PID instellen

Heeft er iemand een voorbeeldje van zijn PID instellingen. Ik ben er mee bezig en ze staan al vrij hoog maar hij reageerd nog steeds als een baksteen. Met de P instellingen zit ik al Rond de 8 of hoger.
Iemand enig idee

Reactiesnelheid stel je in met de rates!

Dank je!

Kan wel mijn PID geven, maar is ook afhankelijk van welke PID controller, frame, motoren, ESC’s (oneshot te ja of te nee) je gebruikt. Blind overnemen gaat niet werken…

PIDs overnemen zou ik sowizo nooit doen.
Afstellen stelt helemaal niet veel voor, kost alleen wat tijd :wink:

Ik zou juist wel de PID’s overnemen. Maar zoek dan wel een vergelijkwaardige setup. Dan is het meestal alleen nog een beetje finetunen en knallen. Zijn er meer die het op deze manier doen. Helemaal wanneer je nog weinig kaas gegeten hebt van het PID tunen.

8 op P klinkt wel erg hoog! Maar goed, zoals Freakert zegt, afhankelijk van waar je mee vliegt en welke PID controller je gebruikt.

Ik kop dit topic even omhoog. Nu ik wat lipo’s heb leeg gevlogen begin ik te merken dat de quad niet altijd doet wat ik wil. Met andere woorden, ik heb geen ‘locked in’ gevoel. Nu ben ik wat aan het inlezen over PID’s, maar het blijft voor mij vaag hoe nu exact de quad afgesteld moet worden. Ik heb een CC3D en gewoon openpilot, waar ik tot nu toe tevreden mee ben.

Mijn vraag is: hebben jullie wellicht een link voor mij, die mij stap voor stap laat zien hoe ik de PID’s moet afstellen.

Het is vooral belangrijk om te weten welk effect de PID’s op je quad hebben.
Daarnaast is het vooral heel veel doen. Er is nergens een stappenplan waarbij het altijd goed gaat.
Het is ook een ‘gevoels’ ding. En niet elke piloot wil zijn quad op dezelfde manier afgesteld hebben.

Hieronder wat filmpjes die je de effecten van PID’s laten zien:

En hier vind je een soort van stappenplan welke je goed op weg kan helpen:

De PID controllers in Cleanflight reageren ook weer anders tegenover elkaar.
De PID’s van controller 2 (Luxfloat) zijn namelijk veel lager dan de PID’s van controller 1.
Nog een soort basis regeltje… als je een X quad hebt (zoals de Alien) zijn de PID’s op Pitch en Roll vaak hetzelfde of liggen heel dicht bij elkaar.
Als je een H quad hebt, ligt de P op Pitch meestal hoger dan de P op Roll.

Ik heb ook een aantal vragen over PID. Mijn Quad vliegt op het moment redelijk, maar er moet zeker wat aan de PID instellingen gebeuren. Ik snap wat het instellen doet enzo en waar de P de I en de D voor staan. Wat ik mij af vroeg is in welk vak (cleanflight) moet ik de P verhogen. Moet dat in de roll, pitch of yaw sectie? Ik heb ook een aantal andere PID instellingen bekeken en zie dat die 3 secties niet altijd gelijk zijn, hoe bepaal ik bij welke sectie er wat bij of af moet?

(proportional-integral-derivative controller)
nu in het Nederlands via google translate :slight_smile:
(proportionele-integrale-afgeleide controller)

Je moet de PID’s op elke as apart tunen. Dat maakt het soms zo ingewikkeld.
De P moet je dus tunen op Pitch, Roll en Yaw. Dat geld dan ook voor I en D.

Thanks voor de reacties. Vooral het linkje van pufpuf vind ik erg verhelderend. Nu begint het experimenteren met de PID waarden :crazy:

Wat zijn de waardes waarmee je veranderd eigenlijk?

Bij P zie ik veel hogere getallen staan dan bij I en D. Dus als ze zeggen “je moet je waardes verhogen of verlagen” aan welke waardes moet ik dan denken? Zijn dat tientallen of tienden, zit wel een verschil tussen lijkt me maar niemand die het daarover heeft terwijl dat toch wel een puntje van aandacht is lijkt me.

Maakt weinig uit, met kleine stapjes duurt het alleen een stuk langer voor je oscillaties merkt

Als je je quads wat vaker getuned hebt, dan weet je op een gegeven moment wel waar te beginnen.
Vaak zijn de standaard waarden al voldoende om een redelijk goed vliegende quad te krijgen.

Bij P is het eigenlijk gewoon verhogen totdat je quad begint te trillen bij punch outs.
Als hij bij de standaard waarden dus al trilt, teruguit! Zelf doe ik dat meestal met 1,0 per keer en dan naar 0,2.
Bij een H quad P ongeveer 0,4 lager houden op Roll dan op Pitch.
Als je trillingen niet geheel weg krijgt bij punch outs, dan kun je nog TPA toepassen. Die dempt je PID’s boven een bepaalde stick input. Staat standaard op 1500.

I zou je bij het begin al op 15 kunnen zetten, D op 10. I verhogen totdat hij de hoek op die as goed vast kan houden.
I niet te hoog, anders krijg je daar weer trillingen uit. I met stapjes van 5 verhogen en dan met 1 terug.

D verhogen totdat je geen ‘bounce’ meer hebt bij een roll op de Roll as en flip op de Pitch as. Ook met 5 en dan met 1 terug.

Maar iedereen doet het weer op zijn manier. D heb ik vaak het meest moeite mee.
Deze kwam ik ook nog tegen. Ook aardig uitgelegd en goed om mee te beginnen.
http://jimmac.musichall.cz/blog/2015-04-14-the-chore-of-tuning-pids/index/pids.pdf

Goed uitgelegd [member=194]Royce[/member] daar kan ik wat mee :slight_smile:

Wat m’n quad wel eens doet trouwens is jojo’en; dan ga ik langzaam naar beneden en geef een tikkie gas erbij om te gaan hoveren maar dan stuiterd hij op en neer. Dat kan je dus ook met PID tuning weghalen of is dat iets anders (lage C-rating van je lipo’s ofzo)? Het is wel handig om gras te maaien maar daar heb ik andere machines voor.

Het is een benadering voor het PID tunen vanuit mezelf. Zoals ik al zei, iedereen doet het op zijn eigen manier.
Maar het is een goeie basis om mee te starten.

Het klinkt meer alsof je niet gewend bent aan 4S Lipo’s :wink:
Ik kan zo geen zinnig antwoord geven. Zou ik eerst een video of zo moeten zien.

Probleem gevonden: de LIPO’s die ik gebruikte hadden een te lage C-rating. Het waren 3S’jes maar met 20-30C dus die hadden er de kracht niet meer voor. Ik heb nu 4S 60-120C en nergens meer last van :slight_smile:

Painless 360 heeft een interesante video gemaakt over PID-tuning:

Bij mij valt het kwartje zo langzamerhand :slight_smile:

Deze van Alex Greeve van onlangs is ook een mooie…