te vallen. Dat hoort misschien ook wel een beetje bij deze hobby. Althans, dat is mijn ervaring. Als je budget echt tot die 205 euro beperkt is dan zou ik het proberen, en wie weet haal je een leuke quad in huis waar je veel van kunt leren. Als je wel iets meer kunt besteden zou ik een andere keuze maken.

Bestellen bij Banggood betekent volgens mij dat je met invoerkosten te maken kunt krijgen. En het kan lang duren voor je iets gaat ontvangen. Ik kijk niet op van vier weken of langer. En als er dan iets niet naar je zin is, wat ga je dan doen? De boel terugsturen? Dan bestel ik toch liever bij een winkel dichter bij huis die direct iets gaat versturen en te bereiken is als je nog vragen hebt.

Die zender is van plastic. Prima voor dat geld. Maar dit gaat niet de zender zijn die je over twee jaar nog wil gebruiken. Dat kan ik me niet voorstellen. Wat mij opvalt is dat die zender naast beide sticks vier schakelaars heeft en twee draaiknoppen. En het is een zes-kanaals zender. Wat daar de bedoeling van is ontgaat me. Beide sticks zijn al vier kanalen toch?

Dat ik die Falcon hondslelijk vind zal ik verder buiten beschouwing laten, maar het geluid van de motoren en props in die video’s klinkt tamelijk beroerd als je het mij vraagt. Wat een gesnerp, gewapper en geflapper. Onvergelijkbaar met het heerlijke geluid wat te horen is op YouTube van de profs.

In de commentaren schrijft iemand dat hij de quad wil terugsturen omdat de sticks in mode 1 staan (thrust rechts). Daarop wordt dan door iemand die moet doorgaan voor de verkoper geantwoord dat die klant toch echt de bestelling voor een mode-1 heeft gedaan. Wat moet je daarvan denken? Dat kun je toch eenvoudig instellen op de FC dmv de OpenPilot software? Beetje vreemd.

@ Marijn, je hebt helemaal gelijk. Zou te mooi om waar te zijn natuurlijk. En inderdaad je moet even wachten totdat je het product hebt. Heb zelf al meerdere dingen besteld gehad op banggood.com en dit was toch altijd wel binnen 4 weken geleverd. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
Wat betreft die falcon heb je wel een punt, hij is niet echt mooi ;D en voor 200euro ben je helemaal startklaar met een drone die 150kmh per uur gaat en nog eens een bereik heeft van hier tot en met sintjuttemus :silent:… die laat ik maar links liggen :wink:

Enfin om op de reactie van jobbzz terug te komen.
Zo ervaar ik het ook ja, voor weinig geld een drone die zich toch al heeft bewezen in diverse reviews en er ook nog goed uit ziet. Als ik deze aanschaf kan ik lekker gaan oefenen en op zijn tijd wellicht een betere koop of zelf 1 ga bouwen.

En Jobbzzz? Alle tips betreffende deze drone zijn welkom :smiley:

Ik zal voor een vortex gaan of toch zelfbouw.

Nou jongens de drone is besteld! Het is de blije bakkes drone geworden ;D
Voor 120€ een mooi instapmodel lijkt mij, ik heb hem gekocht zonder zender/ontvanger dus deze moet ik nog gaan bestellen. Wat ik van een medeforumlid heb begrepen is dat je zender voldoende kanalen heeft, dus 4 voor de motoren 1 voor bijv. Leds etc etc. heb er een aantal op het oog maar weet nog niet welke, maar komt goed :thumbup:
Verder heb ik al wel een lijstje gemaakt wat ik komende tijd ga aanschaffen:

Verder zit ik nog met 1 dingetje, hoe kan ik de batterij het beste in de gaten houden? Zodat deze niet beschadigd raakt of erger ;D

Bedankt iedereen voor de tips en uitleg!

