Quad verloren :( [en teruggevonden :)]

Wat een classic… Nog even een paar accus leeg vliegen, voordat ik morgen een bril aan zou schaffen… In het donker, want ik vind die lichtjes vet en die helpen bij orientatie… Een mooi weiland gevonden. Had vanmiddag de verschillende modes ingesteld en was helemaal happy toen ik kon armen met een aux, erachter kwam dat er een horizon mode op zit, zodat ik de quad wat makkelijker onder controle kon houden en de PID autotune procedure perfect uit kon voeren.

Toen ik met wat meer vertrouwen zelfs al yawend rondjes vloog, dat lukte me niet eerder in angle mode, dacht ik wat meer afstand te kunnen gaan proberen. Eenmaal de quad wat hoger vloog, ontdekte ik dat ik helemaal niet zie of de quad nu van me af vloog of niet… Slechte ogen denk ik, want rood achter en blauw voor onder op de pootjes. Een eerste keer kreeg ik hem terug, maar een tweede keer niet. De fail safe werkte, en ik zag mijn quadje met een flink schrikgezicht ergens achter de boomgrens in een aangrenzend bosje landen…

Dus meteen in de auto gesprongen en op de plek des onheils in het pikken donker het bos in gesprongen. Ik zag wat lichtjes! Jeuj, gelukkig dacht ik… Bleken helaas niet van de quad af te komen ontdekte ik toen ik aan de andere kant van het bos de weg weer op liep… Terug! Snel, hopelijk hoor ik de batterij piepen… Survivalend over takken en door greppels met zweethanden rondgestruikeld… De zaklamp op mn telefoon was inmiddels op… Geen geluk :(… Terug naar de auto om mn controller te pakken, hopend dat ik em daarmee kon horen. Dat had ik eerder moeten doen… Het was inmiddels al een uur later voordat ik mijn auto weer gevonden had aan de rand van het bos. Ingeschakeld en terug gegaan, maar nergens had ik een signaal… Het zal toch niet hoorde ik mezelf denken…

Toch echt, wat een slechte nachtmerrie.

De batterij die onderweg nog uit mn jaszak gevallen is, tja, die boeit natuurlijk niet…

Zo zit je smiddags nog te fantaseren over welke FPV bril je gaat kopen en hoe dat je af zal gaan… Een paar uur later verstomd het verhaal te typen… Zodra het licht wordt maar terug in de hoop wat te vinden, maar ik vrees het ergste, die hangt ergens hoog in een boom midden in het relatief kleine bosje. Voorlopig dus even geen FPV voor mij… maar eerst weer eens sparen en knutselen voor wat nieuws… Het was een mooie tijd quadje… :’(

Hopelijk heb ik morgen wat meer geluk… :frowning:

Notes to self:

1. Ongelofelijke dombo :slight_smile:
  2. Een bluetooth GPS tracker
  3. GPS & Return home functie.
  4. Extra buzzers
  5. Meteen met je controller er achter aan de volgende keer.

Zoekt de vind ik niet leuk knop
Hoop dat je hem nog terug vind!
Succes en keep us posted :thumbdown:

:o

Normaal gesproken blijf je zo dichtbij dat een gps tracker niet echt nodig zou mogen zijn. Zou ik ook niet doen. Een harde beeper zou genoeg moeten zijn.

Ja dat noemen we op zijn Nederland kut met peren :frowning:

maar kijk eens de zon schijnt het is een mooie dag .
dus je kan nog vandaag een paar uurtje zoeken met daglicht.
misschien schijnt net de zon op je frame en zie je wat reflecteren .
ik heb een gevoel dat je die nog kan vinden .
zolang er geen water is in de buurt ?

Dikke ruk man :frowning:

Kijk ook eens omhoog als je weer door die bossen struind, misschien hangt 'ie aan een tak.
Ik hoop dat je hem terugvind!

Eerste zoektocht geen succes. Even wat eten en dan een tweede poging.

Ik heb even opgezocht wat de range van mn at9 zou zijn. 1,5 KM volgens het boekje en op youtube vind ik tests tot 4KM. Het enige dat ik weet is dat ik hem meteen na de bosrand niet meer zag en dat ik hem al even niet meer hoorde…, dus waarschijnlijk niet aan het begin van de bosrand en hij heeft naar schatting ongeveer 20 seconden de verkeerde kant uit gevlogen. Ik denk dat ik mijn zoekgebied een stukje moet vergroten… Het bos bestrijkt maar iets van 100-200 meter en het weiland tot de bosrand zo’n 300 meter, dus de kans is groot dat ie verder is gegaan dan ik in eerste instantie dacht. Ik zag de rode leds nog wel redelijk goed.

Iemand ideeen over de afstand die de quad afgelegd zou kunnen hebben? Hoogte was zo’n 40 meter schat ik.

20 seconden a 70km/u is ca 390 meter. (ca 690m vanaf het startpunt)
20 seconden a 50km/u is ca 270 meter. (ca 570m vanaf het startpunt)

Hij zat in horizon mode, dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat ie heel hard ging… maar uitgaande van deze cijfers krijg ik wel weer wat hoop dat ie op de achter gelegen open vlakte is beland.

Valt de range van de AT9 wel wat tegen dus :slight_smile:

Wauw! Er zit een engel op mn schouders! Ik had mijn telefoonnummer achtergelaten bij de honden club achter het bos. Die belde net! Een cursist moest effe plassen en vond de drone in de rand van het bos :slight_smile: wat een geluk!

Nog beter, de draad die de pdb met de accu verbindt is er vermoedelijk door de crash af gebroken! Ook de buzzer was los geraakt. Verder alleen wat props kapot en 1 schroef om een prop vast te schroeven kwijt.

Met een bloemetje vriendelijk bedankt! Mijn dag is weer goed :slight_smile: jullie natuurlijk bedankt voor het begrip en het lezend oog!

:thumbup: mooi man :slight_smile:

Mazzelaar :slight_smile:

Je had geluk dat de zon schijnt
als het keihard regend gaat niemand naar buiten :slight_smile:

toppie dat je hem hebt ,zo volgend onderwerp .
BRIL

Haha inderdaad :slight_smile: bril wordt een predator v2 standaard setje. Die heb ik over een paar minuten :slight_smile:

Mooi Verhaal Sjaak :-), fijn dat hij terug is. Van de week toevallig deze binnen gekregen.

Als je lipo er dan af vliegt heb je altijd een reserve peeper die je aan kan zetten met je telefoon. Ding weegt niks en als je hem goed inpakt en vastplakt kan hij nooit van de quad af :-). Getest in het open veld en afstand is rond de 50 meter en zeker als hij in hoog gras ligt is dit ideaal.

Sjaak, ik voelde met je mee in dit verhaal! Fijn dat je hem weer hebt!

Ik ken het gevoel, het is echt heel klote. Gelukkig dat je hem hebt terug gevonden.

Ik had vroeger (6 of 7 jaar geleden ofzo) zo’n enorme luchtballon, het was zegmaar een enorme vuilniszak, ongeveer 10 kubike meter gok ik, die deed je vol met lucht, aan een touwtje en op een mooie dat kon je er dan zo 20 meter hoog mee, geweldig.

Dus ik dacht eens een keer dat het een leuk idee was om mijn ipod nano eronder te hangen.

Alles ging perfect, tot op het moment dat er een enorme windvlaag kwam en de draad (het was nog wel vislijn) knapte. Ik kon de ballon inclusief ipod nano zo weg zien vliegen, ik ben er nog met m’n fiets een kilometer of 2 achteraan gefietst, maar naar beneden kwam ie niet hoor.

Ik had ongeveer een jaar lang gespaard voor die ipod nano geloof ik. Ik was er echt kapot van, heb volgens mij nog lopen janken.
Snel daarna een nieuwe ipod via marktplaats kunnen kopen voor 40 euro. Het geld wat ik eigenlijk had opgespaard voor een RC speelgoedvliegtuigje :/.
In ieder geval heb ik m’n les daarvan geleerd.

maar hij heeft er niet overheen geplast? :lol: :lol: :lol:

Het topic is nu al 4 dagen niet actief. Maar ik heb toch nog een toevoeging. Ik snap dat dit als reclame kan overkomen, maar het is bedoeld om drone eigenaren te helpen.

