PID’s CF en BF

Ik zit met de volgende vraag…

Maken de PID’s een verschil tussen CF of BF?

Dus als ik van CF wil overstappen naar BF moet ik dan mn PID’s weer opnieuw uitvinden of kan ik die een op een overzetten?

Opnieuw tunen, PIDs zijn anders (en veranderen in BF regelmatig). Je zal waarschijnlijk wel merken dat betaflight een stuk beter omgaat met niet-perfecte PIDs en de defaults zijn over het algemeen een goed startpunt.

Bij een nieuwe update altijd de releasenotes lezen. Daar staat vaak in of je met nieuwe PID’s aan de gang moet.
Tussen Cleanflight en Betaflight sowieso PID’s opnieuw tunen. Al zul je bij Betaflight merken dat de default PID’s op rewrite sowieso al strak vliegen waarschijnlijk. Die kun je dan alleen nog finetunen met BlackBox.

Let op dat de default PID’s voor rewrite zijn, niet voor MW23. Die liggen beduidend lager.
En zoals Jaime al zegt, bij updates van Betaflight dien je wat vaker je PID’s opnieuw te bekijken. Daar gebeurt vaak meer onder de ‘hood’.

Ok, hele stomme vraag misschien… Maar wat bedoel je met rewrite? Bedoel je daarmee van CF naar BF? De eerste keer van de ene naar de andere?

Binnen Cleanflight en Betaflight heb je meerdere PID controllers met allemaal andere (vlieg)eigenschappen.
De meest bekende zijn Rewrite, Luxfloat en MW23.

Ahhh zo… Een maakt het dan nog uit welke ik gebruik? Bijv, de ene beter dan de andere?

Nope, ligt puur aan wat je zelf het lekkerst vind vliegen. Kom je maar op één manier achter!

Maar de meesten zitten op dit moment op Rewrite. Net wat makkelijker te tunen en iets directer qua vlieggedrag.
Voor de Rewrite hype was Luxfloat de favoriet. Vanuit die tijd zijn er nog steeds piloten die zweren bij Luxfloat.

MW23 is afgelopen week geintroduceerd in Betaflight. Was er eerst uit gegooid, maar nu dus weer terug.
De eerste ervaringen lijken super. Als dat zo door gaat, wordt dat de nieuwe favoriet.
Maar kan volgende maand weer anders zijn… zo snel gaat dat.

Gewoon proberen dus? Is er dan ook nog verschil in quad en motortjes esc dat soort?

Omdat elke quad anders is, moet je toch altijd je PID’s checken.

Let wel op dat je je goed inleest in Betaflight als je daar aan gaat beginnen.

Het is belangrijk dat je precies weet wat er in die software speelt.

Misschien kun je beter Cleanflight in stalleren. Daar zit nu ook Gyro-sync in, een Betaflight goodie.
Lees ook daar eerst de releasnotes voor dat je gaat flashen.

Ik vlieg op dit moment met cleanflight… Maar wou juist de overstap maken naar betaflight voor de airmode. Of is daar een vergelijkbare manier voor binnen cleanflight?