Probleem met motordraden van ESC desolderen

Vanochtend wilde ik m’n eerste soldeerklusje gaan doen, nl. de motordraden van de littlebees de-solderen. Hier is het te zien en het lijkt niet al te moeilijk: https://www.youtube.com/watch?v=gy9liQfW05Q

Ik heb hiervoor een Velleman VTSSC40N voor het eerst aangezet en ik heb een soldeerhulpje met krokodillenbekjes bij de hand. Maar ik krijg die aansluitingen niet los. Temp op 300 graden. De eerste poging heb ik gedaan zonder tin aan de bout. En daarna met een beetje tin omdat dat wellicht beter is voor het transport van de warmte. Maar ik heb nu al zoveel pogingen gedaan dat ik bang ben dat de ESC stuk is of gaat. Die aansluitingen willen niet vloeien. Heb 350 graden ook geprobeerd. Iemand enig idee wat ik fout zou kunnen doen?

Ik had er laatst ook moeite mee met mijn FVT Littlebees. Flux of niet, sommige gingen gewoon niet los. Pas wel op, want als je te lang teveel warmte erop houdt, kunnen de soldeerpads loslaten. Dat gebeurde bij mij ook bijna. Heb uiteindelijk de draadjes van de ESC’s heel kort geknipt en de motoren er bovenop gesoldeerd. Iets minder elegant, maar je ziet het niet en het werkt net zo goed.

Enige wat het kan zijn is dat je soldeerbout niet heet genoeg wordt…wat je al gedaan had was op zich goed, vaak lukt het namelijk wel met het toevoegen van een beetje tin. Wel vreemd want dat is een aardig dure soldeerbout…dus zelfs als de vloeibare tin de tin op de esc raakt wordt deze niet vloeibaar ?

Lukt het echt niet dan heb je 2 opties ;

• Korte draadjes laten zitten aan de esc en daar de motordraden aan solderen, krimkousje erom en klaar.
  • Heel kort afknippen, al het rubber eraf halen en kijken of je erop kan solderen…maar als die tin niet smelt is dat lastig.

Ik laat ook wel eens de esc gewoon in verpakking en vouw dan de overige draad in een lusje ( methode 1 )

Vanmiddag heb ik nog een poging gedaan. Nu de temperatuur op 380 graden gezet. En toen gingen ze redelijk makkelijk los. Dus dat was het. Alleen of die ESC nog helemaal lekker is weet ik niet. Die is redelijk heet geworden, waardoor een van die zwarte vierkantjes is gaan glimmen. Zal wel flux zijn.

Top dat het gelukt is, ESC zal het nog wel doen, ik heb die van mij ook aardig gestookt.
Gebruik een dikkere tip, dan breng je de warmte ook makkelijker over en hoef je de temperatuur niet zo hoog te zetten.
Had ook in het begin last met het los solderen van de draden van de littlebee, bleek mijn smd tip er nog op te zitten. :crazy:

Mijn soldeerapparaat staat altijd rond de 350 graden. Soms help het om het te desolderen soldeer, te voorzien van wat vloeimiddel.

De ESC’s zijn vaak met loodvrij soldeertin gesoldeerd. Dan moet de temperatuur gauw omhoog(380 graden is een mooie richtlijn). Gebruik ook een soldeerbout met een dikke punt. Deze heeft veel massa en koelt daardoor niet snel af. Hierdoor kun je de desoldeeractie heel rap voltooien en voorkom je dat de ESC teveel opwarmt.

Gewoon extra loodhoudend tin toevoegen zodat het kan mixen met de tin die er al zit. Op die manier vergroot je het contactoppervlak en verlaag je de smelttemperatuur.

Zo heb ik het ook gedaan. Wilde in het begin ook niet lukken.
Bout op 400 graden en tin toevoegen. Toen ging het vanzelf.

Bedankt voor de tips! M’n eerste soldeerklus zit er op. En ik ben niet eens heel ontevreden. Tenminste, als blijkt dat de ESC’s het nog doen en alle aansluitingen goed contact maken. Dat moet nog blijken. Bij mijn soldeerbout zat één punt. Zijn die punten misschien universeel of moet ik in mijn geval bij Velleman shoppen voor een grotere punt? En adviseren jullie aparte tin en flux of zoals ik nu heb gebruikt, een klosje tin waar reeds flux in verwerkt zit?

Punten zijn niet universeel maar per merk (en soms type soldeerbout). Tin+flux erin is gewoon makkelijk, losse flux heb ik nog niet nodig gehad (heb het wel ergens liggen).