Groetjes Dave

Hoi Dave,

Ik bedenk met net ik het stuk over channels niet helemaal juist heb verteld, Voor de channels geld dat er standaard vier in gebruik zijn voor de throttle, yaw, pitch and roll. Op de FC heeft echter elke motor zijn eigen output, deze twee verwarde ik. Het neemt echter niet weg dat er standaard 4 in gebruik zijn. Het is ook vrij standaard om de flightmodes op met een switch in te kunnen stellen, deze neemt dan het 5de channel in gebruik. Indien je met een aparte switch wilt armen, maakt dit 6 en als je gebruikt maakt van een lost buzzer, maakt dit 7.

Wat betreft de Lipo’s, let op de volgende zaken:

• 3s of 4s
  • het aantal mah in combinatie met het gewicht en de afmetingen van de batterij een 250 size quad is 1300mah 4s of 1500mah 3s gangbaar als ik me niet vergis.
  • De stekker die erop zit, mocht je er een bestellen waar geen xt60 op zit zorg dan dat je deze er zelf op kan solderen
  • Voor de charger geldt dat deze, indien je niet beschikt over een externe voeding op 220 moet kunnen werken
  • De charger de lipo moet kunnen balanceren.
  • Geen idee of dit inmiddels betaalbaar is, maar het is misschien handig als je meerdere batterijen tegelijk kan chargen

Voor de props geldt dat ik geen ervaring hebt met tri-props, wel weet ik dat deze een stuk duurder zijn dan normale props. Wat mij wel is opgevallen, is dat er bij props een vrij groot verschil zit tussen het “breekpunt” van de prop. Mijn kingkong props gaan bijvoorbeeld een stuk langer mee dan de standaard props die erbij zaten.

Maakt niet uit. Komt op hetzelfde neer! Maar ik begin het steeds meer te begrijpen gelukkig :thumbup:
Net een mail ontvangen dat de drone verstuurd is. Mooizo ben benieuwd hoelang dit gaat duren.
Maar zo’n lost buzzer is wel een handig iets mocht je crashen in hoog gras bijv?
Wat betreft de Lipo, de gene die ik in mijn vorig bericht postte is iets te fors dus voor mijn drone 1800mah namelijk.

De zender/ontvanger die je zei Jobbzz vindt ik net aan de hoge kant. Ik heb ook deze gezien is dat ook wat? http://www.banggood.com/Upgraded-FlySky-FS-TH9X-2_4G-9CH-Transmitter-With-FS-R9B-RM002-Mode-1-p-1011098.html

Bedankt weer :oops: :stuck_out_tongue:

Als je dan toch voor goedkoop gaat, doe het dan goed en ga voor de eerste optie. Zoek wel van te voren even uit of het eenvoudig is om de zender in te stellen, het wil nog wel eens voorkomen dat het menu in code taal staat. Gewoon even zoeken op youtube en je weet het. Let wel op dat dit een mode 1 zender is, dus kijk niet gek op als het gas aan de rechter kant zit.

Om nog terug te komen op de batterij, schaf een lip®o bewaker aan van ongeveer 4€, zoiets als dit. http://www.banggood.com/2-x-2-in-1-Lipo-Battery-Low-Voltage-Tester-1S-8S-Buzzer-Alarm-p-973987.html. Als je even zoekt zullen ze ze ook wel per stuk verkrijg baar zijn. De balance cable van je lipo plug je dan in die metalen pinnen aan het einde en hij checkt per cell of het voltage niet onder het door jou ingestelde minimum komt, als dit wel gebeurt begint die loeihard te piepen en weet je dat je moet landen.

Hey, ja klopt! Er is ook een mode 2 verkrijgbaar. Enfin ik ben nog aan het orienteren. Wil wel goed randapparatuur aanschaffen maar mijn budget is ook niet oneindig, aangezien ik nog alles moet aanschaffen. Ik vond die 2e er ook wel goed uitzien en de spec. voor zover ik het begrijp er goed uit zien. Maar net als wat je zei, ga ik ook een nog in eigen land kijken of ik een degelijke set kan vinden. Komt goed :thumbup: