PID tuning beginner

Ik probeer me hierop in te lezen maar ik kom er niet uit. Op internet vind je heel veel topics en yt filmpjes over P I en de D. Alleen zie ik deze nou net niet zo in mijn cleanflight staan.wel gespecificeerd naar roll pitch en yaw. Ik heb de TPA wel eens wat aangepast. Maar ik wil eigenlijk begrijpen hoe het precies werkt en ik wil de Roll Yaw en Pitch wat scherper zetten maar weet niet of de getallen dan omhoog en omlaag moetten en dan hoeveel.

Verder heb ik nog een vraagje m.b.t. de naze32 en ‘arming’ ik krijg de naze altijd disarmed dat is nooit een probleem maar soms na het verwisselen van een accu of een keer disarmen dan krijg ik hem met geen mogelijkheid meer armed. Alleen na de accu een aantal keer loshalen en de zender aan en uit(geen idee of het uiteindelijk werkt) dan doet hij het ineens weer. En dan altijd net als je de quad niet goed vast hebt of in het hoge gras hebt neer gelegd XD

Enig idee hoe dit kan komen want hij doet het daarna weer 20 keer zonder problemen bij wijze van. Finetuning op zender lijkt ook niets uit te halen.

Het gaat om een naze32 acro en een turnigy 9x zender
Verder heeft de quad mn2204 motoren en werkt op 4s en 5040 Kingkong Propellers

Het armen… hou je de quad wel netjes recht bij het armen? Throttle stick strak op ‘0’?
Als je de quad onder een hoek houd, armed hij niet namelijk. En ook niet als je throttle niet geheel op ‘0’ staat (of eigenlijk onder min_check).

En als je het tunen wilt leren, dan dien je eerst te weten waar je over praat:

De praktijk is wat lastiger… hier komt het eigenlijk op neer: gewoon doen!
In het begin weet je niet waar je naar kijkt en hoe alles reageert. Des te vaker je het doet, des te makkelijker het wordt.

Of je kunt ook gewoon Betaflight flashen op je Naze. :wink:

met armen probeer ik eigenlijk van alles soms ook gewoon neerleggen op de grond. Dan ineens doet hij het wel of nog steeds niet XD maar eens experimenteren. de Accelerometer lijkt wel gewoon goed in gesteld verder. Ik heb nu voor morgen de rc rate naar 1.0 verhoogt en de RC yaw Expo naar 0.1. Zal dat veel verschil maken? vooral de yaw mag wel wat vlotter en zou eigenlijk wel flips willen proberen dus alles mag wel wat vlotter

Welke PID controller vlieg je eigenlijk?

Als je PID1 of 2 vliegt, kun je RC rate op 1,0 houden en met de Roll en Pitch rate spelen.
De Roll en Pitch rate bepalen de snelheid van draaien. Bij 0,5 (in de GUI) gaat het al aardig rap!

Het feller zetten van de besturing doe je niet met je PIDs maar met je Rates.

Je bent dus al goed op weg met de RCRate op 1 zetten.
Verder kan je alles per as bijstellen op het PID tabblad in cleanflight.

Expo maakt de sticks wat ongevoeliger rond het middelpunt.
Wat je nu gedaan hebt is de sticks juist gevoeliger zetten.

gebruik nu multiwii (rewrite) mn roll, yaw en pitch rates staan nu op 0.10 maar die mogen ook wel wat hoger dan? bijvoorbeeld op 0.3?

Ik zou eerst zo eens proberen, hoger zetten kan altijd nog :wink:

En ga anders eens over op PC1 of PC2. Die zijn makkelijker te tunen.
Rates hebben daar ook geen invloed op PID’s etc.

Multiwii rewrite is PC1…

Oh sorry, las over de hele ‘rewrite’ heen… dan ist goed!

in een vlaag van verstandsverbijstering op PC3 gezet en een prachtig vliegen in het bos momentje moetten missen helaas omdat de drone niet stabiel meer vloog :frowning: nu even in de achtertuin weer geprobeerd met pc1 en de rates wat aangepast en lijkt nu beter. Even binnen zelfs gevlogen en slaag er in niet het bureau te raken dus ik ben tevreden met de wat scherpere controls XD morgen maar eens kijken hoe het buiten gaat

hebben pid settings eigenlijk ook invloed op de temperatuur vd motor? ben nu beetje met nieuwe build aan het rommelen op 4s en heb nog veel oscilaties maar de motoren lopen ook gelijk heet en beginnen te stinken. ik heb 1806 2300 dys motoren(waarvan ik sowieso een beetje over 4s twijfel)

edit op 3s(met 2800mAH) wordt hij ook stinkend heet(welliswaar op volgas) kan ik doorgaan met proberen met de pids of gaat er nu iets niet goed? zijn overigens nieuwe motoren en de esc’s worden niet warm

Met welke software ben je aan het flashen? Hete motoren kan een gevolg zijn van slechte tuning, veel oscilaties. Zichtbaar of onzichtbaar. Als je de laatste Betaflight hebt geïnstalleerd, moet je je goed inlezen in het topic. 2.2.0 draait op 2kHz namelijk en kan dit soort gevolgen hebben.

gebruik cleanflight 1.1.0, pids van een ander forum gevonden voor een setup met 1806 en nu word hij niet meer heet bij 3s en vliegt zelfs. begrijp alleen de oscilaties niet helemaal. Kan gewoon gas geven zonder oscilaties alleen vlak bij de grond zijn ze ineens heel sterk lijkt het wel, ik vlieg nu ook gewoon even binnen om te proberen. Met 4s zelfde pids is het een heel ander verhaal dan klopt er nog niets van. Dan worden ze ook weer erg heet