Quad lazert uit de lucht

Ik heb vanmiddag 3 keer gehad dat mijn quad spontaan uit de lucht komt lazeren. Hij trekt ineens helemaal 1 kant op alsof er een motor uitvalt. De motoren werken verder prima de rest van de tijd. Zou dit een ESC kunnen zijn? Heeft iemand enig idee of en hoe je een ESC kunt doormeten? Andere tests?

Thanks
Björn

Het enige wat ik wel eens ben tegen gekomen is dat quads uit de lucht vallen wanneer alleen de ground van de BEC ESC op de Naze is aangesloten. Werd opgelost door alle grounds van alle ESC’s op de Naze aan te sluiten. Niet alleen signal van de andere ESC’s.

Toevallig alleen de ground van de BEC ESC aangesloten?

Ik heb net gevlogen en niets aan de hand. Zou toch ook de wind geweest kunnen zijn misschien. Het waaide stevig. Misschien overcorrectie op een windvlaag ofzo.

Ground is van allemaal aangesloten. + ook ookal wordt dat door sommigen afgeraden.

is mij ook enkele keren voorgekomen.
je zit in een bocht en dan gaat ie over zijn kop.
ik denk zelf dat het bij mij komt omdat er windt er onder komt.

Maar 1 plus aansluiten!

Als t probleem dan nog blijft pas verder gaan zoeken

Ik heb ook een tijdje hier last van gehad, bleek uiteindelijk de signaaldraad van ESC motor 1 die slecht contact maakte op aansluitpinnen van de flightcontroller. Bij mij rolde hij ook altijd over dezelfde kant weg.

Precies het zelfde van de week gehad esc naar zn moer

Failsafe misschien

Nee het is niet de failsafe. Het gebeurde steeds vlakbij en hij viel heel duidelijk over 1 kant. Hij heeft het sindsdien niet meer gedaan. Ik gok toch een slecht contactje ergens, maar daar komen we op den duur dan wel achter.

Failsafe kan ook voor je neus gebeuren :wink:
Even alle soldeerverbindingen opnieuw verwarmen om slecht contact uit te sluiten.

Heb het een tijd geleden ook gehad. Ik had het alleen met 6045 of bullnose en aan het eind ook met 5040. Bleek een -/ground draad aansluiten op alle esc’s en ben sinds niet meer mid air uit de lucht gevallen. Hoe wat waarom geen idee. Het waren de 20amp mantis van mrp.

Ik heb 't nu op video:

Dat had ik vandaag ook! Gevolgd door 3 piepjes. Bleek uiteindelijk de kabel van de ontvanger niet goed op de PPM poort te zitten.
Slecht contact… Opnieuw aangedrukt en vliegt weer als een malle!

Je hoort de quad volledig gas terug nemen voor een enkele seconde. Kan ook een failsafe probleem zijn?
Geen idee hoe je de failsafe hebt ingesteld.

Hij doet juist niet geheel gas terug, maar puur links volgens mij. Valt ook elke keer naar links. Hij deed het ook een keer vlak voor mijn neus trouwens en ook met een andere ontvanger. Failsafe staat op 1000, maar ik denk dus niet dat het een ontvanger issue is.

Test je ESC linksvoor eens heel goed.

Hoe test je zoiets? Kun je een esc doormeten op een of andere manier?

Zorgen dat er flink wat warmte in je esc komt.
Gaat het beste als je een redelijk grote prop op je motor zet en vervolgens flink gasgeven, terug naar 0 en weer gasgeven enz.
Tijdje op volgas laten draaien en weer pulseren.

Als je dat een paar accus doet merk je meestal snel of er iets met je esc mis is.

Misschien los contact van de motor links voor op de Naze…

Ik zal de solderingen van de pennetjes op de Naze ook nog eens nalopen. Eventueel ESC linksvoor vervangen. Heb 1 reserve ESC liggen.

Mijn Dart-450 die een tijdje terug hetzelfde had, en waarvan ik dacht het opgelost te hebben, viel dus ook ineens weer weg. Had er toch zeker 20 vluchten probleemloos mee gemaakt. Ik zat zo’n 200 meter hoog, tijdens de val naar beneden kon ik hem weer onder controle krijgen en heb hem schadevrij gelandt. Heb nu een verdachte regelaar uitgewisseld, alle soldeerpunten nagelopen, alle stekkerverbindingen gechecked. Mocht het weer gebeuren dan verdenk ik de pdb op een breukje ergens.