Het wegvliegen van een drone een serieus probleem is.
Ik heb zelf een drone zonder GPS of RTH en die was in de laag hangende zon gevlogen. :thumbdown: Toevallig had mijn vriendin hem via Facebook weer terug gevonden, maar dit was vooral geluk.

Ik vind het persoonlijk niet fijn om mijn NAW/email of telefoon op mn drone te plakken omdat dit zou kunnen leiden tot onverwachte bezoekjes.
Daarom heb ik de dienst Registreer je Drone opgericht, een dienst die DroneCodes (een soort van kenteken) aan elke geregistreerde drone toekent. Door deze DroneCode weet de eventuele vinder niet wie de eigenaar is. De eigenaar van de drone kan dan contact opnemen met de vinder, of Registreer je Drone regelt een onafhankelijke meet plek (in een park of winkelstraat bijvoorbeeld).

Natuurlijk staat veiligheid voorop en heb ik ook veel moeite gestoken in het beveiligen van alle gegevens. Persoonlijke gegevens worden encrypted opgeslagen in een database met de AES-256 encryptie standaard.

De dienst is gratis om de drempel tot inschrijven zo laag mogelijk te houden, na een registratie ontvangt de eigenaar zo snel mogelijk 2 DroneCodes per post met een Welkoms bericht en ook nog een A4tje over de huidige Wet & Regelgeving en Tips&Tricks voor beginnende drone vliegers 8)7 .
Hiermee hoop ik niet alleen verloren drones makkelijker terug te vinden, maar ook om drone eigenaren bewust te maken van wat wel en wat niet mag omtrent drone vliegen.

Ik ben je even kwijt Dunky ? Wat bedoel je precies met onverwachte bezoekjes ? Als je ergens brokken maakt ben jezelf verantwoordelijk…je adres gegevens erop is dan niet anders als normaal ? Wat zou een vinder precies willen doen dan met jouw gegevens ?

En je registreert en plakt een code op je drone, hoe weet een vinder dan door het lezen van "www.registreerjedrone.nl " dat hij of zij daar heen moet en de code moet invoeren ? Dat staat niet op dat label toch ? En de vinders moeten ook hun gegevens opgeven…wie zegt dat een vinder dat wil ? Misschien juist een drempel om dan maar niks te doen ?

Schiksie,

Ik snap je punt. Wat het is, als je geld hebt om een drone te kopen, dan is de kans dat je andere spullen met waarde hebt aanzienlijk. Met onverwachte bezoekje bedoel ik mensen met wrok voor aangerichte schade, of dieven.

En nee ik bedoel niet te zeggen dat de eigenaar niet moet opdraaien voor de geleden schade, maar er zijn (helaas) genoeg mensen die zelf de wet in handen nemen en dezelfde schade aan de eigenaar willen aanrichten.

Door als een 3de partij op te treden verklein je deze kans.

Als ik zo’n url zie, met de tekst: “registreer” en “drone” dan zou ik persoonlijk zeker even kijken hoe en wat. Mocht de vinder het formulier niet willen invullen, dan is er altijd de mogelijkheid om ons direct te contacteren.

Ps. mochten de autoriteiten de gegevens opvragen omdat er aangifte gedaan moet worden, zullen wij mee werken. De beveiliging is dan ook niet tegen de staat of de wet, maar tegen eventuele hackers die uit zijn op prive gegevens.

Ik hoop zo genoeg informatie gegeven te hebben.

Dunky

Duidelijk maar toch geldt die logica niet voor iedereen…hetzelfde als dat bijna niemand ook maar een handleiding voor iets leest ha ha :slight_smile:

Ik zou die sticker aanpassen of in kleine letters erbij zetten : Deze drone gevonden ? Ga naar…

En dat die mensen al hun gegevens moeten geven zal zeker ook een drempel zijn ben ik bang.