Probleem met ESC (of motor)

Ik vlieg met de Littlebee 20A ESC’s en Emax RS2205 motoren vlieg geweldig als alles goed werkt.

Nu heb ik een klein probleempje, na een crash had ik de failsafe van mijn FC niet goed ingesteld (nu wel hoor!) en bleef hij throttle geven. Terwijl hij throttle gaf zaten 2 motoren in een begroeid stuk heg en konden dus niet draaien.

Het probleem is dus nu dat ik gewoon een minuut of 2 lekker kan vliegen en daarna mijn quad ineens onbestuurbaar word en ik hem maar naar de grond laat storten.

Ik weet niet zeker of dit dus aan een ESC ligt of misschien wel de motor (wat ik niet vermoed) vooral omdat het een redelijke tijd goed gaat en daarna ineens niet meer.

Na wat inspectie bij de quad kwam ik nog iets tegen waarvan ik eigenlijk hoop dat dit het probleem is: Een van mijn ESC draaden (de - of zwarte draad) is een beetje gespleten en er steken dus wat draden uit.

Kan het zijn dat deze het frame heeft geraakt en daardoor de ESC flipt? Of zou dit meer moeten veroorzaken dan alleen een crash?

En als dit toch een ESC is, hoe kan ik uitvinden welke? Het liefst zonder te vliegen en neer te storten 8)

Een Blackbox log is meestal het handigst, dan zie je snel welke motor etc. moeilijk doet.

Wat je zou kunnen proberen is even een minuutje vliegen, wat schijnbaar goed gaat en dan voelen of er een ESC tussen zit die veel warmer of zelfs heet is. En voel ook even aan de motor. Sowieso alle draden die er niet goed uit zien vervangen en alle solderingen nakijken. Kijk of de bouten van de motor de windingen niet raken. Je weet maar nooit na een crash.

Als een motor tegen gehouden wordt, dan kan de FC denken dat hij bij moet blijven sturen en worden er 100% signaal naar een ESC gestuurd. Daar kan het mis gaan. ESC’s kunnen even flink wat hebben, maar niet te lang.

Ja blackbox zat ik ook al aan te denken. Het tegengehouden worden van de motor duurde denk ik max 30 sec en heb het al eens eerder meegemaakt en toen duurde het wat langer maar was alles nog oke.

Zou het uberhaupt dat draadje kunnen zijn geweest? Of zou er echt iets door moeten zijn gebrand als dat zou zijn gebeurd?

Lastig… ik heb ESC’s gehad die dood waren, maar waar niets aan te zien was.
Crashen is gewoon niet goed voor onze hardware…
Een draad kan ook ergens bijna door zijn zonder dat je het ziet. Goed op scheurtjes controleren.
Kan zomaar zijn dat er ergens een prop doorheen is gegaan. Dat soort dingen.
Solderingen kunnen los komen etc. etc.

Hoe configureer ik blackbox precies? Heb ik nog een extra iets nodig wat ik moet aanlsluiten op mijn naze? Nu geeft hij aan dat mijn naze (rev5) geen datachip heeft.

Blackbox kan ofwel een datachip op de FC zijn of een logger die je aan een Seriële poort hangt. Let wel op dat de logger de goede firmware moet bevatten om op hoge snelheid te werken. Deze heeft de goede firmware en is direct klaar voor gebruik.

Met de cleanflight configurator moet je dan blackbox aanzetten op de seriële poort waar de logger aanhangt en een switch toekennen om blackbox aan/uit te zetten.

Neem je daarvoor dezelfde switch als je ARM dan heb je 2 vliegen in 1 klap :wink:

Of Blackbox gewoon altijd aan laten staan.