Overzicht gevraagd

hallo allemaal,
afgelopen vrijdag heb ik een promo van de hobby gezien op Nl3. Sinds dien laat het me eigenlijk niet meer los. Natuurlijk wat zoek werk gedaan en uiteneindelijk op dit forum terecht gekomen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de zelfbouw en vervolgens daarmee vliegen/racen.
Waar ik eigenlijk nog niet zo makkelijk uitkom zijn de volgende vragen.

welke onderdelen bestaat nou een kit uit?
Wordt er in de regio Twente ook in en outdoor gevlogen
/geracet?
Wat kost een degelijke start set? Zelfbouw is geen probleem. Zijn dit dan ook onderdelen die ik eenvoudig in een volgt project kan zetten?

Een kit bestaat uit de volgende onderdelen, hierbij ga ik er vanuit dat je nieuw in de hobby bent:

-frame kit
-flight controller
-5v regelaar (pololu, maar zit op veel PDBs geïntegreerd. Gefilterd heeft de voorkeur)
-PDB (Power Distribution Board)
-motoren (1 reserve is fijn om meteen mee te bestellen)
-propellers (deze sloop je vooral in het begin enorm veel)
-ESCs (hier is veel over te vinden, deze bepalen in grote mate de stabiliteit van je quad, sowieso 4S capable nemen)
-LiPos, ik koop ze meestal per 5. Als je je een beetje in kunt houden met gas geven is 4S wat je wil hebben, daarmee kun je flink groeien
-vTx (video Transmitter, als je van plan bent samen met anderen of indoor te vliegen 25mW 5.8GHz, wil je meer achter objecten langs vliegen dan is 200mW of zelfs 600mW. Nadeel van die is dat samen vliegen lastiger kan zijn omdat je het signaal van anderen eerder “overschreeuwt”)
-vRx (video Receiver, zit bij veel videobrillen ingebouwd, maar sommigen gebruiken liever een lcd scherm)
-FPV goggles of lcd scherm (erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur en budget, de quanum diy headmounted display heeft de beste bang for buck denk ik)
-CCD FPV camera, hs1177 is de meest voorkomende.
-LiPo lader (sommigen hebben een aparte 12v voeding nodig)
-soldeer bout plus toebehoren
-zender en ontvanger voor de besturing (het beste is om naar iets te kijken wat SBUS ondersteunt, minste vertraging)
-krimpkousjes
-veel tijd en internet om dingen uit te zoeken, voor vrijwel alles is een instructiefilmpje, forum post of blog te vinden. Het grootste deel van de info is wel in het Engels, maar dat moet tegenwoordig toch geen probleem meer zijn.

Vergeet ik nog iets?

Oh ja, bereidheid om al je harde werk tegen de grond of een boom aan te gooien. Als je niet crasht heb je niet gevlogen.

Wat kost het: hoeveel heb je? Al je vrij besteedbare inkomen gaat naar de hobby zodra je de kick hebt meegemaakt.
Maar in de aanzet is het belangrijk om te weten wat je doel is, wil je gewoon kunnen vliegen en plezier hebben voor weinig, of wil je mee kunnen komen met de jongens die nu al meedoen aan vriendschappelijke races?
Wil je een gopro kunnen tillen?
Voor ongeveer 6 á 700 zit je in de leuke categorie, wil je meer power en meteen goed spul die je voorlopig niet wil hoeven upgraden (ik heb inmiddels iets van 8 upgrade rondes achter de rug, was achteraf niet goedkoper dus), dan wordt het zo duur als je aandurft.

Elk onderdeel dat je de lucht in smijt op een quad loopt het risico dat het gesloopt wordt, wat je heel houdt kun je altijd hergebruiken in andere projecten, dat is puur afhankelijk van jouw creativiteit. Er zijn er steeds meer die een foamboard FPV vliegtuigje er bij doen van oude quad electronica, je hebt dan alleen nog een paar servos nodig.

In Twente weet ik niet of er veel mensen zijn, ik woon zelf in Lochem en ik ken 1 FPV vlieger in Ruurlo, en daarmee houdt het op.
Ik ga in de weekenden vaak naar Zwolle

qua kosten zie ik het zo:
er van uitgaande dat je nog niets hebt, 600 euro voor een budget set, 1000 voor een ‘betere’ setup.
Met beide sets kan je racen, doe je lekker mee.
Grootste verschil zit dan in goggles versus diy visor (fatshark vs quanum kitje) en Taranis verus simpele 6 kanaals zender.

Adder onder het gras : Het maakt niet uit met welke set je begint, naa een jaar zit je qua investering hoogst waarschijnlijk aan het dubbele [emoji41]

Hartelijk dank! Je hebt het mooi overzichtelijk neergezet! Nu maar eens kijken wat er mogelijk is :slight_smile:

Er was gisteren iemand die een complete shopping list voor een starter in de hobby had gemaakt, maar die kan ik niet meer vinden helaas.
Een makkelijke manier om een goed werkende setup te vinden is de beschrijving onder youtube filmpjes lezen, vaak staat daar in waar ze mee gevlogen hebben.
Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen de setup overnemen om hetzelfde resultaat qua vliegen te bereiken, een stukje software (tunen) en voornamelijk oefening. Maar dan kun je de jungle van afkortingen en type nummers een beetje omzeilen.

Voor informatie over wat wat is, en hoe je dingen doet, kan ik je het volgende kanaal aanraden:

Zijn iig 4 mensen in Enschede die FPV vliegen, 2x eachine 250’s een Dquad Inimini H en mijn RCexplorer mini-tricopter. Als we weer gaan vliegen zal ik wel een PBtje sturen wanneer en waar, kan je de verschillende dingen eens zien.

Ikzelf vlieg in Oldenzaal en Hengelo/Borne, maar bij mij is dit ook nog gewoon afstellen van de quad. Ga zodra het vakantiegeld binnen is verder met mijn fpv setupje. camera en video transmitter heb ik al alleen de goggles zijn zoo duur!! Maar als er in Enschede gevlogen wordt zou ik graag eens langskomen kijken:D

Alleen nog een Circular Polarised antenne er bij kopen die past bij die je op je videozender zet.
Niet zo sexy als een Fatshark of vergelijkbaar merk, maar voor de prijs/prestatie/gemak unbeatable.