Quad valt random uit

Heb wat debugging ideetjes nodig jongens. Mijn epiQuad 210X met naze rev6 en cobra 2300 heeft het altijd helemaal perfect gedaan. Nu echter niet meer; op totaal willekeurige momenten gaat de throttle naar het minimum. Dit kan zijn tijdens een roll, tijdens een punchout maar ook tijdens een hover. In al die gevallen kan het ook zijn dat ie gewoon vliegt. Ik hoopte dat het een van mijn dys escs waren, zodat ik kon upgraden naar blheli_s. Helaas; probleem blijft. Wel een probleem erbij; rond mid throttle lijkt hij te resoneren; eronder en erboven is het weg…
Wat ook heel raar is; als hij eenmaal de throttle naar 0 gooit en ik panick disarm, dan geven de motoren soms eerst nog een bak gas, op dat moment heb ik dus geen disarm(!)
Ik snap er helemaal niks meer van en weet eigenlijk niet meer wat het kan zijn. Zo leuk als deze hobby kan zijn, net zo frustrerend is het soms. Iemand een ideetje?

Het gekke is dat ik precies het zelfde probleem heb recentelijk. Midthrottle oscillaties, random uit de lucht vallen, maar dan wel met een Kiss fc en 24A Kiss escs. Heb nog geen idee wat het veroorzaak. Verschillende fw geprobeerd die het probleem met de emax rs2205 2300kv moeten verhelpen, maar geen succes. Ik hou het in de gaten en als ik meer weet laat ik het weten.

Herpakt ie hem weer nadat ie op min-throttle gaat of valt ie uit de lucht? Het klinkt herkenbaar, een van mijn quads met een slechte rx doet dat namelijk ook vaak doordat de failsafe aan knalt. Hij blijft dan een seconde in de failsafe throttle low delay tijd hangen en in die seconde tijd maakt ie vaak weer opnieuw verbinding waardoor de failsafe uit gaat en ik door kan vliegen. Andere keren valt ie gewoon uit de lucht omdat ie niet binnen die delay tijd opnieuw verbinding heeft kunnen maken.

[member=343]PieterB (Taurus FPV)[/member] Dat is dan ook toevallig! Kan ik de FC en escs dus uitsluiten eigenlijk. Ik kreeg zelf dus de mid throttle oscillaties na installatie van de blheli_s escs. Hier staat wel een recente versie van BlHeli op, maar ik vlieg nog met een oude 2.3.4 versie van betaflight. Ik hoop eigenlijk dat een update mij misschien kan helpen daarin, maar vrees het ergste. Heb je toevallig epiRex en/of epiPDB op die build van jou?

[member=537]MaximB[/member] Het is bij mij exact zoals jij beschrijft. Ik verdenk zelf de epiRex aansluiting op mijn PDB. Dit alles begon nadat ik geen voltage meer doorkreeg via de epiRex. Die heb ik onderzocht en kunnen oplossen, maar daardoor heb ik me niet gefocussed op de andere aansluitingen :slight_smile: Vanavond eens kijken of de andere solderingen nog heel zijn. Wat wel gek is in dit geval; ik krijg geen enkele rssi drop waarschuwing.

Een Blackbox log zou wel handig zijn in dit soort gevallen. Dan kun je precies zien hoe je rccommand reageert in de verhaal.

Zou je eens een CLI dump hier neer willen gooien? Misschien dat we nog wat andere dingen zien.
Wel graag de ‘code’ functie gebruiken. Anders staat hier weer een lap tekst.

Wat is er nu exact gewijzigd tussen het moment dat hij het wel goed deed tot het moment dat hij het niet goed meer deed?
Met de DYS had je dit probleem dus ook al? Dan kun je de ESC’s uitsluiten. Dan kunnen de BlHeli_s het eigenlijk al niet meer zijn.

Mmmz had ik gisteren ook met de gep220…ene moment vliegt hij als een malle en dan plots valt hij uit en flipt hij om. Daarna kan je weer gewoon armen en vliegen. Ik ga hem eens helemaal uit elkaar halen en de sofware op de esc’s en FC opnieuw flashen.

Gisteren ook nog mijn oude trouwe Mini H kwijtgeraakt… :’(. Precies ergen boven een brede sloot opeens geen beeld meer dus ik denk dat hij in de plomp ligt…helaas een vrij brede sloot met een hoop drek wat erop drijft en enorm veel wier en zooi.

[member=194]Royce[/member] CLI + Blackbox hoop ik snel te kunnen posten, de blackbox moet ik dan nog even aanzetten. Het begon eigenlijk met een voltage die niet meer doorkwam op mijn Taranis. Dit voltage wordt gemeten op de epiRex. Sinds ik dat probleem heb valt hij uit de lucht, dus een Tx probleem is wel waarschijnlijk. Alleen normaal krijg ik meteen een rssi waarschuwing als ik signaal verlies, maar misschien is het te kort. Het is vaak zo kort dat als ik hoog genoeg zit ik nog door kan vliegen. Props draaien op min throttle, maar ik kan niets op dat moment (airmode is aan)
Met dys had ik dit probleem dus inderdaad al, de escs zijn hiermee uitgesloten. Die dysjes komen nog wel eens van pas, daar ben ik zeker van :wink:

Dat klinkt inderdaad als een TX probleem… Als telemetry inderdaad ook al moeilijk doet. Maar kijk eerst de draden/connectors goed na!

Balen zeg! Ik probeer altijd bij water uit de buurt te blijven… je ziet maar weer.
Heb je de antennes wel optimaal staan? Niet dat ze geblokt worden door Carbon of zo. Heb ik namelijk ook al eens gehad.

Probeer eens de min throttle delay tijd op 0 seconden te zetten. Als je quad dan direct uit de lucht valt is het de failsafe, maar de kans op brokken is groot ;D

Of veiliger: doe een rangtest om te kijken of je verbinding vanuit alle hoeken goed genoeg is.

Heb de socket van de epiRex helemaal nagelopen en opnieuw een soldeerverbinding gemaakt. Ditzelfde heb ik ook gedaan op de plek waar hij binnen komt op de Naze. Heb 1 accu kunnen testen alleen maar, maar… 0 x gedropt. Ik ben hoopvol. In dit geval zou er dus een breuk geweest zijn tussen naze en epiRex op het PDB. De mid throttle oscillaties zijn er helaas nog wel, maar die was ik even vergeten tijdens een crashvrije testvlucht :wink: