Probleem met Afro 20a ESC

Gisteren nieuwe ESC’s geïnstalleerd: Afro 20A. Ik had weer één van mijn oude ZTW esc’s gemold in een crash en er was niks meer op voorraad (en geen vooruitzicht dat ze dat weer zouden zijn). Dus alles maar vervangen en direct wat reserves bij besteld.

Bij de testvlucht vanavond ging het direct mis: na 1 a 2 minuten vliegen haperen de motoren. Even alle connecties gecheckt, paar connectors extra aangedrukt, maar alles zat goed. Bij poging 2 weer zelfde probleem weer na 1 a 2 minuten. Dacht eerst dat het alleen de motor rechts achter was, maar in de video lijken ook de andere motoren raar te doen. Onderstaande video is het resultaat.

Mijn soldeerwerk is niet super afgewerkt, maar het zit toch echt wel vast! De dubbelzijdige tape kwam onder één van de ESC’s wel een beetje los, maar dat kan ook van de crash komen en lijkt me niet de oorzaak.

Ideeën?

Geen sync issues? Van de 12A versie heb ik wel het een en ander gelezen over sync problemen met bepaalde 2300kv motoren. Overigens heb ik deze 20A regelaars ook in gebruik i.c.m. 980kv Sunnysky 2212 motoren op 3S, geen enkel probleem.

Misschien anders flashen naar BLheli?

Welke firmware staat erop? Wat heb je allemaal geprogrammeerd in de Afro’s?
OneShot… Looptime… etc.

ESC’s nog default SimonK. Looptime 2049, pwm 488. Geen oneshot.

Volgens mij heeft [member=190]Herman[/member] gelijk, zou wel eens een sync issue kunnen zijn. Zie veel meer verhalen daarvan online en filmpjes die lijken op wat er met mijn quad gebeurt. Nog niet echt een oplossing gevonden, behalve BLHeli firmware er op flashen…

Je hebt van alle ESC’s de ‘ground’ aangesloten?
Looptime ziet er goed uit. Je zou ook een lagere kunnen proberen. Geen idee wat de Afro’s aan kunnen.

Uiteraard :slight_smile:
Weet het niet zeker, maar ik las ergens 600hz. Zou niet het probleem moeten zijn in ieder geval.

Zoals ik nu lees op wat forums komt het door instellingen van (sommige?) default simonk firmware die niet voor alle motoren ideaal zijn. Zou na wat research kunnen kijken of ik ze opnieuw kan flashen met de laatste firmware en andere settings.

Altijd lastig dit soort zaken… zoeken zoeken zoeken helaas.

Filmpje staat prive…

Oh, foutje! Nu op actief gezet.

Vaag… hoor verder ook geen piepjes van de Naze of zo. Of heb je geen buzzer?
Ik heb dit namelijk wel eens wat soort gelijks gehad met een los zittende kabel van de ontvanger.
Maar dan hoorde je dus elke keer de ontvanger weer piepen bij het opnieuw verbinden in de lucht.

Lijken wel sync errors.
BLheli erop flashen zou al veel moeten schelen.

zit een pieper op [member=194]Royce[/member]. Lijkt me niet het zelfde probleem als jij had.

Lees ook overal dat ik BLHeli er op moet flashen. Wel raar, dat deze afro’s in combinatie met simonk zo raar doen. de ZTW’s werkten prima met simonk voor mijn quad. Nog raarder is dat de afro’s de aangeraden esc’s zijn voor de b330! Maarja, ik bestel in ieder geval even een afro programmer, dan kan ik wat gaan testen met firmware.

De voorgestelde setup voor een B330 heb ik al vaker zien wijzigen op de Blackout site.
Waar dat op gebaseerd is snap ik nog steeds niet. Niet altijd de meest voor de hand liggende setup in mijn ogen.

Afro’s zijn ontworpen om SimonK te draaien.
Maar toen de mini hype begon kwamen de 2300Kv motoren die sync issues kregen hiermee.

Komt er eigenlijk op neer dat de software het niet bij kan houden.

Er zijn daarna updates geweest met wisselend resultaat.

BLHeli heeft (voor zover ik weet) nooit problemen gehad met de 2300Kv motoren

Thnx voor de toelichting [member=141]Freakert[/member]! Erg vaag, wel jammer dat dit probleem blijkbaar nog niet breder bekend is en nog steeds verkocht wordt alsof het geschikt is voor mini quads, ondanks dat het alleen een probleem is met 4s en 2000kv+.

Ik heb ondertussen een afro programmer besteld (uit de UK, 3 tot 5 werkdagen helaas) en ga de BLHeli software er op flashen. Ik vermoed dat de laatste SimonK software ook wel gaat werken voor mijn 2000kv motoren, maar met de BLHeli weet ik zeker dat het goed gaat. Direct ook maar oneshot aanzetten daarna ;D

ik vlieg liever op 20 amp dan op 12 amp afro , die 20 amp geven veel meer power door , dan de 12 amp versie , en burst zonder problemen , i prefer 20 amp afro esc ,lol meschien je C rate hoger ! en je motors trekken dat niet met 4S en die power :geek:

Vanmiddag test vlucht gedaan met BLHeli geflashed op de Afro 20a ESC’s, met ‘dampened light’ / oneshot enabled (want hier in Groningen is het gewoon nog zonnig 8)). Wat een verschil! Probleem met de sync is sowieso weg, maar de quad reageert ook veel directer op input! Zit geen delay meer in de throttle. Alleen de rates nog wat verhogen en dan wat acrobatics proberen :thumbup:

Moet je oneshot nog speciaal aanzetten in BLheli? Heb net een mini naar SN20A esc’s omgezet, kon zo geen setting daarvoor vinden. In CF staat hij uiteraard ingeschakeld.

[member=190]Herman[/member] Oneshot protocol is altijd ondersteund volgens mij in BLHeli, hoef je geen setting voor te doen… Ik heb in de firmware alleen dampened light aangezet en de motor timing op high gezet.