Propellors en motor

Hallo,

Voor mijn DIATONE MXC 3 TAYCAN frame ben ik aan het kijken naar motors en propellers.
Ik wil 6s gaan vliegen.
Diatone levert ze zelf met de mamba TOKA 1606 2700Kv
Maar ik zit te denken aan de T-Motor F2004 1700Kv
Dit zou samen moeten met de Gemfan 75 prop

Is dit een goede keus?, en past dit op elkaar?
graag jullie mening.

Mvg
Henk

Hey Henk,

Over de combinatie motor/prop dus ik niets te zeggen, maar ik denk dat zo’n 1700 kv T-Motor prima is als met zo’n Taycan 6S wil gaan vliegen!

Ik ben nu zelf een racer aan het bouwen ook op 6S, daar heb ik nu T-Motor F60 1950Kv motors voor binnen en ik gebruik gewoon T-Motor props.

Maarten

Hoi Maarten,
De T-motor props zou dan de T3140 moeten worden, dat is namelijk de enige rond de 3 inch.
Echter de duct’s (is dat Nederlands?) zijn slechts 3,01 inch en de T3140 zijn 3,1 inch, dus past niet.

Ik heb ook aan de F60 gedacht.
Echter, de duct is een vast gegeven, en hoewel er meer smaken zijn dan de gempro, de propellor blijft dus max 3inch.
RTF word de TAYCAN geleverd met de mamba TOKA 1606-2700Kv (409W)
Nu heeft de mamba een diameter van 22,2 mm, de F2004 24,3 mm en de F60 26,8 mm
In mijn optiek vult de motor een steeds groter stuk van de duct en verminderd dit de geleverde stuwkracht.
Er van uitgaande dat de oppervlakte van de propeller (75mm) is 4418 mm2 = 100%
De hub van de propeller is (15mm) =177 mm2 = 100% - 4 % = 96% effectieve oppervlakte
De mamba diameter = 22,2mm = 387mm - hub 177mm = 5% extra oppervlakte verlies
De F2004 diameter = 24,3mm = 464mm - hub 177mm = 7% extra oppervlakte verlies
De F60 diameter = 26,8 mm = 564mm - hub 177mm = 9% extra oppervlakte verlies
Daar komt bij dat de stuwkracht vlak bij de hub een stuk lager is dan bij de tip, waardoor de 5% van de Mamba waarschijnlijk te verwaarlozen is en 9% van de F6 mogelijk invloed gaat hebben.
En hoewel de F60-1950Kv 949W levert tov de 503W van de F2004 denk ik niet dat het extra vermogen meer stuwkracht gaat leveren doordat de propeller niet groter word.
Ik denk dus dat de 100W van de F2004 extra tov de mamba een betere reactie van de QUAD oplevert, maar dat de overige 300W van de F60 weinig meer oplevert.
Pffff… wat een verhaal als ik dit zo teruglees.
Maar vandaar mijn keuze van de F2004. ipv de F60
Graag je mening hierover.

Verder een waarschijnlijk vreselijk domme vraag.
Ik zie op de foto,s van zowel de mamba als de F2004 een dun, kort glad asje.
En bij de F6 zie ik schroefdraad, maar dat heeft een diameter v 4mm.
Hoe monteer ik de propeller met een asgat van 5mm hierop?

Mvg
Henk

Hoi Maarten,
Voor de T-motor F60 Pro IV


4st 48,36

zag het toevallig, misschien iets voor jouw?

mvg
Henk

Hoi maarten,

Na lang wikken en wegen tussen de F2004, de mamba 1606 en de F6 Pro heb ik besteld:
tata… de T-motor F1507!
Meer vermogen dan de de F2004 en de 1606, kleiner dan alle drie, met 5 mm as en schroefdraad.
De F60 hou ik tegoed voor een evt racing quad

Mvg
Henk